Jak wrócić do uprawiania sportu? - Wszystko dla sportu
top
25 września 2018

Podjąłeś decyzję i tym razem naprawdę, całkiem serio zamierzasz to zrobić… Wracasz do świata sportu! Jest jednak kilka środków ostrożności, które powinieneś podjąć, by uniknąć problemów związanych z tym postanowieniem.

 

Czasem w kwestii sportu na przeszkodzie staje życie. Od studiów po rodzinne zobowiązania, podróże i nadmiar pracy – całe mnóstwo powodów, dla których jakoś nigdy nie możesz wyjść z domu z treningową torbą w ręku, a w dodatku wszystkie są poważne (bo gdyby nie one, to przecież nic nie powstrzymałoby Cię od cotygodniowych zajęć fitness czy sesji biegowej).

Tym razem jednak, po kilkumiesięcznej lub kilkuletniej przerwie, zdecydowałeś, że choćby się waliło i paliło, znajdziesz czas na sport w swoim napiętym grafiku! A my zamierzamy Ci pomóc w udanym powrocie do aktywności!

 

Fot 1. Materiał własny | Sport możesz uprawiać zarówno indywidualnie, jak i w grupie!

Zacznij od badań kontrolnych!

 

     Zanim powrócisz do treningów, przyda Ci się ogólna kontrola stanu zdrowia, byś miał pewność, że Twój organizm jest gotów do działania. „Po 40. roku życia zdecydowanie zalecana jest taka medyczna kontrola, przeprowadzona przez lekarza lub osteopatę. Dzięki niej wiesz, jak zdrowy jesteś; ponadto badanie to może Ci zapewnić spokój i poczucie bezpieczeństwa, gdy chcesz powrócić do sportu”. To także sposób na łagodne rozpoczęcie treningów, bez przeładowywania się ćwiczeniami i narażania się na kontuzje.

Baw się!

 

     Dobra wiadomość jest taka, że możesz powrócić do każdego sportu, jakiegokolwiek chcesz: od biegania po tenis, cross-training, a nawet jazdę konną. „Uprawiany sport powinien Ci sprawiać frajdę oraz dawać motywację do wyjścia i pobiegania, poruszania się, poćwiczenia. To najważniejsze. Zabawa jest siłą napędową!”.  Upewnienij się, że masz odpowiedni sprzęt, aby uniknąć kontuzji, które mogą być spowodowane np. niedopasowanymi butami lub obcierającymi spodenkami.

 

Fot 2. Materiał własny | Upewnienij się, że masz odpowiedni sprzęt

Zacznij stopniowo i łagodnie

 

     Choć możesz uprawiać taką dyscyplinę, jaką tylko chcesz, podczas pierwszych kilku treningów powinieneś zachować umiarkowane tempo. „Pacjentowi, który zaczyna biegać, zaleca się na początek 10-20-minutowe wybiegania 2 razy w tygodniu”. Chodzi o to, by zacząć delikatnie, aby móc kontynuować. To samo dotyczy gimnastyki i ćwiczeń siłowych. „Trener doradzi Ci, z jakim obciążeniem możesz ćwiczyć, i będzie w stanie opracować dla Ciebie łagodny program treningowy”. „Założeniem jest rozruszanie stawów, a to może trochę potrwać”.

Zdaniem osteopatów nie powinieneś nigdy lekceważyć rozgrzewki przed treningiem ani rozciągania pod koniec. Są one kluczowe w zapobieganiu kontuzjom i bólom. Pij dużo (najlepiej wody – alkohol nie sprzyja kondycji), by uniknąć skurczów i zapalenia ścięgien, oraz prowadź zdrowy tryb życia. „Zdrowa dieta optymalizuje Twoje fizyczne możliwości”. Nie oznacza to jednak, że nie możesz sobie sprawić małej przyjemności raz na jakiś czas. I w ten właśnie sposób wracasz do gry!

A jak to jest u Ciebie? Czy zdarzyło Ci się wrócić do sportu po dłuższej przerwie? Daj nam znać, jak było! 🙂

Oceń artykuł: