Budowa hulajnogi do trików
Hulajnoga wygląda na dosyć prosty pojazd pod kątem budowy. Warto jednak zdawać sobie sprawę, że posiada ona wiele mniejszych elementów, które mają bezpośrednie przełożenie na jakość jazdy. Pozwala to na ich personalizację i dopasowanie do swoich własnych oczekiwań. Z czego składa się najlepsza hulajnoga wyczynowa i jaka jest charakterystyka poszczególnych części?
1. Podest (deck). Jest to część hulajnogi, na której stoi osoba jeżdżąca. Element ten jest pierwszym, na który zwracają uwagę ci, którzy składają swój sprzęt od podstaw. Najważniejszymi parametrami w przypadku podestu są długość i szerokość.
2. Griptape. Jest to materiał, którym wyłożony jest podest. Swoją strukturą przypomina on nieco papier ścierny, aby zapobiec ślizganiu się butów. W jego przypadku powinniśmy zwrócić uwagę na długość, ale nie bez znaczenia jest także design.
3. Widelec (fork). Ten element pełni dwie funkcje – trzyma przednie koło oraz odpowiada za mocowanie kierownicy, dzięki czemu możemy skręcać. Wyróżniamy dwa typy widelców: IHC oraz HIC/SCS. Pierwszy z nich znajduje swoje zastosowanie w przypadku kierownic standardowych, a drugi przeznaczony jest do modeli o większym rozmiarze.
4. Koła. Niezwykle ważna część hulajnogi wyczynowej, która odpowiada za jej możliwości. W ich przypadku szczególnie należy zwrócić uwagę na takie parametry jak: typ rdzenia (hollow, szprychowe, pełne), łożyska (jakość określona skalą ABEC) oraz rozmiar (przedział od 100 do 125 mm). Nie można zapominać, że koła powinny być dobrze dopasowane do podestu i widelca.
5. Stery (headset). Odpowiadają one za płynność obracania się kierownicy. W ich skład wchodzą dystanse, łożyska oraz osłona. Warto wiedzieć, że większość dostępnych na rynku modeli jest uniwersalna i pasuje do widelców HIC/SCS. W przypadku IHC hulajnoga oferuje zazwyczaj własne stery.
6. Kierownica. Kolejny niezwykle istotny element, który umożliwia na skuteczne skręcanie. Istnieje kilka kryteriów, które powinniśmy uwzględnić przy wyborze kierownicy. Są to: materiał wykonania (tytan, aluminium, stal), wysokość i szerokość oraz kształt. Kierownica musi być dobrze dopasowana do widelca. O tym pisaliśmy więcej nieco wyżej.
7. System kompresji. Jego zadaniem jest łączenie kierownicy z widelcem. Przy jego doborze najważniejszy jest obwód kierownicy. Zaciski ponadwymiarowe będą pasowały do kierownic aluminiowych oraz modeli o większych rozmiarach. Zaciski w standardowym rozmiarze powinny jednak pasować do większości kierownic.
8. Rączki. Są one integralną częścią kierownicy. Mają one postać gumowych, zakładanych nakładek. W przypadku ich wyboru największe znaczenie ma nasza wygoda, więc należy uwzględnić ich grubość, miękkość i długość.