5 akcesoriów, które poprawią Twoje wyniki w pływaniu - Wszystko dla sportu
top
11 kwietnia 2019
86

Regularny trening pływacki w dłuższej perspektywie może być zniechęcający. Warto zadbać o urozmaicenie go zastosowaniem specyficznych akcesoriów pływackich. Dzięki temu jednostka będzie bardziej interesująca i może przynieść wymierne korzyści. Oto 5 akcesoriów pływackich, które można wykorzystać w wodzie.

 


Fajka pływacka

 

Wykorzystujemy ją, aby mieć stałą kontrolę nad oddechem w trakcie pływania. Pozbywając się konieczności wysuwania głowy nad powierzchnię wody, możemy w większym stopniu skupić się na technice, np. pracy ramion w każdej fazie ruchu, pracy nóg w zależności od preferowanego stylu (kraul 2-uderzeniowy, 3-uderzeniowy, 6-uderzeniowy itd.). Na początku praca z fajką pływacką może przysparzać problemów. Osobiście potrzebowałem 2-3 treningów, aby się oswoić (na przykład: na nowo nauczyć wykonywania nawrotów). Należy dbać o prawidłowe ułożenie głowy, aby woda nie dostawała się do rurki. Po nawrocie, przy wypłynięciu, musimy wypuścić powietrze, aby pozbyć się zgromadzonej w tym czasie w rurce wody.

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | FAJKA CZOŁOWA PŁYWACKA SZEROKA NABAIJI

 

Mając stałą kontrolę nad oddechem, nie męczymy się tak szybko, co pozwala dłużej pracować nad prawidłowym wykonaniem ćwiczeń technicznych. Jest to szczególnie przydatne osobom, które szybko tracą energię w wodzie, a nabranie oddechu sprawia im problem. Automatycznie możemy nauczyć się rozluźniania ciała w wodzie, co również pozwoli nam zaoszczędzić siły i pływać bardziej ekonomicznie.


Ósemka

Jeden z podstawowych elementów w treningu pływackim. Zazwyczaj używamy jej, aby odizolować pracę nóg i skupić się na pracy ramion. Pływanie z ósemką między nogami ma także inne korzyści. Jesteśmy w stanie zniwelować nieodpowiednią pracę nóg – trzymając je blisko siebie. Osoby, które sporadycznie wykonują ruch nożycowy poprzez szerokie kopnięcie, mogą zaobserwować, że ósemka opada im do kolan po kilku długościach nawet wtedy, gdy teoretycznie nogi nie powinny być wykorzystywane. To oznacza, że technika pracy nóg wymaga poprawy.

 

decathlon nabaji
Fot 2. Materiał własny | PULL BUOY PŁYWACKI 500 M NABAIJI

 

Przedmiot ten generuje dodatkową wyporność, która stymuluje wysoką pozycję ciała w wodzie – przydatne dla osób z tonącymi nogami. Ósemka ułatwia również wykonywanie ćwiczeń technicznych do kraula typu dokładanka i przekładanka czy ćwiczeń na czucie wody, np. sculling, ponieważ zwiększa naszą wyporność w wodzie.

 

Wiosełka pływackie (inaczej łapki)

 

Używane przede wszystkim do kształtowania siły ramion. Wytwarzają większy opór w wodzie przy pociągnięciu (niż sama dłoń), zmuszając nas do cięższej pracy. Oczywiście warto stosować trening lądowy wzmacniający ramiona. Jednak stosowanie łapek dodatkowo przybliża nas do naturalnych warunków, jakie spotykamy w wodzie. Zaleca się używanie ich, gdy już solidnie opanujemy technikę pływania kraulem.

Wiosełka dostępne są w różnych rozmiarach. Większe pozwalają kształtować dużą moc pociągnięcia. Mniejsze zapobiegną utracie kontroli nad techniką, kiedy ręce są już zmęczone. Bardzo często stosuje się łapki w połączeniu z ósemką, aby wyizolować nogi i w pełni skupić się na pracy ramion.

