Jak zacząć biegać? - Wszystko dla sportu
top
29 listopada 2018
115

Szukasz odpowiedniej aktywności sportowej dla siebie? Chcesz poczuć się lepiej zarówno fizycznie, jak i mentalnie? Bardzo dobrym pomysłem może okazać się rozpoczęcie przygody z bieganiem! Skorzystaj z rad Alex, która jest rekordzistką świata kobiet w biegu 48-godzinnym!

 

Zobacz wideo, w którym nasza pasjonatka Alex opowiada, jak zacząć biegać:

Poznajcie Aleks bliżej!

 

Aleks biega od ponad 8 lat. Jest aktualną Rekordzistka Świata w biegu 48h do 23 lat oraz  6 zawodniczką tegorocznych Mistrzostw Polski w biegu 24h.

 

Dlaczego uwielbia biegać?

 

Bieganie to obok marszu najbardziej naturalna dla człowieka forma aktywności. Mało wymaga, a wiele daje od siebie m.in. wzmacnia odporność, uwalnia hormony szczęścia, spala tkankę tłuszczową.

Wiele osób kojarzy bieganie z lekcjami wf’u i pokonaniem kilku okrążeń dookoła boiska. Ewentualnie będzie to podbiegnięcie do autobusu, by nie odjechał. Praktycznie każdy odpowie nam: “nic nie zmusi mnie do biegania” lub “nienawidzę biegać”.

Doskonale to rozumiem. Zdecydowanie bardziej wolałam gry zespołowe, a do samego biegania podchodziłam z niechęcią. Trochę czasu musiało minąć zanim mogłam powiedzieć: “kocham bieganie”.

Przede wszystkim:

 DAJ BIEGANIU SZANSĘ!

SPRZĘT

 

Biegnąc na spotkanie, czy na pociąg najprawdopodobniej nie mamy na sobie sportowego stroju i odpowiednich butów. Mi bieganie kojarzyło się tylko i wyłącznie z bolącymi stopami. Ale nic w tym dziwnego skoro podczas lekcji wf’u biegałam w trampkach.

By pokonać swoje pierwsze kilometry nie potrzebujemy zbyt wiele. Na pewno warto zainwestować w buty. Mają ogromny wpływ na komfort biegania. Dobre obuwie zamortyzuje nierówności terenu oraz będzie przytrzymywać stopy.

 

Fot 1. Krzysztof Karpiński | Na pewno warto zainwestować w odpowiednie buty

 

Ważnym elementem są również skarpety. Zabezpieczą stopy przed odciskami.

Dla kobiet bardzo ważny jest prawidłowo dobrany  biustonosz sportowy z jak największym wsparciem.

Jeszcze tylko wystarczy założyć wygodny, odpowiedni do pogody strój sportowy i można pokonać swoje pierwsze kilometry.

MOTYWACJA

 

Od dawna chcesz zacząć biegać, ale ciągle odkładasz swój pierwszy trening na jutro. Mnie do biegania bardzo zachęca to, że jest to chwila tylko dla mnie. Mam wpływ na wszystko. Szybko, wolno, las, park, samotnie, z grupą, z muzyką, bez, rano, wieczorem.. Istnieje niekończąca się liczba kombinacji.

 

Fot 2. Materiał własny | Możliwości na bieganie jest wiele – szybko, wolno, las, park, samotnie, z grupą, z muzyką, bez, rano, wieczorem

 

CEL

 

Powodów by zacząć biegać jest wiele np. schudnięcie, poprawa kondycji, zaimponowanie bliskim. Nie bój się odważnych celów- po jakimś czasie dojdziesz do nich małymi krokami. Po moim pierwszym, spontanicznym starcie w biegu na 10km oraz przeczytaniu artykułu w gazecie dotyczącą biegu 24h.Postawiłam sobie konkretny cel: przebiegnę ultra.Choć wydawało się to nierealne i trudne do zrobienia. To właśnie on pomagał mi w przezwyciężeniu momentów słabości. Wiedziałam dokąd zmierzam. Po 4 latach (2011-2015) od przebiegnięcia pierwszej dyszki przebiegłam 110km i tym samym stałam się ultramaratonką.

 

Fot 3. Materiał własny | Postawiłam sobie konkretny cel: przebiegnę ultra!

 

MIEJSCE DO BIEGANIA

 

Biegać można wszędzie. Po parkowych alejkach, w lesie, dookoła osiedla, po stadionie miejskim… Przed rozpoczęciem treningu, pomyśl gdzie masz ochotę dzisiaj pobiegać.

CIERPLIWOŚĆ

 

Efekty nie przychodzą od razu, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki. Nie od razu przebiegniesz kilometr bez zadyszki. Po kilku treningach nie schudniesz 10kg. Daj sobie czas.

Moja droga do pierwszego ultra też była długa i kręta. Do tego stopnia, że głównym uprawianym przeze mnie sportem było Nordic Walking.

 

Fot 4. Materiał własny | Zanim zaczęłam biegać ultra, próbowałam marszu z kijkami nordic walking

 

Nawet jeśli na początku wydaje ci się, że się nie uda – nie zrażaj się! Bieganie z czasem robi się coraz łatwiejsze i przyjemniejsze. Biegaj spokojnie i cierpliwie. Za szybko, za mocno, może doprowadzić do kontuzji. Co sprawi, że szybko się zniechęcisz.

GADŻETY

 

Na początku ich nie potrzebujesz, jednak z czasem pomogą Ci w skutecznym treningu. Najbardziej popularnym gadżetem jest nasz telefon, który możemy umieścić w specjalnie do tego przeznaczonym etui. Wystarczy ściągnąć jedną z wielu bezpłatnych aplikacji. Pomoże nam w pomiarze czasu, dystansu, określić prędkości, a także śledzić nasze treningi i dzielić się naszym bieganiem w mediach społecznościowych.

 

Fot 5. Krzysztof Karpiński | Niedługo minie 10 lat, odkąd zaczęłam biegać!

 

Niedługo minie 10 lat odkąd zaczęłam biegać. Po tym czasie z całym pewnością mogę powiedzieć, że kocham bieganie. I pomyśleć, że jakiś czas temu nie lubiłam tej aktywności. Dziś wiem, że podstawą jest danie sobie szansy.

 

Nie możemy mówić, że czegoś nie lubimy, skoro jeszcze tego nie spróbowaliśmy 🙂 


Udostępnij:
Oceń artykuł:
4.6 (92.86%) 14 votes