Co jeść w upalne dni? - Wszystko dla sportu
top
17 czerwca 2019
223

Temperatury za oknem nie rozpieszczają. Każdy powinien nosić przy sobie butelkę wody mineralnej. Czy możemy zrobić coś jeszcze dla naszego sposobu odżywiania w okresie upalnych dni, gdy spadający z nieba żar sprawia, że każdemu funkcjonuje się nieco trudniej?

 

 

Jeść trzeba

 

Wysokie temperatury często wiążą się z utratą apetytu. Nie powinniśmy jednak spowalniać naszego metabolizmu i omijać posiłków. Niech odstępy pomiędzy nimi będą równe, zaś same dania odżywcze, lekkie i łatwostrawne.

 

Fot 1. Materiał własny | Pamiętaj, by posiłki które spożywasz w trakcie upałów były odżywcze!

Nawadniaj się!

 

Przy obecnych temperaturach ciężko nie wspomnieć o ważnej roli nawadniania się. Woda mineralna (lepsza niż źródlana!), niesłodzone herbaty, kompoty, mrożona kawa – wszystkie chwyty dozwolone. No dobrze, może prawie wszystkie – słodkie, kolorowe i gazowane napoje ze sklepowych lodówek nie powinny kusić nas swoim widokiem.

Niech bidon z wodą stanie się naszym nieodłącznym przyjacielem. Jeżeli nie chcemy tracić pieniędzy na kolejne plastikowe butelki wody – dobrym rozwiązaniem są bidony z filtrem, które możemy na bieżąco uzupełniać „kranówką”. O niezwykle ważnej roli systematycznego nawadniania się, w szczególności podczas uprawiania sportów pisałam już w tym artykule.

 

Fot 2. Materiał własny | Woda mineralna, niesłodzone herbaty, kompoty, mrożona kawa – wszystkie chwyty dozwolone

Zdrowe przekąski

 

Jogurty, kefiry, zsiadłe mleko z dodatkiem sezonowych owoców – truskawek, wiśni, czereśni, jagód. Przygotowane w ten sposób koktajle będą nie tylko świetnym źródłem witamin, ale i przyniosą nam ochłodę. Dobrym rozwiązaniem na obiad zamiast ciepłej zupy są chłodniki. Internet pełen jest pysznych i inspirujących przepisów na letnie, chłodne zupki. Półpłynna forma posiłków nie obciąży naszego żołądka, nie powinniśmy więc czuć się ospali i bez energii.

Lato to prawdziwy raj dla fanów świeżych owoców i warzyw. Warto odwiedzić pobliski „bazarek” i zaopatrzyć się w przepyszne arbuzy, winogrona, brzoskwinie, nektarynki… I wiele innych. Owoce mogą posłużyć nam jako „samodzielna” przekąska, ale także stać się elementem bardziej skomplikowanych i pysznych przepisów  – smoothie, koktajli, sałatek owocowych, serników na zimno.

 

Fot 3. Materiał własny | Lato to prawadziwy raj dla fanów świeżych owoców i warzyw

A na to uważaj

 

… jak zawsze 😉 Słodycze, cukierki, ciastka, tłuste fastfoody i produkty z torebki. Pełne ulepszaczy, dodatków, często dodatku cukru oraz tłuszczów trans. W upalne dni po spożyciu takich „ciężkich” posiłków będziemy czuć się jeszcze bardziej ospale, niż w optymalnych temperaturach.

Ukochane w okresie upałów lody także nie są najlepszym rozwiązaniem. Okazyjnie – ok, ale nie codziennie przy usprawiedliwianiu sumienia wysoką temperaturą. Przynoszą tylko chwilowe uczucie schłodzenia, tworzone są z cukru, jajek oraz śmietanki – niosąc ze sobą całkiem niezłą bombę kaloryczną.

 

Fot 4. Materiał własny | Słodycze, cukierki, ciastka, tłuste fastfoody i produkty z torebki

A na grilla?

 

Okres letni to także udany sezon grillowy. Kiełbasy, kaszanki, karczek i piwo – must have każdej udanej imprezy przy grillu? Nie tylko! Wypróbujmy delikatniejsze dla naszych żołądków oraz mniej kaloryczne: warzywa z grilla, paprykę, cukinię, bakłażan, szaszłyki z mięsem z kurczaka lub indyka. Warto poświęcić parę minut na przygotowanie prostej sałatki (pomidor, ogórek, sałata, olej słonecznikowy, przyprawy, może dodatek sera feta). Zamiast kalorycznego piwa sięgnijmy po lżejszy cydr jabłkowy. No i wodę mineralną – w każdej ilości.

Miłego grillowania! 🙂

Anita Zielonka
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo: anita.zielonka@decathlon.com. Do zobaczenia!
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
4.4 (87.27%) 11 votes