Sport zimową porą - Wszystko dla sportu
top
4 grudnia 2018
79

Zima czai się za rogiem, a temperatura spada, co może zniechęcić niektórych sportowców do aktywności. Czy powinieneś zarzucić swoją ulubioną dyscyplinę?

 

Otóż nie. Sport jest nadal zalecany, ponieważ ciało potrafi dostosować się do zimna. W mroźne dni główne cele to: utrzymanie ciepłoty, zapobiegnięcie odwodnieniu i dostarczenie organizmowi wystarczającej dawki energii, by zaspokoić jego potrzeby.

 

Sport a niska temperatura: Czy zimą potrzebujesz cieplejszej odzieży?

 

     Przede wszystkim, aby ustrzec się przed zimnem, ważne jest, by odpowiednio się ubrać i zapewnić dobrą ochronę tych części ciała, które jako pierwsze odczuwają chłód i są najbardziej narażone na jego działanie.

 

Fot 1. Materiał własny | Pmiętaj o odpowiednim ubiorze!

 

Właściwie zimno atakuje głównie dłonie i stopy, a także głowę (uszy i nos). Wychładzający wiatr powoduje zmniejszony przepływ krwi w tych obszarach. Palce u stóp i dłoni można chronić przed zimnem za pomocą ogrzewaczy.

 

Sport a niska temperatura: Czy zimą potrzebujesz większego nawadniania?

 

     Nawet zimą ważne jest regularne nawadnianie organizmu. Gdy jest zimno, nie zawsze czujemy potrzebę, by się napić. To właśnie jest pułapka! Twoje ciało bowiem zimą poci się tak samo jak latem. Ponadto zimne powietrze ma mniejszą wilgotność niż ciepłe, co powoduje większą utratę wody z dróg oddechowych. Sportowcy trenujący w zimne dni muszą zadbać o regularne przyjmowanie płynów. Aby uniknąć odwodnienia organizmu, pamiętaj, by pić napój izotoniczny mniej więcej co dziesięć minut. Uwaga, jeśli ćwiczysz w budynku: zimą pomieszczenia często są przegrzane, co sprzyja odwodnieniu.

 

Fot 2. Materiał własny | Nawodnienie jest istotnym elementem sportowego trybu życia

Sport a niska temperatura: Czy zimą powinieneś spożywać więcej tłuszczów?

 

      „Najodpowiedniejszy pokarm do trenowania w niskich temperaturach to przede wszystkim taki, który umożliwia mięśniom pracę. Innymi słowy, jest to żywność bazująca na węglowodanach. Sportowcy nie potrzebują więcej tłuszczu, jeśli będą się odpowiednio ubierać, jeść wystarczająco dużo i pozostaną aktywni” – wyjaśniają specjaliści. Ważne jest, by zaspokoić zapotrzebowanie energetyczne organizmu. Mówiąc inaczej, ważne, by dostarczyć dawkę energii niezbędną danej osobie do pokrycia wydatku energetycznego. Dlatego istotne jest zwiększenie spożycia węglowodanów przy jednoczesnym zmniejszeniu spożycia tłuszczów.


Udostępnij:
Oceń artykuł: