Postaw na trekking i ciesz się zdrowym ciałem! - Wszystko dla sportu
top
12 listopada 2018
9

Zostawiasz to wszystko za sobą – trekking to wspaniała aktywność fizyczna niezależnie od czasu trwania wędrówki, miejsca czy Twojej kondycji. Poznaj wszystkie jego zalety.

 

W górach, na pustyni, czy bardziej zabudowanym obszarze trekking pozwala Ci uciec, oderwać się od codziennej monotonii, odkryć nowe rzeczy i nowe miejsca, a jednocześnie zadbać o ciało.

 

Dlaczego trekking jest dobry dla naszego zdrowia?

 

     Tak jak każda aktywność fizyczna trekking jest dobry dla Twojego zdrowia: rozwija układ kostny, zmniejsza ryzyko osteoporozy, zwiększa wydolność sercowo-naczyniową i oddechową, wzmacnia system immunologiczny oraz mięśnie.

Pamiętajmy też, że samo przebywanie na powietrzu, czy w pewnych miejscach oraz zmiana rutyny, to czynniki redukujące stres, pozwalające oderwać się od codzienności, odpocząć i skupić się na sobie.

Trekking ma jednak swoje specyficzne elementy: większość wędrowców pokonuje duże odległości, zwykle w ciągu kilku dni z rzędu, czasami po trudnych terenach o dużym stopniu nachylenia, z zazwyczaj ciężkim plecakiem i parą kijów jako najlepszych przyjaciół.

 

 

turystyka
Fot 1. Materiał własny | Odpręż się na świeżym powietrzu, trekking może Ci w tym pomóc! 

A dodatkowo…

 

     Wolny, długotrwały marsz to aktywność fizyczna niezbyt obciążająca stawy, w porównaniu do innych sportów. Umożliwia to zrównoważony rozwój masy mięśniowej i budowę wszystkich mięśni: rąk, nóg i mięśni głębokich. Rozwija on również koordynację ruchową i przywraca równowagę w tych obszarach ciała, w których jest to potrzebne.

Jak to się dzieje? Otóż jest to aktywność symetryczna. Lewa strona robi to samo co prawa. Trenujesz też zarówno przód, jak i tył. Dzięki kijom możliwe jest zaś ćwiczenie góry i dołu ciała.

 

 

turystyka
Fot 2. Materiał własny | Plecak umożliwa trening z większym obciążeniem i, dobrze dopasowany, może korzystnie wpływać na pracę Twoich mięśni

Korzyści z noszenia plecaka

 

     Większość plecaków, gdy są one odpowiednio wyważone i dopasowane, opiera się na biodrach. Mogą być także podtrzymywane przez górne części ciała za pomocą szelek i pasa piersiowego, przy czym Twoje ramiona nie powinny odczuwać nadmiernego ciężaru plecaka.

Z pewnością jednak plecak, niezależnie od tego, czy opiera się na biodrach, czy na ramionach, stanowi dodatkowe obciążenie. Jeśli natomiast ciężar podtrzymywany przez biodra przenosi się na nogi, to stopniowo zwiększa się wysiłek, jaki mięśnie muszą włożyć w dalszą wędrówkę. Czy zatem chodzi o górę, czy też o dół ciała – stopniowo rozwijasz mięśnie, nie zwiększając ryzyka kontuzji.

 

Trekking z kijkami, dlaczego warto ?

 

     Wróćmy do kijów: nie, kije nie są przeznaczone tylko dla osób mających problemy ze zdrowiem lub równowagą.

Oto kilka ich zalet:

  • umożliwiają Ci bardziej długotrwały marsz w lepszej pozycji, a także niosą wiele innych korzyści;
  • angażują w większym stopniu wszystkie mięśnie górnej połowy ciała: barki, ramiona i przedramiona;
  • umożliwiają wzmacnianie mięśni (w zależności od natężenia wysiłku fizycznego podczas wędrówki) górnej części ciała, jednocześnie utrzymując proste plecy niezależnie od nachylenia i trudności szlaku;
  • zapobiegają nieprawidłowym ruchom, które czasem objawiają się wieczorami w postaci bólu pleców, gdy zdejmujesz plecak – zwłaszcza jeśli jest on naprawdę duży!

 

 

turystyka
Fot 3. Materiał własny | Trekking z kijkami ro dobre rozwiązanie, aby pracować nad równowagą i równomiernym rozłożeniem pracy mięśni 

 

Kije trekkingowe sprzyjają więc bardziej zrównoważonej pracy całego ciała, stale angażując ramiona, które pracują równocześnie z ruchami nóg. 

Pamiętaj jednak, że w zależności od miejsca, w którym wędrujesz, trudności szlaków, pokonywanych przewyższeń, czy też czasu trwania wyprawy, wymienione korzyści z trekkingu odczujesz z różnym nasileniem. Wysokość, na przykład z upływem dni „zmusza” ciało do adaptacji. Trekking górski sprzyja zwiększonej produkcji czerwonych krwinek, by zrekompensować niedobory tlenu (organizm zapewnia w ten sposób więcej nośników, które dostarczają go do komórek). Zmiana ta umożliwia lepsze natlenienie całego ciała. Wdychasz mniej tlenu, ale jesteś w stanie przetransportować go więcej we krwi. Korzyści z tej długotrwałej adaptacji dadzą się odczuć jeszcze przez kilka tygodni po powrocie z wyprawy, nawet jeśli nie będziesz już przebywał na wysokości.

 

Nie czekaj więc! Niezależnie od czasu trwania, trudności szlaku czy wybranego miejsca – możesz na tym tylko skorzystać! 🙂 

A zatem… na wędrówkę marsz!


Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote