O kółkach do rolek słów kilka - Wszystko dla sportu
top
4 maja 2018

Kółko – niezależnie od tego, czy w rolkach, czy w desce – jakie jest, każdy widzi. Jedno duże, drugie małe. Pierwsze jest wykonane z miękkiej, drugie z twardszej mieszanki poliuretanu (PU). Jeszcze inne z polichlorku winylu (PCW).

Po co ich tyle? Nie może być jeden rozmiar uniwersalny?

 

     Otóż nie. Rozmiar, twardość i cały szereg innych cech kółka zależy od tego, jak i po czym jeździsz. Całe szczęście, że producenci znormalizowali szerokość kółek do 24 mm, dzięki czemu mamy o jeden problem mniej przy doborze odpowiednich kółek do rolek.

Niezależnie od tego, czy kupujesz kółka do jazdy rekreacyjnej, po hali czy do robienia kilometrów z psem lub bez niego, powinieneś zwrócić uwagę na to, z czego są wykonane. Kółka z PCW (polichlorku winylu) nie nadają się do jazdy! Tworzywo, z którego są wykonane, nie jest w stanie złapać kontaktu z podłożem podczas jazdy – jazda będzie daleka od bezpiecznej!

Całe szczęście coraz rzadziej można znaleźć na półkach sklepowych takie perełki z plastikowymi kółkami.

Takie koła można spotkać za to często w rolkach do jazdy agresywnej. Są montowane jako drugie i trzecie koło w szynie.

Jak to, mniejsze koła w środku?

 

     Z racji tego, że mają mniejszą o kilka milimetrów średnicę od zewnętrznych kół i są wykonane z PCW (które się ślizga po betonie), nie przeszkadzają podczas m.in. grindowania po murkach i poręczach. W przypadku, gdyby koła te były wykonane z ureatanu, mogłyby redukować prędkość podczas grindowania, a ich trwałość byłaby o wiele mniejsza.

Koła oxelo 80mm
Fot 1. Materiał własny | Kółka z PCW nie trzymają kontaktu z podłożem

Na kołach poza nazwą producenta znajdziesz dwie wartości. Pierwsza to podana w mm średnica kółka. Druga to twardość mieszanki, z której koło jest wykonane. Jest ona najczęściej wyrażana za pomocą skali, której jednostką jest A. Nie zdziw się, kiedy zamiast skali A spotkasz się ze skalą B, F… Nie ma kółek twardszych od 100A. Wszystko, co powyżej 100, to czysta fikcja Jej wartość waha się najczęściej od 76 (koła bardzo miękkie) do 100 (bardzo twarde).

Miękkie koła dobrze łapią kontakt z podłożem oraz lepiej pochłaniają drgania. Szybciej się za to ścierają. Miękkie koła, po zrobieniu na nich kilkunastu kilometrów, będą o wiele bardziej starte niż koła o tej samej średnicy, ale o większej twardości.

Twarde koła są za to szybsze. Podczas jazdy uretan, z którego są wykonane, nie osiada tak bardzo – koła pochłaniają mniej energii… oraz drgań. Jazda na kołach z twardszej mieszanki nie będzie tak komfortowa jak w przypadku zastosowania kół o mniejszej twardości.

To, jak szybko ścierają się kółka, nie zależy tylko od ich twardości. W większej mierze zależy to od jakości mieszanki. Informacji o tym, z jakiej jakości uretanu są wykonane, nie znajdziesz ani na kółku, ani na opakowaniu. W tym wypadku to jakość dyktuje cenę. Nie oczekuj od kółek, które kupisz za 50 zł za 8 sztuk, że będą wieczne. Również kółka montowane seryjnie w rolkach są z reguły słabszej jakości niż te, które producent proponuje nam jako zamienniki sprzedawane osobno.

Kółka Oxelo 80 mm
Fot 2. Jakościowe koła oferują dobry kompromis pomiędzy prędkością i zwrotnością

Ważne jest też to, ile ważysz i po czym jeździsz. Osoby lżejsze nie zetrą kółek tak szybko jak osóbka cięższa. Im bardziej chropowata powierzchnia, po której jeździsz, tym kółka również szybciej dokonają swojego żywota. Jeśli jeździsz dużo, to może warto odłożyć kilka złotych więcej na porządne kółka? Zestaw kółek do jazdy miejskiej lepszej jakości to zabawa od 200 do ponad 400 zł. Ceny kółek do jazdy szybkiej są jeszcze większe.

Nie do wszystkich rolek pasują wszystkie kółka. Poza sprawami finansowymi i wyobraźnią ogranicza Cię średnica koła. Albo długość szyny. Do szyny, w której zmieszczą się 4 koła o maksymalnej średnicy 84 mm, nie zamontujesz kół 125 mm. Znam przypadki, gdzie chłopaki w rolkach do jazdy agresywnej montowali kółka większe o kilka mm niż przewidywał producent. Zabieg ten wymagał duuużo czasu i porządnego pilnika do wypiłowania szyny, a czasami też innych elementów rolki. Nie polecam Ci tego rozwiązania do rolek rekreacyjnych. Szyna jest w nich wykonana z cieńszego tworzywa i z pewnością osłabisz całą konstrukcję do tego stopnia, że jazda na nich nie będzie bezpieczna. Informacja o maksymalnej średnicy kółek, jakie możesz do danej rolki zamontować, jest z reguły zapisana na szynie.

Co da mi zmiana koła na takie o większej średnicy?

 

     Duże koło ma też większy obwód. Dzięki temu przy wykonaniu jednego pełnego obrotu koło pokona większą odległość przy większej prędkości niż w przypadku koła o mniejszej średnicy. Lepiej radzi sobie z pokonywaniem przeszkód. Kąt pomiędzy kołem a potencjalną przeszkodą jest mniejszy, co przekłada się na większy komfort m.in. podczas jazdy po kostce brukowej. Koło nie wpada tak bardzo w przestrzeń między kostką brukową – ani Ty, ani Twoje stawy nie odczuwacie tak bardzo drgań. Duże koło będzie szybsze, ale ta szybkość ma swoją wagę. A podczas pokonywania dużych odległości (maratony) lub wysokości (skoki) waga nie jest pożądana.

Kolejną sprawą, którą chciałem poruszyć, jest profil kółka. Jeśli się przypatrzysz, to zobaczysz, że kółka do rolek agresywnych i rekreacyjnych różnią się nie tylko średnicą i twardością. Mają też inny profil. Wynika to z odmiennego stylu jazdy. Koła do jazdy agresywnej mają zawsze mniej lub bardziej płaski profil. Im jest on mniej zaokrąglony, tym koło jest bardziej stabilne. Stabilność przydaje się zwłaszcza podczas skoków, a w zasadzie dopiero przy lądowaniu. Koło o płaskim profilu jest przez to jednak mniej zwrotne.

Jego przeciwieństwem będą koła do hokeja, jazdy rekreacyjnej czy szybkiej. Będą one miały profil mniej lub bardziej zaokrąglony w celu zmniejszenia powierzchni styku koła z podłożem. Dzięki temu opory toczenia są mniejsze, a Ty możesz cieszyć się szybszą jazdą i większą zwrotnością.

Nie polecam Ci dużych kółek na początek. Będą one wymagały one od Ciebie trochę więcej umiejętności. Nie będą tak wyrozumiałe jak mniejsze kółeczka.

Są szybsze, o czym już wspominałem, ale nie są już tak bardzo zwrotne. Nie ma nic za darmo, prędkość rośnie kosztem zwrotności. Duże koło w połączeniu ze słabą zwrotnością nie będzie więc dobrym rozwiązaniem dla Ciebie, jeśli jesteś początkującym rolkarzem. Nie wspomniałem o jeszcze jednej ważnej rzeczy. Montując większe koła, zwiększasz wysokość, na której znajduje się but. Podnosisz w ten sposób swój środek ciężkości, co z kolei przekłada się na spadek Twojej stabilności na rolkach.

Kółka 80mm Oxelo
Fot 3. Materiał własny | Duże kółka są szybsze, ale nie tak zwrotne jak mniejsze

Do nauki będą dobre koła o średnicy 76-80 mm. Nie będziesz się na nich tak szybko rozpędzał i środek ciężkości nie będzie przesadnie wysoko. Większe koła będą lepsze do robienia kilometrów. Jeśli już czujesz się pewnie na rolkach, możesz spróbować zabawy z większymi kołami. Podczas wyboru nowych kół musisz brać pod uwagę to, czy szyna w Twoich rolkach jest przystosowana do kółek, które chcesz w niej zamontować.

Może zdarzyć się tak, że Twoja rolka jest już trochę zmęczona życiem i nie jesteś w stanie odczytać maksymalnej średnicy koła, jakie można w niej zamontować. W takim wypadku, jeśli chcesz wymienić koła, najlepiej weź ze sobą rolki do sklepu. Sprzedawca z pewnością pomoże Ci dobrać koła o optymalnej dla Ciebie średnicy i twardości.

W swoich rolkach mam założone kółka 80 mm i większych nie założę z uwagi na szynę długości 243 mm. Ale zastanawiam się nad kupnem szyny, która będzie przystosowana tak, żeby pomieścić trzy 125-milimetrowe potwory. A Ty, wolisz większe czy może mniejsze kółka?

Autor: Mikołaj Tylenda

Oceń artykuł:
5 (100%) 2 votes