Jaki sport możesz uprawiać po kontuzji? - Wszystko dla sportu
top
28 września 2018

Po kontuzji i okresie rekonwalescencji możesz potrzebować czegoś innego, zanim wrócisz do swojego ulubionego sportu. Udzielę Ci kilku rad, które pomogą Ci w tym przejściowym etapie!

 

Gdy Twoje ciało mówi Ci „stop” po intensywnym treningu lub wypadku, musisz zwolnić, a czasem nawet całkowicie zaprzestać aktywności. Nie zawsze jest łatwo, bo sport to jedna z największych życiowych przyjemności! A zanim powrócisz do swojej ulubionej dyscypliny, może będziesz potrzebował spróbować czegoś innego, by spokojnie dojść do siebie po kontuzji. Spójrz na to jak na idealną okazję do odkrycia czegoś nowego. Opowiem Ci nieco więcej o tym, co robić po kontuzji.

 

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | Daj sobie czas, aby powrócić do sprawności fizycznej po kontuzji

 

Słuchaj swojego ciała i zaleceń lekarza!

 

     Oczywiście kontuzja kontuzji nierówna i każda będzie wymagała innego okresu rekonwalescencji. Ważne jest przestrzeganie tego czasu, a także stosowanie się do zaleceń lekarza, zanim powrócisz do aktywności. „Powrót do sportu powinien się odbywać stopniowo” – mówi Adrian. „Jedną z najważniejszych rzeczy jest słuchanie swojego ciała i obserwowanie jego reakcji, gdy zaczynamy od nowa ćwiczyć. Dzięki tym informacjom możemy kontynuować rehabilitację bez zmian lub zweryfikować swoje podejście”.

 

 

decathlon
Fot 2. Materiał własny | Powracaj do sportu stopniowo, wybieraj te sporty, które nie są obciążające dla mięśni

 

Zostaw wagę w spokoju…

 

     Nasz osteopata zaleca uprawianie sportów, które nie są szczególnie obciążające, jak jazda na rowerze czy pływanie, gdy wracasz do regularnych treningów. „Chodzi o to, by najbardziej, jak to możliwe, zredukować uderzenia i wstrząsy, ponieważ mogą one wywierać nadmierny nacisk na stawy, a także o to, by unikać sportów kontuzjogennych”. Dyscypliny takie jak pływanie czy jazda na rowerze minimalizują utratę masy mięśniowej, jednocześnie wystarczająco dbając o Twoją kondycję, byś mógł łagodniej powrócić do sportów takich jak bieganie lub koszykówka. „Oznacza to, że nie zaczynasz od zera. Pływanie na przykład bardzo dobrze stymuluje wszystkie Twoje mięśnie”.

 

Obudź swoje mięśnie

 

 

     Aby pobudzić mięśnie, które były nieużywane przez ostatnie kilka tygodni, dobrym sojusznikiem mogą się okazać ćwiczenia siłowe, wykonywane do momentu powrotu do właściwej dyscypliny. „Świetne w ćwiczeniach siłowych, łagodnej gimnastyce i pilatesie jest to, że możesz wyznaczyć sobie konkretne obszary ciała, nad którymi chcesz popracować” – mówi Adrian. „Pozwala Ci to skoncentrować się na grupach mięśni, których będziesz potrzebował, gdy zaczniesz znów swoje standardowe treningi”. Może to też stanowić świetną okazję do spróbowania czegoś kompletnie nowego.

 

domyos
Fot 3. Materiał własny | Zadbaj o odbudowę mięśni, postaw na trening siłowy

 

Podsumowując, gdy wracasz do sportu po kontuzji, powinieneś postępować łagodnie, słuchać swojego ciała i przestrzegać zaleceń profesjonalistów z branży medycznej! Nigdy też nie zapominaj o porządnym nawadnianiu organizmu, by zapobiec skurczom lub zapaleniom ścięgien.

Oceń artykuł:
1 (20%) 1 vote