pasek
Zapisz się do newslettera

Wpisy na blogu ukazują się nieregularnie więc jeśli nie chcesz przegapić żadnego, zostaw Twój adres e-mail, artykuły będą lądować w Twojej skrzynce.

znaczek

Wybierz więcej niż jedną dyscyplinę:

pasek
27.07.2016
Jak się opalać, by się nie utopić?

Lipiec i sierpień – te miesiące to czas wyczekiwany przez większość z nas. Młodsza część społeczeństwa zakończyła zmagania edukacyjne, natomiast ci nieco starsi, w miarę możliwości, wykorzystują urlop i wszyscy wspólnie ruszają na wakacje. Wielu z nas za cel obiera wypoczynek nad wodą –w końcu gdzie lepiej o schłodzenie organizmu jak nie właśnie w wodzie? W tym przypadku warto również zachować chłodny umysł i pamiętać, że woda to mimo wszystko żywioł, z którym należy umiejętnie się obchodzić. W poniższym Niezbędniku Na Wakacje znajdziecie kilkanaście rad, których znajomość i stosowanie uchroni Was przed Następstwami Nieszczęśliwych Wypadków

  1. Przede wszystkim: myśl! Czas wakacji od szkoły i pracy wywołuje wśród nas często poczucie beztroski, a co za tym idzie – niejednokrotnie zapominanie o rzeczach podstawowych nad wodą, czyli o zachowaniu bezpieczeństwa swojego i towarzyszących nam osób. Przewidywanie następstw niebezpiecznych sytuacji oraz pokora do nawet najspokojniejszej wody to cechy wskazane podczas pobytu nad morzem, rzeką czy jeziorem.
  2. Wybieraj miejsca strzeżone przez ratowników. Najczęściej są to akweny wcześniej przygotowane i przystosowane do bezpiecznej kąpieli. W przypadku jakichkolwiek problemów zawsze możesz liczyć na ich pomoc. Stosuj się również do ich poleceń – są oni po to, żebyś czuł się bezpiecznie.
  3. Biała flaga na stanowisku ratownika oznacza możliwość wchodzenia do wody. Czerwona zaś to zakaz kąpieli, natomiast ratownik jest wówczas cały czas obecny. Powodem czerwonej flagi może być zbyt wysoka fala, zbyt niska temperatura wody, zanieczyszczona woda, niebezpieczne dno lub trwająca akcja ratunkowa. Dla własnego bezpieczeństwa stosuj się do tych zasad i unikaj pływania, gdy na stanowisku ratowniczym nie jest wywieszona żadna flaga – wówczas akwen nie jest strzeżony.
  4. Nieważne jak dobrym pływakiem jesteś – woda bywa groźna dla każdego. Brawura i prezentowanie swoich umiejętności, szczególnie na wodach otwartych, gdzie warunki dynamicznie ulegają zmianie, może doprowadzić do nieszczęścia. Historia zna przypadki znakomitych sportowców, którzy przecenili swoje możliwości i pływanie skończyło się dla nich tragicznie.
  5. Podczas korzystania ze sprzętu wodnego – kajaka, łódki, roweru wodnego lub innych podobnych tego typu – bezwzględnie używaj kamizelki z atestem, dostosowanej do Twojej wagi. Jeśli umiesz pływać, możesz wybrać kamizelkę asekuracyjną, która pomoże Ci utrzymać się na powierzchni wody. Natomiast w przypadku, gdy nie umiesz pływać, nie czujesz się na siłach lub nie chcesz ryzykować – wybierz kamizelkę ratunkową, której budowa utrzyma Cię pionowo w wodzie i w przypadku utraty przytomności nie dopuści do znalezienia się twarzy pod wodą. Posiadanie takiej kamizelki to zapewnione bezpieczeństwo, zazwyczaj jednak kosztem równomiernej opalenizny. Wybierz sam, co jest ważniejsze.01
  6. Bezwzględnie nie wchodź do wody po alkoholu lub środkach odurzających – zaburzają one zmysł równowagi i racjonalne postrzeganie otaczającego nas świata oraz zwiększają odwagę. Ponadto, zachowanie po ich zastosowaniu może zagrażać nie tylko Tobie, ale również innym osobom w Twoim otoczeniu. W takim przypadku najlepiej trzymać się z daleka od wszelkich akwenów.
  7. Po skończonym posiłku lepiej trochę odpocząć i wykorzystać ten czas na opalanie lub zabawę na plaży niż na pływanie. Do godziny od zakończenia jedzenia organizm jest zajęty trawieniem, co podczas pływania może doprowadzić do dyskomfortu lub nawet niebezpiecznych sytuacji, takich jak kolka, skurcze czy nawet  zasłabnięcie.
  8. Gdy idziesz skorzystać z wodnych przyjemności, zawsze poinformuj bliską osobę. Uniknie ona niepotrzebnego stresu w przypadku niemożności zlokalizowania Cię, a nawet podniesienia często niepotrzebnego alarmu i poszukiwań przez ratowników.
  9. Nie wbiegaj do wody, w szczególności gdy wcześniej opalałeś się intensywnie. Nagła zmiana temperatury ciała poprzez jego gwałtowne ochłodzenie w wodzie może wywołać szok termiczny, których konsekwencje mogą być niebezpieczne: utrata przytomności lub nawet zatrzymanie krążenia. Przed wejściem głębiej do wody najlepiej delikatnie ochlapać swoje ciało, a w szczególności klatkę piersiową (okolice serca), kark oraz twarz, po czym stopniowo zanurzać się.
  10. Bezwzględnie nie skacz do wody (w szczególności „na główkę”), jeśli nie znasz akwenu. Nie możesz nigdy być pewny głębokości wody oraz tego, czy coś niebezpiecznego nie znajduje się pod jej powierzchnią. Nawet jeśli podczas poprzednich wakacji skoki udawały się bezproblemowo, to teraz niekoniecznie musi być tak samo dno zbiorników wodnych ma tendencję do zmiany swojego kształtu, wypłyceń, a dodatkowo nie masz pewności, czy ktoś nie umieścił niczego pod wodą. Nieprzemyślane skoki mogą skończyć się tragicznie: trwałym kalectwem lub nawet śmiercią. Dlatego też stosuj zasadę: do wody skaczemy tylko w basenie.
  11. Nie podpływaj do wszelkich budowli hydrotechnicznych (a więc wszystkiego, co w wodzie umieścił człowiek) – tam, falochronów, palisad itp. Pod powierzchnią mogą wystawać niewidoczne dla Ciebie niebezpieczne elementy, a w ich pobliżu często znajdują się uskoki w dnie i występują silne prądy. Dodatkowo bywa, że znajduje się na nich mnóstwo wodorostów lub bardzo ostrych muszelek zdolnych pociąć skórę człowieka.
  12. Korzystając z dmuchanych materaców, pontonów, kół itp. nie odpływaj za daleko od brzegu, w szczególności gdy nie umiesz pływać. Przedmioty te mają ograniczoną sterowalność, przez co możesz nie być w stanie nad nimi zapanować. Łatwo też poddają się działaniu wiatru i, występującemu czasem, niebezpiecznemu prądowi wstecznemu, który potrafi „wyciągać” ludzi i przedmioty w kierunku otwartego morza. Dodatkowo taki sprzęt jest podatny na przebicia, więc może okazać się dużym problemem, gdy zauważysz gwałtownie schodzące powietrze, będąc z dala od brzegu. Przy okazji możesz stanowić zagrożenie dla wszystkich jednostek pływających: motorówek, jachtów, skuterów etc.
  13. Unikaj przebywania zarówno w wodzie, jak i na plaży podczas burzy. Woda plus błyskawice to bardzo niebezpieczna mieszanka. Tym bardziej, że będziesz stanowić jeden z najwyższych punktów w okolicy, co może skutkować fatalnym w skutkach porażeniem przez piorun. Przy nachodzącej burzy najlepiej ubierz się jak najszybciej i zakończ na ten dzień plażowanie.
  14. Podczas opalania niezwykle ważne jest korzystanie z kremów do opalania z odpowiednim filtrem. Na szkodliwe promieniowanie UVA i UVB szczególnie narażone są dzieci, osoby starsze oraz posiadające jasną karnację skóry. Czas „bezkarnego” opalania bez kremu wynosi ok. 15 minut. Krem z filtrem nr 10 wydłuża ten czas 10-krotnie, czyli do 2,5 godziny (według zasady 15 minut razy numer filtru). Lepiej jednak dmuchać na zimne i używać mocniejszych zabezpieczeń, aby uniknąć poparzeń słonecznych i ewentualnych komplikacji zdrowotnych. Dodatkowo każdorazowo po wyjściu z wody najlepiej jest posmarować się ponownie.
  15. Każdemu z nas zależy, by nacieszyć się wolnymi chwilami nad wodą w jak najlepszym nastroju, dlatego też zachowujmy się kulturalnie wobec innych osób wypoczywających – nie bądźmy zbyt głośno, nie biegajmy pomiędzy osobami opalającymi się, nie chlapmy wodą, zostawiajmy po sobie porządek, a sporty takiej jak siatkówka plażowa czy frisbee starajmy się uprawiać w pewnej odległości od innych plażowiczów. 

    Stosowanie powyższych zasad to tak naprawdę sprowadzenie ich do punktu pierwszego, a więc myślenia i odpowiedzialności. Pozwoli nam to spędzić wakacje bezpiecznie i radośnie, a do domu wrócić z pełną satysfakcją i dobrym humorem. Wypoczywajcie bezpiecznie i bawcie się dobrze!

    Filip

Jak się opalać, by się nie utopić?
5 (100%) 7

Autor: Filip Wojciechowski | E-mail: filip.wojciechowski@decathlon.com
pasek
Zapisz się do newslettera

Wpisy na blogu ukazują się nieregularnie więc jeśli nie chcesz przegapić żadnego, zostaw Twój adres e-mail, artykuły będą lądować w Twojej skrzynce.

znaczek

Wybierz więcej niż jedną dyscyplinę:

pasek

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *