4 skuteczne sposoby na naturalne wzmocnienie odporności - Wszystko dla sportu
top
15 listopada 2018
123

Wraz z nadejściem coraz krótszych, chłodniejszych i deszczowych dni czujemy się bardziej ospali, zmęczeni, łatwiej łapiemy infekcje. Jak w naturalny sposób „podkręcić” swój organizm i zadbać o to, by nie dopadło nas przeziębienie, czy grypa?

Po pierwsze – dieta

 

               W okresie jesienno-zimowym należy pamiętać o tym, jak ważne jest dostarczenie witamin oraz mikroskładników, wraz z odpowiednio zbilansowaną dietą.

Nasze jadłospisy powinny obfitować w warzywa i owoce, szczególnie te świeże i sezonowe.
Produkty takie jak: dynia, cukinia, bakłażan, buraki, czy papryka są o tej porze roku łatwo dostępne, a skomponowane z nich posiłki będą prawdziwą skarbnicą witamin, składników odżywczych oraz błonnika. Również jabłka, śliwki i gruszki cieszą się jesienią dużym powodzeniem, zarówno w formie pojedynczych dodatków do posiłków, jak i jako składniki konfitur i innych przetworów owocowych.

 

dietetyka decatlon
Fot 1. Materiał własny | Dieta w okresie jesienno-zimowym powinna być bogata w witaminy i mikroskładniki 

 

Ważne jest, by pamiętać o regularnym jedzeniu posiłków (4-5 dziennie) oraz niewątpliwie ważnej roli śniadania – pierwszego posiłku w ciągu dnia, który nie tylko dodaje energii, lecz także „rozkręca” metabolizm. Ciepłe musli na mleku lub jogurcie z dodatkiem jabłek, cynamonu i orzechów jest idealnym posiłkiem na rozpoczęcie dnia. Krem z dyni to chyba najpopularniejsza jesienna zupa, zaś kurczak w ziołach w towarzystwie kaszy pęczak i burczaków jest dobrą propozycją na obiad.

Po drugie – domowe sztuczki

 

               Czasami, chcąc naturalnie wesprzeć swój organizm, warto sięgnąć po znane i lubiane sposoby naszych mam i babć. Domowe metody podniesienia odporności nie powinny nikomu zaszkodzić. Wykorzystywane w nich składniki są źródłem witamin, antyoksydantów i innych pozytywnie wpływających na organizm elementów tylko przemawia na ich korzyść.

1.Herbata z miodem i cytryną – rozgrzewa organizm, dostarcza witaminy C, polifenole pochodzące z herbaty wspomagają organizm w walce z wirusami. Większość herbat: czarna, zielona, czerwona, biała oraz napary z suszonych owoców i ziół będą naszymi sprzymierzeńcami w jesienne dni. Pełne są nie tylko wspomnianych wcześniej polifenolii, przeciwutleniaczy, czy witamin, lecz także, na przykład katechin, które obniżają poziom cholesteroli całkowitego lub tanin, które wykazują działanie antymutagenne.

2. Dobrą alternatywą będzie także, wypita na czczo, ciepła woda z łyżeczką miodu i sokiem z połówki cytryny, dodatkowo z samego rana pobudzi nasz żołądek i metabolizm.

3. Cebula i czosnek – chyba najpopularniejsze „źródła naturalnych antybiotyków”. Wspomagają układ odpornościowy, działają bakteriobójczo. Warto przemycać te warzywa do posiłków, wkomponowywać w sałatki, kanapki lub nawet jeść na surowo 🙂 

4. Hartowanie organizmu – chociaż dla wielu osób branie naprzemiennie ciepłego i zimnego prysznicu może wydawać się nieprzyjemne, to warto spróbować! Zabieg ten usprawnia mechanizm termoregulacji, pobudza organizm i dodaje energii. „Kuracja kontrastowa”, dzięki zwężaniu się i rozszerzeniu naczyń krwionośnych, wspomaga krążenie krwi i metabolizm komórek.

5. Wyśpij się – przemęczony organizm to organizm podatny na infekcje. Dorosły człowiek potrzebuje około 8 godzin snu na dobę. Nasze ciało musi mieć czas, by się zregenerować i zrelaksować, a szybki tryb życia wcale w tym nie pomaga. Zrezygnuj z kolejnej kawy i zarwanej nad zaległościami nocki na korzyść własnego zdrowia.

 

dietetyka - decathlon
Fot 2. Materiał własny | Nic nie działa tak, jak domowe sposoby na wzmocnienie swojej odporności 

Po trzecie – sport

 

               Mówi się, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Chcąc zachować zdrowie, a także zadbać o podniesioną odporność organizmu, nie możemy zapominać o uprawianiu sportu.
Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje aktywność fizyczną w wymiarze 30 minut dziennie. Czasem wystarczy więc intensywny spacer lub krótka przejażdżka na rowerze, by „wyrobić” zalecane minimum.

 

decathlon - dietetyka
Fot 3. Materiał własny | Nie zapominaj o sporcie i jego roli we wzmocnieniu naszego organizmu 

 

Osoby, które nie mogą się przemóc, by pomimo coraz niższych temperatur, uprawiać sport na zewnątrz, nie powinny rezygnować z aktywności fizycznej.  Coraz lepsze oferty miejskich siłowni wychodzą naprzeciw wymagającym sportowcom. Także w sklepach możemy znaleźć ogrom artykułów, które wspomagają uprawianie sportów w domu. Także – biegajmy na bieżniach, jeźdźmy na trenażerach, a trening cardio róbmy na macie we własnym pokoju 🙂 

 

dietetyka - decablog
Fot 4. Materiał własny | Nie rezygnuj z akywności fizycznej w chłodne dni, znajdź alternatywę i ćwicz w domu! 

Po czwarte – suplementacja

 

               Wspomagajmy się „cudownymi tabletkami”? Powiem tak, ale tylko w odniesieniu do witaminy D3, która w miesiącach jesienno-zimowych, powinna być suplementowana u dzieci w ilości 600-1000 jednostek/dobę, zaś u osób dorosłych 1000-2000 jednostek/dobę (lub według zaleceń lekarza rodzinnego).  

Witamina D3  produkowana jest u człowieka w skórze, pod wpływem światła słonecznego. W związku z położeniem geograficznym Polski oraz faktem, że w miesiącach wrzesień-kwiecień nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiedniej ekspozycji na słońcu, wszyscy jesteśmy narażeni na zbyt niską produkcją witaminy D3. Skutkami niedoboru tego składnika są takie choroby jak: krzywica u dzieci, większe ryzyko otyłości i chorób układu krążenia, cukrzycy, czy nowotworów.

Ważne jest więc, by pamiętać o odpowiedniej suplementacji, w postaci tabletek, czy tranu. 🙂

A jak Ty naturalnie wzmacniasz swój organizm?

Podziel się z nami swoimi domowym sposobami na zwiększenie odporności w okresie jesienno-zimowym 🙂

Anita Zielonka
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Biegam na siłowni lub po bulwarach wiślanych, zimą lubię jeździć na łyżwach, a w domu poćwiczyć z Mel B. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: anita.zielonka@decathlon.com. Do zobaczenia!
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
4.6 (91.76%) 17 votes