 

decathlon nabaji
Fot 3. Materiał własny | WIOSEŁKA PŁYWACKIE 500 M NABAIJI

 

Mały wgląd w przykładowe zadanie z użyciem łapek? W treningach zdarza mi się robić zadania typu: 8 x 200 m, 5 x 300 m czy 4 x 500 m kraulem w strefie 3 (z 20-30-sekundową przerwą w zależności od rodzaju treningu). Jednak projektowanie interwałów i wyznaczanie stref treningowych to już temat na osobny artykuł 😉

Płetwy

 

Narzędzie, które sprawia, że możemy poczuć się w wodzie jak Konrad Czerniak (no, prawie ;)). Poza wzrostem prędkości w wodzie (jeżeli faktycznie pracujemy choć odrobinę nogami) płetwy pozwalają zwiększyć elastyczność stawów skokowych. Jest to bardzo ważne, ponieważ mając sztywne kostki, zawodnik nie tylko nie będzie w stanie wytworzyć odpowiedniego napędu z pracy nóg, ale również będzie wytwarzał dodatkowy opór w wodzie, który go spowolni. Gdybyśmy chcieli to zobrazować: stopa pływaka w tej sytuacji jest cały czas zgięta grzbietowo i działa trochę jak spadochron, zwiększając powierzchnię oporową pływaka.

 

decathlon nabaji
Fot 4. Materiał własny | KRÓTKIE PŁETWY PŁYWACKIE SILIFINS 500 NABAIJI

 

Dla początkujących pływaków zaleca się stosowanie płetw długich, które wspomogą utrzymanie prawidłowej pozycji ciała w wodzie i dadzą lepszy napęd. Dla bardziej zaawansowanych pływaków powstały płetwy krótkie, które pozwalają na większą częstotliwość ruchów nóg. Dzięki krótkim płetwom łatwiej jest nam połączyć pracę nóg i ramion. Dodatkowo, gdy wykonujemy ćwiczenia techniczne na nogi, wytwarzany przez płetwy opór ogranicza ich nieprawidłową pracę (o której wspominałem przy okazji ósemki). Stosowanie płetw wspomaga również kształtowanie wytrzymałości i siły.

 

Guma pływacka na nogi

 

Przedmiot niedrogi, a bardzo użyteczny, jeżeli zmagamy się z nieodpowiednią pracą nóg. Zakładana jest na poziomie kostek dla ich unieruchomienia. Świetnie sprawdzi się w kombinacji z ósemką (do stosowania przez kilka tygodni), jeżeli ktoś stwierdzi u nas ruch nożycowy. Od czasu do czasu, wprowadzając do treningu zadanie w kombinacji: łapki – ósemka – guma, możemy wyuczyć się utrzymywania nóg blisko siebie w trakcie pływania kraulem.

Stosowanie gumy wiąże się często z mocnym opadaniem nóg i gorszym ułożeniem ciała w wodzie, co również przekłada się na czasy. Wtedy musimy mocniej aktywować mięśnie pośladkowe i korpus dla utrzymywania wysokiej pozycji na wodzie i skoncentrować się na prawidłowej fazie chwytu wody. Wiele osób może nie zdawać sobie z tego sprawy, ale pływanie jest sportem, który wymaga myślenia i jak najlepszej kontroli nad własnym ciałem w wodzie. Jeżeli w pierwszej fazie ruchu podwodnego zabieramy wodę głównie pod siebie (czyli w dół) zamiast za siebie, a więc w tył (wykorzystując wysokie ustawienie łokcia), nogi natychmiast opadną zbyt nisko.

 

decathlon nabaji
Fot 5. Materiał własny | GUMA PŁYWACKA NA NOGI NABAIJI

 

To 5 akcesoriów pływackich, które mogą sprawić, że Wasz trening będzie bardziej interesujący, a czasy szybciej ulegną poprawie. Pływając samemu, nie jesteśmy w stanie stwierdzić, czy faktycznie mamy problemy z techniką wymienione w tym artykule.

Polecam więc nagrywanie własnego pływania z pomocą znajomego, trenera. Wtedy szybciej będzie można wyciągnąć wnioski i wprowadzić zmiany za pomocą wskazanych przyborów.

Przyjemnego treningu! 🙂 

Dominik Bogdanowicz
Masz pytania dotyczące sprzętu lub treningu triathlonowego? Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może masz ochotę na wspólne uprawianie sportu? Pisz śmiało na adres dominik.bogdanowicz@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie. Do zobaczenia! :-)
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 4 votes