Jakie sporty wybrać w ramach uzupełnienia treningu kolarskiego? - Wszystko dla sportu
top
19 grudnia 2018
24

No i… widzimy się ponownie. W ostatnim wpisie przeszliśmy już wspólnie przez etap „naprawiania” ciała po sezonie kolarskim czy nawet w trakcie jego trwania. Wspominałem o różnych sposobach na przywrócenie homeostazy organizmu, dzięki którym udaje się poprawić nie tylko sprawność, lecz także i samopoczucie. Zapytasz teraz z pewnością, jak unikać kontuzji, przeciążeń i jak ogólnie wzmocnić swoje ciało przed sezonem startowym? Z pomocą przychodzą inne dyscypliny sportowe!

 

 

Na początku wspomniałem, że samo kolarstwo jest dość upośledzającym sportem.  Zatem zapobieganie będzie sprowadzało się do wprowadzenia takiej aktywności, która urozmaici kierunkowość, intensywność i sposób naszego poruszania się. Jest na to kilka rozwiązań, które postaram się opisać w kontekście kolarstwa, dać Ci kilka porad i informacji o tym, czego się wystrzegać.

Trzymajcie się mocno – kolarz biega

 

     Bieg to jedna z prostszych form ruchu, do tego zakorzeniona od początku istnienia naszego gatunku. Wbrew pozorom, jest zbawienna dla naszego ciała, jednak w dzisiejszych czasach nasz siedzący tryb życia, brak ogólnej aktywności fizycznej, twarde, równe podłoża, po których się poruszamy, czy chodzenie w butach, które wypacza nasze stopy, może błędnie informować nas o tym, że bieganie nie jest dla nas dobre. Jest! Jednak nasze ciało nie do końca jest na to gotowe, a pośpiech we współczesnym świecie powoduje, że chcemy wszystko szybko, łatwo i od razu, co prowadzi do niezbyt przyjemnych kontuzji i problemów z ciałem.

 

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | Zadbaj o trening biegowy 

 

Jak zacząć? Najpierw warto zapoznać się z wcześniejszymi poradami dotyczącymi przykurczy, osłabień czy zaryglowań, dopiero po doprowadzeniu swojego ciała do dobrego stanu, możemy przejść do biegania. Na początku spokojnie, od krótkich marszobiegów, przez wydłużanie fazy biegu, aż po dojście do krótkich biegów ciągłych, które z czasem będziesz wydłużał. Najlepiej wybierz teren leśny, parkowy o urozmaiconym podłożu, dzięki temu od samego początku Twoja stopa będzie przyzwyczajała się do ruchu we wszystkich kierunkach – nie tylko zgięcia i wyprostu, co w późniejszym etapie ochroni Cię przed wieloma kontuzjami i bólami. Co jest Ci potrzebne? W zasadzie to niewiele, wygodna, oddychająca odzież i wygodne buty, które nie będą Cię uciskały i obcierały. Reszta dodatków, akcesoriów, ulepszeń to już kwestia własnych preferencji. W takim razie – do dzieła!

 

decathlon
Fot 2. Materiał własny | Wygodne obuwie zapewni Ci komfort biegania

 

W internecie, literaturze czy czasopismach znajdziesz z pewnością sporo informacji na temat doboru obuwia. Jak przebrnąć przez ten gąszcz często wykluczających się wzajemnie informacji? Nie jest łatwo. Staraj się na wszystkie technologie, porady czy zapewnienia o super komforcie patrzeć z dystansem, nie zawsze buty z kilkunastoma systemami i wkładkami dobranymi pod wady Twoich stóp będą najlepszym rozwiązaniem. Również informacje o wspaniałym bieganiu na boso czy butach pięciopalczastych powinieneś przemyśleć na spokojnie – o ile bieganie w ten sposób ma wspaniałe działanie na nasze stopy, układ nerwowy czy technikę biegu, o tyle większość z nas nie jest gotowa pod względem przygotowania sprawnościowego, by móc sobie na to pozwolić. Dlatego wcześniej wspomniałem o wygodnych butach – oceń to subiektywnie, niech obuwie w bieganiu Ci przede wszystkim nie przeszkadza.

 

Głęboki wdech – kolarz pływa

 

     Kolejne z ciekawych urozmaiceń, które może podnieść nie tylko Twoją ogólną sprawność, lecz także wyniki w trakcie sezonu rowerowego, to pływanie! To doskonała okazja do tego, by popracować nad rzadko ruszanymi obszarami Twojego organizmu, ponieważ podczas pływania świetnie angażowane są mięśnie obręczy kończyny górnej, przykręgosłupowe, a także mięśnie obręczy biodrowej czy samych kończyn dolnych. Do tego większość stylów angażuje Twoje ciało do wyprostu, co biorąc pod uwagę ciągłą skuloną pozycję na rowerze, może być zbawienne!

Co jest Ci potrzebne? Tor na basenie, może instruktor, który poprowadzi Twój trening i podpowie, co powinieneś poprawić w swojej technice i oczywiście chęci! Warto zaopatrzyć się w czepek – który jest wymagany przez coraz więcej pływalni ze względów higienicznych czy okulary, które pozwolą na przyjemniejsze doskonalenie techniki.

Dodatkowo oprócz wspomnianej zalety wyprostu, pływanie niesie za sobą również odciążenie stawów, które może im przynieść zarówno ulgę w posezonowym zmęczeniu, jak i możliwość pracy nad pojemnością płuc, co niejednokrotnie przyniesie pożądane efekty w trakcie zawodów kolarskich.

 

 

kolarstwo
Fot 3. Materiał własny | Pływając pobudzasz do mięśnie obręczy kończyny górnej, przykręgosłupowe, a także mięśnie obręczy biodrowej

Siła to podstawa

 

     Ostatnią z proponowanych dzisiaj form ruchu będzie trening siłowy pod każdą postacią, czy to z obciążeniem zewnętrznym, czy z masą własnego ciała. W trakcie treningu kolarskiego skupiamy się głównie na wytrzymałości, szybkości czy mocy, jednak aby uzyskać niezłe parametry tych cech musimy zadbać o podstawę, czyli siłę naszych mięśni. O tym, dlaczego trening siłowy w kolarstwie jest bardzo ważny oraz jak zacząć z tą formą aktywności fizycznej pisałem już wcześniej na łamach naszego bloga – zapraszam do lektury, znajdziesz tam wszystkie potrzebne w tym aspekcie informacje.

Warto wspomnieć o tym, że trening siły maksymalnej bardzo dobrze wspomaga ekonomikę jazdy na rowerze – przy regularnym treningu możesz spodziewać się zmniejszonego zużycia tlenu w szczególności przy wyższej intensywności – podziękujesz sobie za to w sezonie niejednokrotnie podczas wielu wyścigów czy grupowych treningów.

 

 

decathlon
Fot 4. Materiał własny | Zadbaj także o siłę swoich mięśni

Sporty zespołowe

 

     Piłka nożna? Koszykówka? A może zupełnie coś innego? To kolejna świetna okazja na połączenie przyjemnego z pożytecznym. Nie tylko możesz w miłym towarzystwie spędzić czas na sportowej zabawie, lecz takżed wynosisz z tego wiele korzyści w swoim kolarskim planie treningowym. Większość sportów zespołowych jest bardzo dynamicznych, wielokierunkowych i o zmiennej intensywności – to świetny sposób na zaoferowaniu sobie samemu więcej ruchu niż tylko w jednej płaszczyźnie, zwiększenie dynamiki czy zróżnicowanie intensywności swojego codziennego wysiłku. Pamiętaj jednak aby zbytnio nie szaleć – często są to sporty kontaktowe, gdzie ryzyko kontuzji zwiększa się wraz z Twoim zaangażowaniem w grę – zachowaj chłodną głowę i graj z rozwagą.

 

 

decathlon
Fot 5. Materiał własny | Koszykówka pozwoli zadbać Ci o dynamikę i skoczność

Do dzieła

 

     Mam nadzieję, że nadal jesteś ze mną. Jeżeli przeczytałeś uważnie wcześniejsze treści to wiedz, że masz już podstawową wiedzę do tego, aby zacząć dbać o swoją sprawność i zdrowie podczas treningu kolarskiego. Zacznij czym prędzej, okres przygotowawczy to idealny moment na to aby ruszyć swoim ciałem w sposób kompleksowy i urozmaicony – już wiosną przekonasz się, że było warto! Przecież każdemu zależy, żeby przez cały sezon cieszyć się przyjemnością z jazdy a nie męczyć się z kontuzjami czy innymi „przeszkadzajkami”!

 

Jeżeli masz jakiekolwiek pytania odnośnie przeciążeń i kontuzji w kolarstwie, a może chcesz dowiedzieć się szczegółowiej jak poprawić sprawność ogólną czy wyniki w tej dyscyplinie? Zapraszam serdecznie do kontaktu mailowego 🙂

Tomasz Hruświcki
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Franowo w Poznaniu – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu rowerowego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu kolarskiego. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: tomasz.hruswicki@decathlon.com. Do zobaczenia na szosie!
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote