28.11.2016
Co można robić w wodzie poza pływaniem?

Woda jest wspaniale orzeźwiająca i przyjemnie jest się w niej znaleźć, ale fakt, że zapewnia większy opór niż powietrze, oznacza, że jest to również idealne miejsce do ćwiczeń. Z pomocą wody, jak mówią eksperci, możemy wzmacniać serce, zwiększać siłę mięśni oraz budować wytrzymałość szybciej i bardziej efektywnie niż na suchym lądzie. Przy tym, w zasadzie „nic nie ważąc”, będąc w wodzie, dajemy odpocząć stawom, znacznie zmniejszając ryzyko urazów. Dodatkowo, badania przeprowadzone przez doktora Roberta Wildera, dyrektora rehabilitacji sportowej na Uniwersytecie w Wirginii, wykazały, że ćwiczenia w wodzie spalają o 30% więcej kalorii niż te same ćwiczenia wykonywane na lądzie. A ponieważ woda stawia 12-krotnie większy opór niż powietrze, mięśnie trenują z każdym ruchem – co skutkuje ich zwiększeniem definicji mięśni i wszechstronną siłą.

Ale ćwiczenia w wodzie to nie tylko pływanie.

01a

Wielu sportowców, zwłaszcza top biegaczy, trenuje bieganie w wodzie po różnych kontuzjach – pomaga im to odzyskać siły, jednocześnie chroniąc ich stawy m.in. dlatego, że w środowisku nieważkości stawy są wspierane przez wodę i mają większy zakres ruchu.

Z psychologicznego punktu widzenia ćwiczenia w wodzie są zarówno kojące, jak i relaksujące.

„W wodzie twoje ruchy są naturalnie nieśpieszne i pomagają ci zwolnić” – powiedziała mi jedna ze znajomych trenerek aqua fitnessu. „Ludzie mają tendencję do szybkiego wyłączania  się od codziennych stresów podczas mniej intensywnych treningów wodnych, takich jak aqua joga”.

Co powiesz na to, aby spróbować nowej wodnej aktywności?

Jeśli masz ochotę zanurzyć palec w wodzie, przeczytaj o kilku rodzajach treningów, które zestawiłam w tym tekście, i zastanów się, jaki rodzaj treningu jest odpowiedni dla Ciebie.

AQUA FITNESS

Co to jest? Przede wszystkim połączenie gimnastyki z aerobikiem, a czasem też z elementami pływania (tzw. aqua combo) albo z technikami opartymi na sztukach walki (aqua combat). Ćwiczenia, które w zależności od ułożenia ciała, kierunku wykonywania ruchów i głębokości zanurzenia dzielimy na odciążające, wspomagające lub oporowe. Często wspomagane różnymi akcesoriami, m.in. popularnymi „makaronami”, łapkami czy hantlami.

01

Korzyści: Zakres ruchów oznacza, że niezależnie od tego, w którym kierunku albo pod jakim kątem będziesz poruszać swoimi kończynami, pod wpływem oporu wody, Twoje mięśnie będą pracować. To dobry wszechstronny trening krążenia i wzmacniania mięśni. Poprawia koordynację ruchową i równowagę, a przy tym (dobra wiadomość dla pań!) zdecydowanie ułatwia likwidację cellulitu.

Dobry dla: wszystkich 🙂 Ten sposób aktywności nadaje się dla dzieci, ich rodziców i dziadków. Jest to świetna metoda między innymi na bezbolesne i skuteczne usprawnianie poszczególnych części ciała po rozmaitych kontuzjach czy operacjach. Wodną gimnastykę można polecić również kobietom w ciąży, osobom otyłym, którym trudność sprawiają inne ćwiczenia.

Plusem tej aktywności jes również fakt, że jest popularna. W zasadzie na większości basenów w Polsce można znaleźć zajęcia z aqua fitnessu.

AQUA JOGGING / AQUA RUNNING

Co to jest? Bieganie w wodzie, podczas którego osoba ćwicząca powierzchnią swojego ciała pokonuje bardzo duże opory wody. Aktywność ta często połączona jest z noszeniem pasa wypornościowego, który pomaga utrzymać się w pozycji pionowej. Zajęcia z reguły rozpoczynają się ćwiczeniami w płytszej wodzie, a kończą na głębokości sięgającej karku.

02

Korzyści: W wodzie stawy takie jak biodra, kolana czy kostki, które są narażone na uszkodzenia podczas treningów naziemnych, mają szansę odpocząć. Przy tym trening ten wzmacnia mięśnie nóg oraz zwiększa tętno. Marcin Olchowik w jednym z wywiadów powiedział, że „trening w wodzie jest bardzo wszechstronny: można ćwiczyć w odciążeniu, można budować formę biegową poprzez rozwój wytrzymałości, ale również można pracować nad siłą biegową i szybkością”.

Dobry dla: osób, które chcą urozmaicić swoje treningi oraz dla biegaczy, którzy chcą odzyskać siły po kontuzji. W tej chwili nie jest to jeszcze popularna aktywność w Polsce, ale można znaleźć ośrodki, w których pod okiem trenera mamy możliwość pobiegać w wodzie (czasem nawet z bieżnią).

AQUA JOGA

Co to jest? Aktwyność łącząca w sobie elementy jogi z wodnym aerobikiem. Serie póz są wykonywane na głębokości wody zwykle sięgającej talii. Wsparcie wody podczas ćwiczeń dodaje elastyczności i mobilności słabszym stawom, co pozwala wykonywać rozciągnięcia, których nie dałoby się zrobić na lądzie.

Korzyści: Powolne ruchy wykonywane pod wodą przynoszą ulgę ciału, rozluźniają i rozciągają mięśnie, odciążają kręgosłup i stawy, usprawniają ruchomość stawów oraz poprawiają działanie układu krążenia oraz oddechowego.

Dobra dla: kobiet w ciąży, które chcą poprawić elastyczność przed narodzinami, ponieważ łagodzi nacisk na brzuch. Aqua joga jest również polecana osobom z zapaleniem stawów. Jest dostępna w wielu ośrodkach rekreacyjnych w całym kraju.

POOLATES

Co to jest? Tak samo jak pilates, poolates skupia się na wzmacnianiu mięśni stabilizujących i podpierających kręgosłup oraz innych mięśni, dzięki którym pozycja kręgosłupa jest stabilna. Do ćwiczeń wykorzystuje się sprzęt zwiększający opór wody, jak przy ćwiczeniach z aqua aerobiku. Przy tym ćwiczenia te są wykonywane wolno i precyzyjnie.

03

Korzyści: Poolates zwiększa siłę mięśni niemalże całego ciała, w szczególności mięśni brzucha, a także pleców i pośladków. Aktywność ta znacząco poprawia stabilność kręgosłupa oraz pomaga w korekcji połączeń między kością biodrową a kręgosłupem. Dzięki temu sylwetka jest wyprostowana, a postawa stabilniejsza.

Dobry dla: szczególnie zalecane dla osób, które chcą zadbać o ładną postawę ciała, jak również dla tych, którzy cierpią na bóle pleców.

WATSU

Co to jest? Opracowane w Kalifornii w 1980 roku, watsu łączy w sobie zalety masażu shiatsu z odprężającymi efektami stanu nieważkości w wodzie. Sesje praktykujących watsu obejmują łagodne rozciąganie w zgodzie z naturalnym rytmem oddechu w połączeniu z chwilami ciszy.

Korzyści: Ciepło, stan nieważkości oraz łagodne ruchy połączone z ćwiczeniami oddechowymi pomagają wejść w stan głębokiego relaksu. Dodatkowo ciśnienie wody delikatnie uelastycznia mięśnie.

Dobre dla: osób próbujących zwalczyć stres i związane z nim problemy ze snem czy niską odpornością. Polecane jest też parom spodziewającym się potomstwa, ponieważ odciąża kręgosłup i uczy pogłębionego oddechu. Stosuje się je także w psychosomatyce osób niepełnosprawnych i ortopedii.

To wszystko, co dziś dla Ciebie przygotowałam. Planuję w najbliższym tygodniu spróbować swoich sił podczas zajęć z aqua aerobiku, a czy Ty się na coś skusisz? A może znasz jakieś inne rodzaje treningów wodnych, o których nie wspomniałam w tym zestawieniu?

Daria

Co można robić w wodzie poza pływaniem?
5 (100%) 2

Autor: admin | E-mail: daria.kaminska@decathlon.com
pasek
Zapisz się do newslettera

Wpisy na blogu ukazują się nieregularnie więc jeśli nie chcesz przegapić żadnego, zostaw Twój adres e-mail, artykuły będą lądować w Twojej skrzynce.

znaczek
pasek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *