Urazy przeciążeniowe u biegaczy - część 1 - Wszystko dla sportu
top
5 sierpnia 2019
11

 Każdy biegacz, który chce zacząć sezon 2019 z przytupem, ma już rozpisany plan treningowy. A co zrobić gdy spotka nas kontuzja i jak się przed nimi chronić? Tym razem zajęłam się dokładnie najczęstszymi kontuzjami biegaczy (uściślając biegaczy ulicznych).

 

W XXI wieku bieganie stało się dla nas czymś więcej niż tylko hobby, stało się niemalże stylem życia. Wraz ze wzrostem popularności biegania wzrasta też ilość kontuzji, z którymi wcześniej do czynienia miały głownie osoby uprawiające sport zawodowo.

Zapraszam Was do artykułu, w którym przybliżę najczęstsze kontuzję dotykające osoby uprawiające biegi długodystansowe oraz główne czynniki predysponujące do ich powstawania. Za biegi długodystansowe uważamy wszystkie dystanse dłuższe niż 5km u mężczyzn i 3km u kobiet.                           

Fot 1. Krzysztof Karpiński | Pamiętaj, by dostosować trening do własnych możliwości

 

Kontuzje stały się powszechnym problemem wśród osób, które biegają z dużą intensywnością (przy średniej tygodniowej ponad 32km, procentowe występowanie kontuzji wynosi od 34 do 65%). Wśród najważniejszych czynników predysponujących do występowania urazów przeciążeniowych możemy zaliczyć: otyłość, nadwagę, nieprawidłowy wzorzec biegowy oraz nieodpowiedni plan treningowy. Wszystkie te elementy mogą być przyczyną takich kontuzji jak: kolano biegacza, zespół przeciążenia podudzi, zapalenie ścięgna Achillesa, zapalenie rozcięgna podeszwowego, złamania zmęczeniowe oraz zespół pasma biodrowopiszczelowego.

 

KOLANO BIEGACZA

 

Najbardziej popularnym urazem jest, tzw. kolano biegacza, czyli konflikt w stawie rzepkowo-udowym (staw ten stanowi anatomiczną część stawu kolanowego, jendak biomechanicznie jest on odrębną jednostką czynnościową). Różnego rodzaju przeciążenia tego stawu są następstwem zwiększonego nacisku rzepki na kość udową, wskutek czego dochodzi do zwiększonego tarcia powierzchni chrzęstnych. Powtarzające się urazy prowadzą do chondromalacji (jest to stan chorobowy, cechujący się sukcesywna utratą chrząstki stawowej).

 

Fot 2. Krzysztof Karpiński | Najbardziej popularnym urazem jest, tzw. kolano biegacza, czyli konflikt w stawie rzepkowo-udowym

 

Co powinno nas zaniepokoić i skłonić do ograniczenia treningów?

 

Kolano biegacza będzie objawiać się trudnościami w wchodzeniu po schodach, skakaniu czy skręcaniu kolana do wewnątrz i na zewnątrz‍. Poza bólem w bardziej zaawansowanym stadium może wystąpić również obrzęk kolana czy powtarzające się zablokowanie stawu. Pamiętajcie, jeżeli sport to dla Was hobby i miły dodatek – róbcie to z głową i nie przeciążajcie stawów, bo swoich macie tylko jeden komplet.

„Kolano biegacza” diagnozuje się głównie na podstawie obrazu klinicznego (czyli Twoich dolegliwości). Zmiany w badaniach obrazowych (usg) mogą być bardzo długo niewidoczne. Tak naprawdę w późnym stadium można zobaczyć dopiero zmiany charakterystyczne dla stanu zapalnego, np. wysięk w stawie kolanowym. W momencie rozpoznania konieczne jest wprowadzenie ćwiczeń usprawniających. Po pierwsze – ograniczamy ruch aż dolegliwości bólowe ustąpią. Po drugie – powinniśmy zadbać o rozciąganie mięśni bocznej powierzchni uda, taping rzepki, wzmacnianie mięśnia czworogłowego (głównie głowa przyśrodkowa), wzmocnienie przywodzicieli.

 

Fot 3. Krzysztof Karpiński | Rozpoznałeś uraz? Wprowadź ćwiczenia usprawniające

 

ZESPÓŁ PRZECIĄŻENIA PODUDZI

 

Jest to uraz, który dotyka wielu biegaczy szczególnie tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z bieganiem lub wracają do jego uprawiania po dłuższej przerwie. Nie ma jednoznacznej przyczyny jego występowania, jednak ostatnio coraz częściej mówi się o przeciążeniach w obrębie powięzi. Powodem tego mogą być nieprawidłowości anatomiczne stopy, złe obuwie czy przetrenowanie. Pierwszymi objawami tego zespołu, które możemy zaobserwować to pojawienie się napięcia lub pieczenia w obrębie goleni czy krawędzi piszczeli. Objawy najczęściej pojawiają się na początku aktywności ruchowej, następnie ustępują (tzw. rozbieganie bólu u sportowców) aby pojawić się znów na początku kolejnego treningu.

Ból zazwyczaj odczuwany jest podczas kontaktu z podłożem i gdy palce zginane są dogrzbietowo, np. podczas zbiegania. W miejscu bólu może pojawić się obrzęk, zgrubienie czy zaczerwienienie. Leczenie polega głównie na leczeniu objawowym: zaprzestaniu aktywności wywołującej dolegliwości bólowe, stosowaniu zimnych okładów oraz kompresji. Przede wszystkim trzeba jednak spróbować zdiagnozować przyczynę i dopiero po jej wyeliminowaniu skupić się na leczeniu objawowym ‍(np. źle dobrane obuwie czy też za intensywny program treningowy).

 

Bibliografia:

  1. Risk factors and most common traumatic injuries in people who practice long-distance running. Journal of Education, Health and Sport. 2017;7(8):855-877. eISSN 2391-8306. DOI http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.893517

 

AUTOR: Marta Sprawka

Blog: https://www.drspraweczka.pl/

Instagram: https://www.instagram.com/dr_spraweczka/?hl=en


Udostępnij:
Oceń artykuł: