09.10.2016
CHODZIĆ KAŻDY MOŻE

Chyba każdy Polak kojarzy występ Jerzego Stuhra z 1977 roku. Tekst piosenki, którą wtedy wykonał, leciał tak: „Śpiewać każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi…”. Chcąc napisać krótki artykuł na temat jednej z moich ulubionych aktywności fizycznych, od razu przywołałam w głowie ten utwór i stwierdziłam, że właśnie tak samo jest z aktywnym marszem – każdy może to robić!

chodzenie-01

Chodzenie często jest nazywane doskonałym ćwiczeniem.

To niezwykłe, jak coś tak prostego – stawianie jednej stopy przed drugą – może być jednocześnie tak regenerujące i dodające energii.

W każdym razie dowody medyczne są przekonujące. Regularnie uprawiany, energiczny spacer pomoże Ci zachować zdrowie, wyciszyć się, zwiększyć swoją samoocenę oraz samopoczucie.

Poniżej znajdziesz 4 główne powody, dla których warto podnieść się z kanapy i poznać lepiej okolicę jako piechur 🙂 .

ODŚWIEŻYSZ UMYSŁ

Trzeba przyznać, że jest COŚ takiego w regularnym rytmie chodzenia, co uwalnia umysł i iskry połączeń twórczych, które się w nim znajdują. Nic więc dziwnego, że wielu pisarzy wykorzystuje tę aktywność sportową do stymulowania kreatywności. Sam Charles Dickens powiedział: „Spaceruj i bądź szczęśliwy, spaceruj i bądź zdrowy”. Fenomenalny XIX-wieczny pisarz i chodziarz zarazem w swoich pamiętnikach opisał, jak podczas 20-milowej wyprawy dosłownie „wychodził” historie swoich słynnych powieści.

chodzenie-02

Niezależnie od tego, czy śnisz o własnym bestsellerze, czy chcesz (a czasem musisz 🙂 ) zmierzyć się z jakimś wyzwaniem w pracy lub w domu, chodzenie daje czas na zastanowienie. To idealna okazja, by na chłodno podejść do różnych tematów, przeanalizować wszystkie za i przeciw albo też po prostu przemyśleć plan działania dla wybranych zagadnień.

Osobiście spaceruję 3 razy dziennie i nie ukrywam, że jest to doskonały czas dla mnie, by pomyśleć o różnych kwestiach prywatnych i zawodowych. To właśnie w otoczeniu drzew i zwierzaków leśnych podejmuję decyzje, które potem wcielam w życie.

ROZRUSZASZ CIAŁO

„Chodzenie jest najlepszym lekarstwem dla człowieka” – powiedział starożytny grecki lekarz Hipokrates, choć zapewne mówił o tym, wykorzystując bardziej swój instynkt, niż opierając się na wynikach badań medycznych 🙂 . Obecnie istnieje wiele badań naukowych potwierdzających, że regularne chodzenie pomaga zmniejszyć ryzyko wysokiego ciśnienia krwi, podwyższonego poziomu cholesterolu, chorób serca, udaru mózgu, cukrzycy typu 2 i niektórych nowotworów. Czyli co? Samo zdrowie, prawda?

chodzenie-04

Ponadto zarówno lekarze, jak i trenerzy zalecają 30 minut energicznego marszu lub innej aktywności fizycznej pięć razy w tygodniu. „Energiczny” oznacza w tym przypadku, że oddychasz trochę szybciej niż normalnie, jest Ci ciepło, a Twoje serce bije nieco szybciej, ale wciąż jesteś w stanie prowadzić rozmowę.

Fakt, podczas chodzenia nie spalasz tylu kalorii, ile podczas ćwiczeń aerobowych czy biegania, ale mimo to nie można powiedzieć, że kalorie nie lecą, cały czas pracujesz też nad swoją kondycją i wzmacniasz nogi. Dodatkowo, szybki marsz może stać się pierwszym krokiem do kolejnej aktywności – biegania!

