Boli mnie kolano. Jaki sport jest dla mnie odpowiedni? - Wszystko dla sportu
top
28 stycznia 2019
3

Istnieje mnóstwo dyscyplin sportowych, które wciąż możesz uprawiać mimo problemów z kolanem. Rzućmy na nie okiem! 🙂 

 

Wiele sportów obciąża kolana i może powodować ich kontuzje: bieganie, piłka nożna, wspinaczka, lekkoatletyka i narciarstwo to aktywności, których należy unikać przy jakichkolwiek problemach z kolanami. Nie ma jednak potrzeby całkowicie rezygnować ze sportu z powodu kłopotu z kolanem.

Pływanie

 

Pływanie to sport, w którym ciało nie ma kontaktu z podłożem, oszczędzasz mu więc wszelkich gwałtownych wstrząsów. Jest zatem idealne dla osób mających kłopoty z kolanem. Postaw raczej na kraul niż na styl klasyczny, ponieważ pływanie żabką nadmiernie angażuje stawy kolanowe. I pamiętaj, że pływanie jest też dobre dla pleców.

 

Fot 1. Materiał własny | Pływanie żabką nadmiernie angażuje stawy kolanowe

Jazda na rowerze

 

Podobnie jak pływanie jazda na rowerze nie przeciąża kolan. Rozbudowuje natomiast Twoje mięśnie ud, co zdecydowanie sprzyja rehabilitacji kolan. To świetny sposób, by połączyć przyjemne z pożytecznym!

 

Fot 2. Materiał własny | Jazda na rowerze świetnie rozbudowuje mięśnie ud!

Nordic walking

 

Uprawiając nordic walking, używasz kijów, by ćwiczyć ramiona i odciążyć nieco dolne kończyny. Chodzenie jest szczególnie zalecane w celu wzmocnienia mięśni ud, co przynosi ulgę kolanom. W miarę możliwości chodź po miękkim podłożu, np. po trawie.

 

Fot 3. Materiał własny | W miarę możliwości chodź po miękkim podłożu, np. po trawie.

Metoda Pilatesa

 

Jako że większość ćwiczeń podczas pilatesu wykonuje się na podłodze, Twoje kolana nie muszą pracować zbyt ciężko ani dźwigać żadnego ciężaru. Ćwiczenia te są doskonałym sposobem na wzmocnienie mięśni głębokich, co zmniejsza ryzyko kontuzji. Efekty Cię zaskoczą.

Stretching

 

Osoby mające problemy z kolanem nie mogą się zbyt często i zbyt mocno rozciągać. Bolesny staw rozluźnisz, znacznie zmniejszając wywierany na niego nacisk. Skoncentruj się na mięśniu czworogłowym uda, dociskając piętę do pośladka. Przyjemne uczucie, prawda? W zależności od rodzaju dolegliwości Twojego kolana być może będziesz musiał wracać do ulubionego sportu powoli i stopniowo. Jeśli ból się utrzymuje, zachowaj ostrożność i zgłoś się po poradę medyczną do fizjoterapeuty lub stomatologa.

 


Udostępnij:
Oceń artykuł: