Forma poczeka, zdrowie niekoniecznie - Wszystko dla sportu
top
9 października 2018

W dzisiejszych czasach, przechadzając się po siłowniach, różnego rodzaju obiektach sportowych, czy też przewijając Facebook, Instagram lub inne tego typu portale, możemy zauważyć, że priorytetem, nie tylko  dla młodych osób, lecz także starszych staje się „robienie formy”.

 

 

 

„Robienie formy” stało się niezwykle popularne w XXI wieku. Niemalże każda młoda osoba pragnie, by jej ciało wyglądało jak najlepiej. Przyznajmy, kto z nas nie marzy o zdjęciu z wakacji z wymarzoną, umięśnioną i wysportowaną sylwetką?
Życie w ciągłym pośpiechu oraz dążenie do wyrzeźbionego, jędrnego ciała pochłonęły dzisiejsze pokolenie tak bardzo, że zapomnieliśmy o najważniejszych zaleceniach w przypadku przeziębienia, podwyższonej temperatury ciała, czy innych rodzajów zachorowań, które na pierwszy rzut oka wydają się błahe.

 

Czy powinniśmy ćwiczyć gdy dopadnie nas przeziebięnie?

 

 

     Rodzi się teraz pytanie, czy powinniśmy ćwiczyć gdy taki stan nas dopadnie? Zdania są podzielone, odpowiedzi różne, przy zwykłym katarze, bólu gardła czy kaszlu trening nie jest w zupełności zakazany, co więcej aktywność fizyczna sprawi że nasza odporność się wzmocni a my możliwe, że szybciej zwalczymy chorobę. Jeżeli do objawów opisanych powyżej dochodzą dreszcze, podwyższona temperatura, czy biegunka, to bezsprzecznie powinniśmy zrezygnować z treningów. Ćwiczenia w takim stanie wycieńczenia organizmu mogą wręcz wydłużyć chorobę.

 

 

corss traning
Fot 1. Materiał własny | Intensywne ćwiczenia mogą wydłużyć chorobę, dlatego nie przeciążaj swojego organizm podczas przeziębienia

Jak ćwiczyć podczas przeziębienia?

 

     Oczywiście,są przypadki gdy ludzie, nawet przy temperaturze ciała powyżej 40 stopni i kompletnym wycieńczeniu i osłabieniu organizmu, wręcz muszą zrobić zaplanowany trening, ponieważ inaczej ich świat się „zawali”. Fizjoterapeuci i trenerzy służą poradą również dla tych najbardziej nieustępliwych, a mianowicie:

 -podczas treningu nie powinnismy doprowadzać do zbyt mocnych napięć mięsniowych,

– ciężar dobierać nieco mniejszy niż zwykle, 

-między seriami powinniśmy odpoczywać dłużej oraz odpowiednio uzupełniać płyny.

 

cross trening
Fot 2. Materiał własny |  Podczas przeziębienia trening powinien być lżejszy, z większymi przerwami na odpoczynek

 

Pozwolę sobie również przywołać dyscypliny jakimi są joga, marsz czy trucht, które podczas przeziębienia są najbardziej wskazane. 

 

 

Warto pamiętać! 

Wszelakie stany chorobowe którym towarzyszy podwyższona temperatura są również jednym z głównych przeciwwskazań do wykonywania jakiegokolwiek masażu, gdyż zwiększa on krążenie krwi i pobudza pracę mięśni, co wpływa na wzrost temperatury ciała.

 

To jak w końcu, ćwiczyć czy nie ćwiczyć?

 

     Jak już wspominałem wcześniej, opinii jest wiele, z  mojego doświadczenia wiem, że nawet profesjonalni sportowcy wolą odpuścić te parę sesji treningowych podczas różnorodnych stanów chorobowych, którym towarzyszy podwyższona temperatura, aniżeli „katować” się na salach treningowych. Osłabiony organizm nie jest w pełni gotowy na taki wysiłek, Z tego względu mały apel do Was, aby mimo wszystko wyleczyć się w stu procentach, a później wrócić do treningu z podwójną energią.  Leki, ciepła herbata do rąk i ciepłe łóżko będzie z pewnością lepszym połączeniem niż kettle, sztangi i inne zabawki na siłowni 🙂

 

 

cross trening
Fot 3. Materiał własny | Zadbaj o zdrowie, a później wróć do treningów z podwójnym zaangażowaniem

 

 

A Wy, ćwiczycie w te dni, gdy Wasz organizm jest przeziebiony i osłabiony? A może odpuszczacie jednostki treningowe na rzecz gorącej herbaty i grubego koca? 🙂

 

Jeśli macie jakiekolwiek pytania, piszcie śmiało! 🙂

Adrian Holtz
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Pasaż Łódzki – chętnie udzielę Wam rad nie tylko na temat sprzętu siłowego, ale również doradzę w kwestiach dotyczących masażu! Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: adrian.holtz@decathlon.com
Zadaj pytanie
Oceń artykuł:
2 (40%) 3 votes