ZADBASZ O STAN DUCHA

Pionier wolniejszego, spokojniejszego życia i autor książki „Pochwała powolności: Jak zwolnić tempo i cieszyć się życiem” Carl Honoré twierdzi, że „podróżowanie pieszo może pełnić rolę medytacyjną, wspierać samopoczucie w duchu slow. Kiedy chodzimy, jesteśmy świadomi szczegółów wokół nas – ptaków, drzew, nieba, sklepów i domów, innych ludzi. Nawiązujemy więź”. Takie połączenie z otoczeniem może podnieść nas na duchu i wpłynąć pozytywnie na nasz nastrój.

chodzenie-05

Co więcej, zespół badawczy z Essex University wykazał, że „zielone ćwiczenia” – chodzenie w środowisku naturalnym – znacząco zmniejsza poziom stresu oraz poprawia samopoczucie i samoocenę.

Chwyć szansę na ponowne połączenie z naturą, kiedy tylko możesz! Pamiętaj przy tym jednak o uważności i koncentracji.

Udając się do lokalnego parku, lasu, nad rzekę lub na plażę, zachowaj czujność swoich zmysłów i zestroić się z tym, co znajduje się wokół Ciebie. Weźmy na przykład takie niebo. Spróbuj dostrzec różnicę między chmurami typu cirrocumulus i nimbostratus. Zauważ, jakie wzory powstają na tym błękicie nad Tobą. A może w lesie spróbujesz zidentyfikować różne rodzaje drzew? Możesz też poszukać jagód albo ładnych szyszek. Przestań na chwilę żyć miastem i pracą i wróć do korzeni 🙂 .

WZBOGACISZ SWOJE ŻYCIE TOWARZYSKIE

Według Marka Twaina „prawdziwy urok spacerowania nie leży w chodzeniu samym w sobie lub w scenerii, która mu towarzyszy, ale w rozmowie”. Wykorzystaj spacer, by rozmawiać i nadrobić zaległości z partnerem, rodziną i przyjaciółmi. Zawsze to coś innego niż standardowe spotkanie w jakimś lokalu. Ciesz się z lekkiej zadyszki, którą złapiesz podczas wspinania się na pobliskie wzgórze. I uśmiechnij się do tych, którzy zostali w tyle! 😉

chodzenie-03

Jeśli posiadasz psa, to jesteś w ogóle w prześwietnej sytuacji. Większość psiarzy jest nastawiona pozytywnie do zawierania znajomości z innymi właścicielami, a ich pupile mogą przy okazji znaleźć nowych towarzyszy zabaw. No i nie oszukujmy się – zwierzak to doskonały temat do rozmowy. Kto wie, może jak się lepiej poznacie, zdecydujecie się na wspólne spacery?

PODSUMOWUJĄC – CHODZIĆ WARTO

Co więcej, chodzić „każdy może, trochę lepiej lub trochę gorzej, ale nie o to chodzi, jak co komu wychodzi. Czasami człowiek musi, inaczej się udusi” (a szkoda by było 🙂 ). Jeśli jeszcze nie wiesz, jak zacząć swoją przygodę z aktywnym marszem, zachęcam Cię do pobrania kompletnego i bezpłatnego 30-dniowego planu treningowego, opracowanego przez specjalistów marki Newfeel. A może już jesteś doświadczonym chodziarzem? Podziel się ze mną w komentarzu powodami, dla których wybrałeś właśnie tę aktywność sportową!

Daria

CHODZIĆ KAŻDY MOŻE
5 (100%) 9

Autor: admin | E-mail: daria.kaminska@decathlon.com
pasek
Zapisz się do newslettera

Wpisy na blogu ukazują się nieregularnie więc jeśli nie chcesz przegapić żadnego, zostaw Twój adres e-mail, artykuły będą lądować w Twojej skrzynce.

znaczek
pasek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *