Przyczepność w terenie – jakie buty wybrać na bieg przeszkodowy? - Wszystko dla sportu
top
24 maja 2019
25

Problemy z przyczepnością? Buty rozpadają się po jednym biegu? A może potrzebujesz czegoś sprawdzonego?

 

Mając 3 modele butów do biegów terenowych, pokonałem w ciągu roku łącznie ponad 200 km samych tras zawodów w kilkunastu lokalizacjach w całym kraju, o setkach kilometrów treningów już  nie wspominając. Chętnie podzielę się z Wami wrażeniami, bo uważam, że jest czym!

 

Fot 1. Piotr Rybak | Regularnie biorę udział w biegach OCR, buty są dla mnie podstawą!

 

Motywacje do kupna butów są różne. Większość osób potrzebuje butów wytrzymałych, które nie będą do wyrzucenia po jednym biegu mimo spotkania drutów kolczastych, błota, wody i kamieni.

Przyczepność – właściwość według mnie najistotniejsza, ponieważ zależy od niej nasze tempo przemieszczania, możliwość pokonania przeszkód terenowych lub sztucznych oraz przede wszystkim bezpieczeństwo biegu po śliskim terenie.

Amortyzacja nie jest tu najważniejsza, natomiast waga buta, który pod ciężarem błota czy wody będzie nam dodatkowo utrudniał każdy ruch podczas biegu, nie ma praktycznie znaczenia. Lepiej zadbać o to, by możliwie mało zanieczyszczeń dostało się do wnętrza, bo zabrudzenia zewnętrzne na trasie zwyczajnie zostają zmyte lub odpadają, a zdejmowanie buta co kilometr w celu wyczyszczenia wnętrza nie brzmi zachęcająco.

Każdy but w tym zestawieniu będzie się charakteryzował zwiększoną wytrzymałością na przetarcia. Zarówno wzmocniona cholewka, jak i okolice palucha (duży palec stopy) zagwarantują nam większą trwałość buta w porównaniu z obuwiem nieprzeznaczonym do biegów terenowych. Jak wspomniałem, amortyzacja nie będzie tu najważniejsza, ponieważ trasa nie będzie przebiegała po twardej nawierzchni, a raczej po błocie, ziemi, piasku czy trawie i zaroślach.

Najważniejsza jest przyczepność, którą gwarantuje dobre trzymanie buta oraz podeszwa sztywniejsza niż w innych typach obuwia. Dzięki temu będziemy bezpieczni, gdy na trasie pojawią się kamienie, ścianki, pochylnie czy przeszkoda wodna ze śliskimi kamieniami na dnie.

 

Fot 2. Materiał własny | Amortyzacja jest ważna, ale w biegach terenowych liczą się też inne właściwości

 

Wszystkie 3 modele opisane poniżej mają wbudowany system K-Only, dzięki któremu buty dopasowują się zarówno do stopy pronującej, jak i neutralnej czy supinującej. W każdym też spotkamy siateczkę w języku buta służącą schowaniu sznurówek po zawiązaniu. Dzięki temu nie ma ryzyka, że na trasie zahaczymy sznurówką o elementy terenu czy przeszkody i w efekcie stracimy równowagę. Wagi butów będą się różnić i wynikać z większych korków na podeszwie czy lepszego zabudowania buta.

Poniżej znajdziecie kilka cech i elementów, które różnicują te buty i w mojej opinii pozwolą zdecydować, które i na jaki bieg powinniśmy wybrać.

 

Kiprun Trail TR

 

Jest to podstawowy model butów terenowych oferowanych przez markę Kalenji. Stworzony bardziej na krótkie dystanse, do 15 km, ale nikt nie powiedział, że półmaratonu w nich nie przebiegniecie – po prostu będzie Wam dużo ciężej. W porównaniu z kolejnymi modelami te buty są bardziej giętkie. Wynika to z nacięć na podeszwie, które sprawią, że but mniej zmęczy stopę w mniej wymagającym terenie. Natomiast gdy teren jest wymagający, z przewyższeniami i trudnymi przeszkodami, lepiej mieć sztywniejszą podeszwę, jak w dwóch kolejnych modelach.

 

Fot 3. Materiał własny | Model Kiprun Trail TR -mniej agresywny bieżnik, duża oddychalność, dość giętka podeszwaczyli

 

Amortyzacja w tych butach to Circular System pod piętą, czyli system przeznaczony dla początkujących biegaczy zaczynających swój krok od pięty. Buty te są zdecydowanie bardziej oddychające niż wyższe modele. Ma to jednak swoje minusy, but bowiem łatwiej przepuszcza do wnętrza zanieczyszczenia z błota czy piasek z wody. Gdy używałem ich nad morzem czy w jeziorach, szybko miałem buty pełne piachu, który potem powodował dyskomfort przemieszczania się. Korki w tym modelu mają 4 mm i są rozstawione gęściej niż w modelach wyższych, a waga w rozmiarze 43 to 310g.

 

Kiprun Trail XT 7

 

Wyższa wersja butów terenowych, zarówno na krótkie, jak i trochę dłuższe dystanse. Model ten, podobnie jak kolejne buty w tym zestawieniu, jest z automatu świetnym wyborem na bieg po śniegu. Na podstawie swojego doświadczenia uważam, że to jednak błoto jest bardziej nieprzewidywalne i niebezpieczne na trasie niż śnieg albo lód, ale to kwestia umiejętności stawiania kroków, równowagi czy umiejętności czytania terenu. Tym, co kwalifikuje oba modele do biegów po śniegu, jest potężny bieżnik uzbrojony w korki 5 mm. Sztywna podeszwa w tych butach zabezpieczy nas przed śliskimi nawierzchniami, kamieniami czy po prostu ułatwi nam podbiegi na strome skarpy lub ścianki.

 

Fot 4. Piotr Rybak | Po lewej stronie: Kiprun Trail MT, po prawo: Kiprun Trail XT7

 

Amortyzacja to system K-Ring, lepszy niż Circular System z niższego modelu. Jest to miękki krążek wewnątrz buta, zwiększający amortyzację, a co za tym idzie – komfort naszego przemieszczania się. W środkowej podeszwie znajdziemy dodatkowo piankę EVA, czyli tworzywo stabilne przy zmianie temperatury, trwałe i umożliwiające zwrot energii powstałej przy nacisku stopy na podeszwę. But oddycha gorzej niż wcześniejszy model, ale nie przepuszcza tak bardzo zanieczyszczeń do wnętrza, dzięki czemu ryzyko dostania się tam piasku czy zanieczyszczeń z błota jest dużo mniejsze. Waga w rozmiarze 43 to 340 g.

 

Fot 5. Piotr Rybak | Bardziej agresywny bierznik w modelu Kiprun Trail XT7, po prawo: bieżnik w Kiprun Trail MT

 

Według moich doświadczeń kształt i rozstaw korków zapewnia butowi najlepszą przyczepność na krzywej bocznie powierzchni, zbiegach oraz skrętach. Biorąc pod uwagę wszystkie wymienione tu modele, w praktyce oznacza to, że biegnąc wzdłuż skarpy po pochyłym czy wykonując bokiem schodzenie po stromym, możemy liczyć na najlepszą przyczepność. To samo dotyczy również zbiegów na wprost.

 

Fot 6. Piotr Rybak | Po lewo: Kiprun Trail MT, sztywniejsza i szersza podeszwa to większe bezpieczeństwo na skałach, po prawo: Kiprun Trail XT7

 

Kiprun Trail MT

 

To obuwie terenowe przeznaczone na ultramaratony. Warto zwrócić uwagę, że w przeciwieństwie do dwóch modeli przedstawionych powyżej ten but w domyśle powinien nam służyć tylko do dłuższych dystansów. Co się z tym wiąże? Decydując się na zainwestowanie w Kiprun Trail MT, powinniśmy zastanowić się nad większym rozmiarem niż ten, w którym biegamy krótsze dystanse. Stopa mimo użycia kompresyjnych skarpet będzie puchła i zwiększała swoją objętość, a zależy nam, by przez całą trasę but gwarantował nam komfort użytkowania.

Trzeba pamiętać, że trasy ultramaratonów są wymagające. Jeżeli zdecydujemy się na te buty na bardziej płaskim terenie, zwyczajnie zaczną nam one męczyć stopę swoją sztywniejszą podeszwą. Amortyzacja to te same systemy co w XT 7, czyli K-Ring i pianka EVA. Z oddychalnością jest tu najgorzej z tych 3 modeli – przy temperaturach powyżej 20 stopni noga będzie się mocno grzała, jednak nie uważam tego za problem, ponieważ co chwila będzie ona moczona w wodzie lub błocie, przez co nie zwrócimy uwagi na temperaturę wzrastającą szybciej niż w pozostałych modelach. Za to w zimę na śniegu, przy braku przeszkód błotnych, będzie to również działało na naszą korzyść, but utrzyma bowiem ciepło nogi zanurzanej w śniegu czy czasem wodnej przeszkodzie. Cały but jest lepiej zabudowany, głównie przy języku, gdzie mamy dodatkowe zabezpieczenie, które nie dopuści do wnętrza zanieczyszczeń z błota czy wody – nie ma więc ryzyka, że nagle coś zacznie nas na trasie kłuć w stopę. Waga w rozmiarze 43 to 360 g.

 

Fot 7. Piotr Rybak | Po lewo: Kiprun Trail MT, po prawo: Kiprun Trail XT7. Widać znaczącą róznice w rozkładzie powierzchni bocznej korków która się przekłada bezpośrednio na przyczepność

 

Na podstawie swojego doświadczenia uważam, że rozstaw korków sprawia, iż model ten cechuje się najlepszą przyczepnością przy przemieszczaniu się na wprost i pod górę, natomiast na skrętach, pochyłych bocznie powierzchniach i zbiegach lepiej sprawuje się model XT7.

Piotr Rybak
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie – chętnie udzielę Wam rad rowerowych – zaczynając od sprzętu, na poradach technicznych kończąc! Uwielbiam jazdę rowerem z sakwami, zacząłem też biegać w terenie. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: piotr.rybak@decathlon.com
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote