Jak często powinienem ćwiczyć, gdy dopiero zaczynam? - Wszystko dla sportu
top
16 kwietnia 2019
192

Gdy ludzie zaczynają uprawiać sport, zwykle mają mnóstwo pytań: jaką aktywność wybrać, gdzie i jak ćwiczyć, czy 20 minut joggingu spala czekoladowy batonik?  Odpowiedź brzmi: nie, przykro nam.

 

 

Wkrótce zaś pojawiają się pytania o częstotliwość. Jak długo powinien trwać idealny trening? Czy muszę ćwiczyć codziennie? Tak naprawdę wszystko zależy od Twoich celów. Pomożemy Ci rozjaśnić tę kwestię.

Jak często powinienem ćwiczyć, by wzmocnić lub rozbudować mięśnie?

 

Musimy przyznać, że podoba nam się pomysł nieco jędrniejszego lub bardziej umięśnionego ciała. Na szczęście nie trzeba ćwiczyć niczym kulturysta, by to osiągnąć. A wypijanie dzbana białka dziennie nie pomoże. Jednak przy odrobinie czasu i wysiłku… powinieneś zauważyć pewne zmiany. Aby do nich doprowadzić, najlepszą metodą pozostaje trening siłowy.

 

domyos decathlon
Fot 1. Materiał własny | Regularne treningi siłowe wzmocnią Twoje mięśnie

 

Program ćwiczeń siłowych obejmuje zazwyczaj trzy treningi trwające średnio godzinę, umożliwiając Ci pracę nad wszystkimi głównymi grupami mięśniowymi ciała (nogami, ramionami, mięśniami klatki piersiowej i pleców) i zapewniając kompletny, optymalny rozwój. Uznaje się, że potrzebujemy co najmniej 24 godzin odpoczynku pomiędzy treningami, tak by włókna mięśniowe mogły się zregenerować i by uniknąć kontuzji. Niemniej można też spokojnie skrócić czas trwania treningu do 30 minut dziennie. W takim wypadku, jeśli chcesz zobaczyć rezultaty, pięć treningów nie będzie przesadą. Jeżeli jednak Twoim jedynym celem jest lepsza figura i lepsze zdrowie, dwa treningi tygodniowo powinny wystarczyć. Te dwie godziny w tygodniu pomogą Ci poprawić sylwetkę i wzmocnić ciało.

 

domyos decathlon
Fot 2. Materiał własny | Dwa treningi w tygodniu pozwolą zachować Ci ładną figurę i lepsze zdrowie

Jak często powinienem ćwiczyć, aby schudnąć?

 

To jeden z głównych celów osób, które zaczynają uprawiać sport: schudnąć! Różne źródła podają całkowicie sprzeczne informacje na temat tego, jak często należy ćwiczyć, aby zrzucić parę kilo. Na przykład w przypadku biegania uznaje się, że trzeba biegać przez co najmniej 45 minut, zanim zaczniesz spalać zapasy tłuszczu. W rzeczywistości Twoje ciało spala tłuszcz już od pierwszych minut treningu. Jednak im dłużej biegniesz, tym efektywniejszy jest Twój wysiłek.

 

decathlon
Fot 3. Materiał własny | W każdej minucie treningu spalasz tkankę tłuszczową

 

Różnicowanie intensywności (trening interwałowy, przejścia od szybkiego do wolnego biegu i odwrotnie) także jest zalecane, aby przyspieszyć ten proces. Ogólnie regularność to klucz do sukcesu. Robienie jednego długiego, dwugodzinnego treningu co tydzień, bez żadnego wysiłku w pozostałe dni, to nie najlepsze podejście. W końcu ćwiczenia to także wybieranie schodów zamiast windy, roweru zamiast samochodu i pieszej wycieczki zamiast ciastka (choć wszyscy wiemy, że niekoniecznie trzeba wybierać – ciastko to przecież nagroda po wędrówce). WHO (Światowa Organizacja Zdrowia) przedstawia sprawę bardzo jasno: aktywność fizyczna zaczyna się wtedy, kiedy Twoje ciało się rusza.

 

bieganie decathlon
Fot 4. Materiał własny | Aktywność fizyczna zaczyna się wtedy, kiedy Twoje ciało się rusza

 

Ważne, by pamiętać o okresach odpoczynku w swoim tygodniowym harmonogramie treningowym – Twoje ciało potrzebuje czasu na regenerację po wysiłku. Ćwiczenie codziennie byłoby bezproduktywne, a Ty ryzykowałbyś kontuzję. Zalecamy więc, abyś: ćwiczył regularnie, słuchał swego ciała i dawał sobie wystarczająco dużo czasu na odpoczynek.

 

A zatem jak często uprawiasz swój ulubiony sport? Myślisz, że codzienne treningi mają sens? 🙂 


Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 2 votes