Jak utrzymać regularność treningów biegowych? - Wszystko dla sportu
top
15 października 2018

Przyznasz pewnie, że często wynajdujesz świetne wymówki, żeby tylko nie wyjść na trening: za gorąco, za zimno, zbyt mało czasu, brak ci motywacji itd. Tym razem jednak zróbmy to jak należy: po wakacjach zacznijmy sezon “na świeżości”, od regularnego treningu. Jak tego dokonać?

 

Co to znaczy biegać regularnie?

 

     W teorii bycie regularnym oznacza dokonywanie czegoś w określonych odstępach. Czy możesz więc utrzymywać, że biegasz regularnie, jeśli zawsze robisz to o tej samej porze, ale tylko raz na miesiąc? W praktyce jeżeli nie uprawiasz sportu przynajmniej raz w tygodniu, to szansa na uzyskanie jakichkolwiek postępów czy korzyści jest znikoma. To jakby twierdzić, że się systematycznie je warzywa, podczas gdy w rzeczywistości spożywa się je raz na dwa tygodnie. To mało prawdopodobne, żeby takie działanie przyniosło organizmowi korzyść.

 

Fot 1. Materiał własny | Czy możesz więc utrzymywać, że biegasz regularnie, jeśli zawsze robisz to o tej samej porze, ale tylko raz na miesiąc?

 

W bieganiu regularność oznacza trenowanie kilka razy w tygodniu, tydzień za tygodniem. Oddani biegacze zasznurowują buty biegowe od 2 do 4 razy w tygodniu. Każdy jednak ma swoje tempo, a więc do ciebie należy znalezienie odpowiedniego rozkładu treningów, który będzie ci odpowiadał i wpasuje się w plan codziennych zajęć.

 

Regularność pomaga czynić postępy

 

      Być może nigdy ci nie przeszło przez myśl, żeby przebiec maraton albo postarać się uszczknąć kilka sekund z czasu, w jakim pokonujesz swoją zwyczajową rundkę. Niemniej pewnie chciałbyś nauczyć się biegać dłużej, ograniczyć zadyszkę, poprawić szybkość albo chociaż biegać z lepszym samopoczuciem. To wszystko może dać ci regularny trening.

 

Fot 2. Materiał własny | Rozwój oznacza również, że czasami powinieneś się sprawdzić i spróbować przekroczyć swe granice

 

Bieganie to dyscyplina wytrzymałościowa, jeśli więc pragniesz widzieć efekty, powinieneś ćwiczyć często. Lepiej biegać raz w tygodniu, ale sumiennie, bez opuszczania treningów, niż wybrać się na bieganie trzy razy w ciągu tygodnia, po czym w następnym nie biegać wcale. Tylko dzięki powtarzanym ćwiczeniom twój organizm będzie w stanie znieść wysiłek i przyzwyczaić się do niego. Rozwój oznacza również, że czasami powinieneś się sprawdzić i spróbować przekroczyć swe granice.

Kiedy mowa o częstotliwości ćwiczeń, to jeśli pragniesz widzieć postępy, najlepiej będzie biegać 3 razy w tygodniu, to znaczy prawie co drugi dzień, żeby dać organizmowi dość czasu na odpoczynek. Unikaj biegania przez kilka dni z rzędu, ponieważ treningi będą skuteczniejsze, jeśli zapewnisz pomiędzy nimi przerwę (np. biegając dwa razy w ciągu tygodnia i jeszcze raz w weekend).

 

Regularne bieganie jako sposób na schudnięcie

 

     A więc postanowiłeś schudnąć przez bieganie? Świetnie, to całkiem dobry powód jak na początek. Wiedz jednak, że samo bieganie nie wystarczy. Twoim głównym celem powinno być utrzymanie dobrego zdrowia przez połączenie treningu ze zbilansowaną dietą, co na dłuższą metę pomoże ci skutecznie schudnąć.

 

Fot 3. Materiał własny | Pamiętaj, że wskazania wagi powinno się traktować z ostrożnością

 

Tracenie na wadze oznacza, że zużywasz więcej kalorii, niż przyjmujesz z pożywieniem. Spróbuj biegać 2 lub 3 razy w tygodniu, umiarkowanym tempem. Jeśli nie nawykłeś jeszcze do truchtu, zacznij od sesji 15-minutowych i stopniowo wydłużaj czas biegu, aż osiągniesz 40-45 minut. Jeśli będziesz biegał tydzień w tydzień, to przekonasz się, że w naturalny sposób schudniesz i zdziwisz się, jak szybko!

Pamiętaj, że wskazania wagi powinno się traktować z ostrożnością: bardziej dokładną miarą postępów jest twoje samopoczucie albo zmiany w rozmiarze noszonych ubrań. Tak naprawdę jeśli zaczniesz biegać regularnie, to nabierzesz mięśni i wyrzeźbisz ciało. Twoje sylwetka ulegnie zmianie, a ty powinieneś mieć na uwadze, że mięśnie ważą więcej niż tłuszcz, a więc twój ciężar nie spadnie tak szybko, jakbyś się spodziewał. To jednak nie oznacza, że nie chudniesz…

Znajdowanie motywacji do regularnych treningów

 

     Tak, chcę biegać regularnie, ale jak się za to zabrać? Życie codzienne jest i tak zabiegane i nie da się ukryć, że bieganie nie znajduje się na czele listy priorytetów. A co jeśli okazałoby się nieodzowne dla utrzymania dobrego samopoczucia i wysokiej jakości życia? Kiedy spojrzy się na to z tej perspektywy, istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że poświęcisz bieganiu odpowiednią ilość czasu.

Doskonałym rozwiązaniem jest wpisanie sobie przebieżek do terminarza, co stawia cię przed wyzwaniem opracowania planu treningów, znalezienia na nie najbardziej odpowiedniej pory i wiernego wypełnienia powziętego zobowiązania. Innym pomysłem jest znalezienie wiernego towarzysza biegowych przygód. To również zmusi cię do trzymania się planu, a jednocześnie pozwoli wzajemnie się motywować.

Co jakiś czas możesz odczuwać poważny spadek motywacji albo formy. Nie poddawaj się, ale też nie zmuszaj za bardzo, kiedy nie czujesz się na siłach, by ćwiczyć. Słuchaj swego organizmu i nie przesadzaj z wysiłkiem 🙂

Zobacz nasze propozycje odzieży do biegania na zimne i chłodne dni! 

Oceń artykuł:
4.4 (88.57%) 21 votes