Sport każdego dnia? Jaki to ma sens? - Wszystko dla sportu
top
15 marca 2019
55

Gdy ludzie zaczynają uprawiać sport, mają tendencję do przesady, bo chcą osiągnąć efekty najszybciej, jak to możliwe. Znaczna utrata wagi w zaledwie kilka miesięcy, lepsze wyniki itd. 

 

Jednak codzienne treningi mogą w rzeczywistości dawać odwrotne skutki lub wręcz być niebezpieczne dla Twojego ciała. Już wyjaśniam dlaczego.

 

Regularne ćwiczenie jest niezbędne, by robić postępy

 

We wszystkich sportach do rozwoju konieczne są regularne treningi. Lepiej jest ćwiczyć trzy razy w tygodniu po godzinie niż raz w tygodniu przez trzy godziny. Klucz do długotrwałych postępów leży w regularnym uprawianiu ulubionego sportu. Ale potrzebujesz też odpoczynku, któremu przyjrzymy się w kolejnym punkcie.

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | Znajdź sport, który stanie się Twoją pasją, a nie będziesz miał problemu z regularnością ćwiczeń 

Odpoczynek – kluczowa część treningu

 

Twoje ciało potrzebuje odpoczynku, by naładować się energią i odzyskać wydajność. Sporty, które pochłaniają duże ilości energii i są obciążające dla ciała, jak bieganie czy trening siłowy, wymagają harmonogramu uwzględniającego długie okresy odpoczynku. Weźmy przykład treningu siłowego. Kiedy ćwiczysz, nadrywasz włókna mięśniowe w trenowanych częściach ciała, co czasem skutkuje bólem po intensywnej sesji. Nie wspominając o właściwej diecie, musisz też dać swojemu ciału trochę czasu na odbudowanie włókien mięśniowych. Zupełnie bezproduktywne byłoby ciśnięcie wciąż tej samej grupy mięśniowej, mogłoby to nawet prowadzić do kontuzji. Jak często powtarzamy – słuchaj swojego ciała! Ogólnie rzecz biorąc, o ile nie jesteś wysokiej klasy sportowcem, nie powinieneś uprawiać ulubionego sportu zbyt intensywnie częściej niż trzy lub cztery razy w tygodniu.

 

Decathlon
Fot 2. Materiał własny | Trening 3-4 razy w tygodniu pozwoli zachować Ci życiowy balans

Dla sportowych nałogowców – a może by tak spróbować „łagodniejszej” aktywności?

 

Pomimo naszych porad nie możesz się powstrzymać! Koniecznie potrzebujesz swojej codziennej dawki sportu. W takim wypadku może warto go przeplatać z inną aktywnością, która nie będzie tak obciążająca dla Twojego ciała? We wspomnianych wcześniej okresach odpoczynku możesz uprawiać sport z zupełnie innych powodów. Joga, pilates i chodzenie to „łagodne” aktywności, które stanowią świetne uzupełnienie intensywniejszych sportów. Twoja główna dyscyplina może nawet na tym skorzystać. Bardziej giętkie mięśnie, zwiększona wytrzymałość… Spróbuj!

Oprócz kontrolowania intensywności i częstotliwości swoich treningów musisz też dobrze spać i jeść, a także utrzymać właściwe nawodnienie organizmu, by zoptymalizować swoje wyniki. Monitoruj wszystko, co robisz, i słuchaj sygnałów, które wysyła Ci Twoje ciało.

 

decathlon
Fot 3. Materiał własny | Urozmaicaj swój trening, regularnie jeździsz na rowerze? Spróbuj pójśc na basen albo pobiegać 

 

A zatem jak często ćwiczysz? Czy miałeś już kontuzję z powodu przetrenowania? Podziel się z nami w komentarzu swoimi doświadczeniami.


Udostępnij:
Oceń artykuł:
4 (80%) 1 vote