Jak podróżować po Azji? Kilka słów o środkach transportu w Tajlandii - Wszystko dla sportu
top
13 lipca 2018
3

Po Tajlandii możemy poruszać się na wiele sposobów. Najczęściej  wybieranym środkiem transportu są pociągi. My, podczas naszej podróży, również nimi jeździłyśmy, dwa razy skorzystałyśmy z biletu łączonego prom + autokar, ale jest jeszcze najszybsza opcja czyli samolot. Poniżej cenne wskazówki dotyczące transportu w Tajlandii.

 

 

#Autokar – możemy się nim poruszać po całej lądowej części kraju, istnieje wiele firm transportowych, które w swojej ofercie mają różne ceny, które zależą od komfortu i czasu przejazdu. Żeby sprawdzić dane połączenie autokarowe lub promowe korzystałam ze strony Go Asia https://12go.asia/en .

 

#Pociąg – pociągów w Tajlandii nie można na pewno nazwać nowoczesnymi, ale mają w sobie urok, którego nie mają już pociągi w Polsce. Jazda bez drzwi, z otwartymi oknami, wsiadanie do środka na torach, Panie/Panowie sprzedający napoje i przekąski, konduktorzy, którzy dokładnie pamiętają gdzie wysiadasz i przypominają o tym na Twojej stacji docelowej. W końcu piękne krajobrazy, które umilają przejazd. Jedynym minusem są opóźnienia, czasem 20-30 minutowe, czasem  jednogodzinne, ale to Azja, lepiej jest tylko w Japonii 🙂 

 

Istnieją różne kategorie pociągów: : Ordinary (zwykły, osobowy pociąg zatrzymujący się na każdej stacji,), rapid (pospieszny pociąg), Express i Special Express (często klimatyzowany, najdroższy). Do tego jest jeszcze podział  na klasy 1, 2 i 3. Najtańsze są pociągi Ordinary klasy 3, można jeździć nimi dosłownie za grosze (Bangkok -Ayutthaya 1,5 zł,). Rozkład jazdy i ceny można sprawdzić na stronie tajskich kolei www.railway.co.th, wchodząc w zakładkę „Timetable& Fares”. Bilety najlepiej kupić na miejscu 30 min. przed odjazdem, wcześniej lepiej jest jedynie kupić bilety na długie dystanse, np. Bangkok – Chang Mai. Podróż pomiędzy tymi miastami trwa 12- 15 godziny, kupując bilety na przejazd nocą oszczędzamy na noclegu , nie tracimy dnia a i wysypiamy się, ponieważ jest opcja wykupienia kuszetki. 

 

turystyka Azja
Fot 1. Agnieszka Kłos |  Stacja kolejowa w Konchanaburi

 

Przykład:

1) najpierw wybieramy miejsce wyjazdu i miejsce docelowe (nie ma daty, pociągi codziennie jeżdżą tak samo), następnie wybieramy interesującą nas godzinę odjazdu lub kategorię pociągu. 

2) W kolejnym kroku możemy wybrać poziom wygody naszej podróży od 2 klasy z dolną lub górną kuszetką do zwykłej 3 klasy 🙂 (do czasu rozłożenia kuszetek, każdy ma swoje miejsce na dole, siedzenia są oznaczone to, że pasażer ma wykupione łóżko dolne nie oznacza, ze oba siedzenia są jego za dnia) 

 

transport Azja
Fot 2. Agnieszka Kłos | Przykładowe pociągi jeżdżące w Azji 

 

3) Podchodząc do okienka kasowego podajemy miejsce docelowe, godzinę odjazdu oraz klasę. Te informacje wystarczą aby zakupić odpowiedni bilet (ewentualnie możemy podać również cenę)

Ciekawostka: w każdym pociągu wyznaczony jest specjalny obszar dla mnichów, zwykły podróżny nie ma tam wstępu, strefa ta jest słabo oznaczona, niczym się nie wyróżnia od reszty wagonu, parę razy zdarzyło nam się w niej  przypadkiem usiąść.

Środki transportu Bangkok

 

Bangkok ma bardzo rozbudowaną sieć połączeń, możemy wybrać środek transportu z wielu możliwości.

 

#Transport rzeczny – czyli podróżowanie łodzią przez rzekę Chao Phraya. Jest to dobrym sposobem aby uniknąć korków. Plusem są: piękne widoki, które możemy podziwiać z łodzi, cena (za jeden przejazd zapłacimy 10-15 bahtów) oraz szybkość przemieszczania się. Łodzie nie stoją na przystaniach zbyt długo, dosłownie paręnaście sekund, dlatego trzeba szybko wskoczyć a i wysiadając trzeba wcześniej podejść do wyjścia żeby szybko „wyskoczyć na ląd”. Bilety kupuje sie już na pokładzie od osoby trzymającej pudełko z pieniędzmi wydającego charakterystyczny dźwięk. Na stacjach często można spotkać się z  namawianiem na turystyczną łódź, za o wiele większą opłatą (150 bahtów). Jest to łódź, która obwozi turystów po największych atrakcjach Bangkoku, nie można na tym bilecie wsiąść na zwykłą łódź, ponieważ nie jest to publiczny środek transportu. Przy każdej stacji jest mapa z kolorami flag, które oznaczają różne łodzie i trasy. Łatwo z niej odczytać, w którą stronę powinnyśmy płynąć i na którą łódź wsiąść. 

 

turystyka Azja
Fot 3. Materiał własny | Wyznaczenie trasy autobusem w Bangkoku

 

#Autobus – był to nasz ulubiony środek transportu. Autobusy, które zupełnie nie przypominają naszych, często jadące z otwartymi drzwiami bez szyb, bez klimatyzacji, jedynie z powieszonymi wiatrakami na suficie. Jazda z Tajami, którzy są „mistrzami” kierownicy, prowadzący szybko i nieostrożnie była ciekawym doświadczeniem. Bilety kosztują 6,5 lub 15 bahtów w zależności od linii. Bilet można kupić u kontrolera, który sam podchodzi do podróżnego. Plusem jest też to, że turyści bardzo rzadko korzystają z tego rodzaju transportu, dzięki czemu można poczuć się bardziej jak miejscowy, jadąc jedynie z „localsami”. Nie obowiązują tu żadne rozkłady jazdy, trzeba iść na przystanek i czekać (często tylko parę minut), a jeśli jesteśmy sami to też pomachać do kierowcy aby się zatrzymał. Przystanki i trasy są słabo oznakowane dlatego najlepiej jest przed wyjściem, mając jeszcze WIFI, wyznaczyć w google maps nasz cel podróży, przejść z GPS odcinek na piechotę do przystanku i zerkać co jakiś czas na mapę w autobusie aby wiedzieć kiedy wysiąść.

 

transport Azja
Fot 4. Agnieszka Kłos | Trasa i oznaczenie publicznego transportu rzecznego

 

#Taksówka – jest to popularny środek transportu, ale według mnie pełen wad.  Po pierwsze, bardzo trudno jest znaleźć w Bangkoku uczciwego taksówkarza, który włączy taksometr. Za każdym razem próbują ustalić z turystą kwotę za przejazd przed podróżą (oczywiście bardzo zawyżoną). Jeśli uda nam się go już nakłonić na taksometr to taksówkarz próbuje kombinować i zawieźć nas okrężna trasą, dlatego trzeba go pilnować z GPS-em lub od razu powiedzieć w jaki sposób ma jechać.  Po drugie taksówka zazwyczaj stoi w korkach, przez co  przejazd zajmuje dużo czasu.

 

#Tuk-tuki – inaczej autoriksza, czyli trójkołowy pojazd pełniący rolę taksówki w Tajlandii. Za przejazd nie ma stałej opłaty, zależy ona od umiejętności targowania. Droga w porównaniu do ceny autobusu i łodzi, średnio bezpieczna, kierowcy tuk-tuków pędzą, wymijając się wzajemnie. Środek, którym raczej poruszają się tylko turyści. 

 

#Moto taxi – ciekawostka, która w Polsce nie występuje. Jest to taksówka zabierająca pasażera na skuterze. Niebezpieczny środek transportu biorąc pod uwagę statystyki wypadków na skuterach oraz obserwacja sposobu jazdy „taksówkarzy”, nie próbowałam i nie żałuję 🙂

 

#Skytrain (BTS) – kolej naziemna, stworzona by zniwelować korki w Bangkoku. Istnieją dwie linie, koszt przejazdu zaczyna się od 15 bahtów za przystanek. Szybki, ale i drogi sposób przemieszczania się po mieście. Każdy inny środek Bangkoku jest wyjątkowy, sama jazda jest atrakcją samą w sobie. Skytrain jest wyjątkiem, nic ciekawego, ot zwykły transport.  

 

transport Azja
Fot 5. Agnieszka Kłos | Autobus, Mototaxi i Tuk tuk w Bangkoku

 

Jakie są Wasze doświadczenia związane z podróżowaniem po Azji, a może odiwdzaliście inne kontynenty i możecie podzielić swoimi doświadczeniami ?

Z podróżniczymi pozdrwieniami

 

Agnieszka Kłos
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Manufaktura w Łodzi – chętnie udzielę Wam rad nie tylko na temat sprzętu, ale również w kwestiach podróżniczych! Odwiedziłam już kilka pięknych miejsc, a największe wrażenie zrobiły na mnie Tajlandia, Singapur, Malezja, Rumunia i Izrael. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: agnieszka.klos@decathlon.com
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł: