Jedzenie przed czy po treningu? - Wszystko dla sportu
top
24 czerwca 2019
94

Gdy uprawiasz sport, zaczynasz myśleć o diecie. A pytanie, które często pada w tym kontekście, brzmi: czy lepiej jeść przed, czy po aktywności fizycznej.

 

Prawdę mówiąc, nie ma idealnej odpowiedzi na to pytanie. Wszystko zależy od Twoich celów i tego, jaki sport uprawiasz. Czasem potrzebujesz zjeść przed, czasem W TRAKCIE, a czasem po treningu! 

Będę ćwiczyć za kilka godzin – czy powinienem przedtem zjeść?

 

Ogólnie najlepiej jest odczekać trochę po jedzeniu, zanim zacznie się ćwiczyć. Uznaje się, że godzina to wystarczająco długo po przekąsce. Czas ten wzrasta do dwóch-trzech godzin po obfitszym posiłku (śniadanie, obiad itp.). Czasem warto jednak wcale nie jeść przed aktywnością fizyczną – zmusza to Twoje ciało do pobierania energii bezpośrednio z zapasów tłuszczu, co przyspieszy utratę wagi. W takim wypadku wysiłek powinien być umiarkowany.

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | Nie jedz przed samym treningiem, zrób to minimum godzinę wcześniej

Często czuję się słabo, gdy uprawiam sport. Czy powinienem coś zjeść podczas treningu?

 

Zasadniczo jeśli nie ćwiczysz dłużej niż półtorej godziny, nie potrzebujesz jedzenia ani napojów z suplementami (domowej roboty lub kupnych). Standardowe nawodnienie wystarczy. Jeżeli ćwiczysz między półtorej a trzema godzinami, mogą Ci się przydać napoje sportowe lub izotoniczne, które uzupełnią straty minerałów (zwłaszcza sodu, magnezu i żelaza). Nazywa się je napojami izotonicznymi, ponieważ mają takie samo stężenie jak krew: 55 g glukozy na litr wody. W przypadku ćwiczeń trwających ponad dwie godziny można dodać także nieco soli.

Pokarm stały przydaje się wtedy, gdy ćwiczysz ponad trzy godziny. Wówczas polecam musy owocowe lub żele energetyczne. Możesz też zjeść pastę migdałową, suszone owoce, ciastka lub batony zbożowe. Wreszcie, jeśli wysiłek trwa cały dzień (na przykład długodystansowy triathlon), idealne będą kanapki i słone wypieki. Gdy jest zimno, warto dodać tłuszcze takie jak czekolada, orzechy ziemne czy ciasto piaskowe.

 

decathlon
Fot 2. Materiał własny | Podczas treningu powyżej półtorej godziny nie zapomnij o regularnym nawadnianiu swojego ciała 

 

A po sporcie? Czy powinienem zjeść tuż po, czy chwilę odczekać?

 

Dobrze jest nie jeść od razu po aktywności fizycznej. Ciało i mięśnie wciąż pracują przez około 30 minut po zakończeniu treningu. Wielu sportowców (i kulturystów) wykorzystuje tę półgodzinną fazę przejściową, pijąc shaki proteinowe bogate w węglowodany i minerały, aby doładować mięśnie (uważa się to za idealny moment, ale znów – opinie są podzielone). Ogólnie rzecz biorąc, zalecam odczekanie godziny, zanim zjesz coś po aktywności fizycznej, lub nawet trzech godzin, jeśli jesteś po zawodach. W każdym wypadku ważne jest, by utrzymać prawidłowe nawodnienie. Możesz wybrać bogate w minerały napoje, by uzupełnić zapasy glikogenu.

 

decathlon
Fot 3. Materiał własny | Po aktywności fizycznej odczekaj, zanim zjesz pierwszy posiłek

 

W posiłku spożywanym po treningu bardzo ważne są węglowodany, zwłaszcza surowe lub gotowane owoce i warzywa, które mają działanie alkalizujące oraz dostarczają organizmowi witamin i minerałów. Dobrym pomysłem jest także spożywanie produktów bogatych w tłuszcze omega-3 (orzechy, nasiona, oleje roślinne itd.), które usprawniają wchłanianie witamin i minerałów oraz odbudowują błony komórkowe. Ważne są również białka, potrzebne do „naprawy i konserwacji” mięśni używanych podczas treningu.

Prawidłowe odżywianie jest zatem niezbędnym dopełnieniem treningów. A jeszcze lepiej, gdy jesz odpowiednie rzeczy o odpowiednich porach! A jak wygląda Twój plan odżywiania? Masz jakieś szczególne nawyki żywieniowe?


Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote