22.02.2017
Buty i pedały zatrzaskowe

Trafiłam na mnóstwo artykułów i tematów na forach, dotyczących butów i pedałów zatrzaskowych. Pytanie, czy warto zainwestować w coś takiego? Byłam nastawiona sceptycznie. Buty kosztują swoje, pedały również… Tylko po co to komu? Żeby mieć przyczepione na stałe nogi do roweru? W pierwszej lepszej sytuacji wywalić się i połamać, skręcić kolana?
Postanowiłam sprawdzić, o co tyle zachodu i przetestowałam buty (B’TWIN 500) oraz pedały szosowe (B’TWIN 100).

Buty zatrzaskowe to nic innego jak buty, w podeszwie których mieszczą się specjalne zaczepy (bloki), dzięki którym możemy wpiąć się w pedały. Można to porównać do butów narciarskich wpinanych w wiązania. Oba rodzaje butów wpinamy tak samo: wkładając najpierw czub w zapięcie, a następnie dociskając piętę. Różni się jednak sposób wypięcia – w narciarskich mamy do tego specjalny „przycisk”, natomiast w rowerowych trzeba po prostu przesunąć piętę w bok.
Wiele osób mówi na tego rodzaju obuwie SPD, jednak jest to po prostu skrót od systemu produkowanego przez jedną z firm.

BUTY
Mamy trzy rodzaje butów: szosowe, MTB i MTB, które nadają się do chodzenia. Te ostatnie są po prostu bardziej miękkie, mają wygodniejszą podeszwę oraz bardziej schowane bloki. „Tradycyjne” MTB mają podeszwę trailową i mały blok, natomiast szosowe – płaską podeszwę i stosunkowo duży blok, który całkowicie uniemożliwia chodzenie w nich (jedynie można w nich dojść do roweru).

PEDAŁY
Najważniejszy element, który występuje w pedałach zatrzaskowych, a w zwykłych nie, to sprężyna, zapewniająca trzymanie buta. W większości pedałów zatrzaskowych można ją wyregulować (kluczem imbusowym), dzięki czemu ustawiamy siłę wypięcia. Osoba, która dopiero zaczyna przygodę z zatrzaskami, powinna mieć minimalną, aby z łatwością mogła wypiąć but, natomiast zaawansowani mogą dokręcić sprężynę według własnych potrzeb.

Przykręcenie pedałów nie powinno stanowić dla nikogo problemu, potrzebujemy klucza płaskiego, smaru i postępujemy jak na filmiku:


ZESTAW B’TWIN

But z wierzchu wygląda całkiem zwyczajnie. Tworzywo sztuczne, po bokach kilkuwarstwowa siateczka dla przewiewu. Od spodu mamy sztywną nylonową podeszwę oraz miejsce na blok. Buty są kompatybilne z blokami Look Delta, Keo, Shimano SPD-SL.

Jeździłam w nich zarówno latem jak i zimą, w deszczu i na mrozie. Spełniły swoje zadanie. Latem są wystarczająco przewiewne, a gdy zdarzyło mi się jechać przy ujemnej temperaturze, nie było tak zimno, jak można by się tego spodziewać. Zapięcie na rzep, a jednak jest bardzo solidne, ani razu mi się nie odpięły.
Pedały posiadają regulację siły wypięcia, o której wcześniej wspomniałam.

 

 

 

 

 

 

 

 

Od razu zaliczę asfalt?
Mnie ominęły lądowania na jezdni, bo pierwszy raz przykręciłam zatrzaski, gdy jeździłam na trenażerze. Oczywiście na początku pojawiał się problem, ponieważ kończąc trening, nagle coś mnie zatrzymywało i nie mogłam wyjąć nogi. Jednak, na szczęście, żadne bliskie spotkanie z ziemią z ich powodu nie miało miejsca.

I najważniejsze – dlaczego będąc tak sceptycznie nastawiona do systemu zatrzaskowego, nagle jestem jak najbardziej za? Oszczędność energii to jedno, ale wygoda… Nogi zdecydowanie lepiej się ustawiają, za każdym razem kolano pozostaje w jednej linii ze stopą, co w moim przypadku w zwykłych pedałach było problematyczne.

Warto zwrócić uwagę na bike fitting, czyli prawidłowo ustawić pedały, dzięki temu nie będą nas bolały kolana. Najlepiej odkręcić pedały, założyć buty i wpiąć buty w pedały. W ten sposób najłatwiej będzie nam ustawić bloki tak, aby oś pedałów była w linii przecinającej kość pierwszej i piątej kości śródstopia.

_
Dominika

Buty i pedały zatrzaskowe
4 (80%) 4

Autor: Dominika Niemyska | E-mail: dominika.niemyska@decathlon.com
pasek
Zapisz się do newslettera

Wpisy na blogu ukazują się nieregularnie więc jeśli nie chcesz przegapić żadnego, zostaw Twój adres e-mail, artykuły będą lądować w Twojej skrzynce.

znaczek
pasek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Rowery_2 Rowery - PEDAŁY ZATRZASKOWE SZOSOWE 100 B'TWIN - Części rowerowe
Pedały zatrzaskowe szosowe 100 kompatybilne z KEO B'TWIN
99zł99