Superfood – zdrowe odkrycie ostatnich lat, czy zwykły chwyt marketingowy? - Wszystko dla sportu
top
15 lipca 2019
62

Bycie fit, bio i eko jest w modzie. Zdrowe żywienie także, na szczęście. Jak odróżnić zdrową żywność od rozreklamowanych, nierzadko niezwykle drogich produktów oraz czy naprawdę istnieje coś takiego jak superfood? Zapraszam do lektury.

 

Czy istnieje definicja i lista superfood?

 

Otóż nie. Nigdzie nie znajdziemy (choć pewnie wielu blogerów i zwolenników zdrowego żywienia próbowało) spisanej i zatwierdzonej przez jakiekolwiek towarzystwo żywieniowe bądź dietetyczne listy „super produktów”. Termin ten przyjął się jako określenie żywności bogatej w składniki odżywcze oraz wykazującej efekty korzystne dla zdrowia i lepszego samopoczucia. Równie dobrze terminem superfood można określić żywność eko, warzywa z domowego ogródka naszej babci, jak i sprowadzane i sprzedawane w marketach egzotyczne produkty, takie jak: nasiona chia, jagody goji, spirulinę, chlorellę, wakamę, trawę jęczmienną, surowe kakao, quinoe i wiele, wiele innych.

 

superfood
Fot 1. Materiał własny | Nie istnieje oficjalna lista produktów „superfood”

Polskie „superfood”

 

Nie samymi algami i chia żyje człowiek. W Polsce posiadamy dużo „zamienników” sławnych, zagranicznych produktów, chociażby: siemię lniane – źródło kwasów ALA, działających obniżająco na stężenie cholesterolu i kwasów tłuszczowych we krwi; orzechy włoskie – bogate w błonnik, białko, magnez, fosfor i selen; żurawina – wykazująca działanie przeciwbakteryjne (dzięki proantocyjanom), szczególnie w schorzeniach układu moczowego, źródło witaminy C oraz flawonoidów; kasza jaglana – nie zawiera glutenu, pełna zaś jest witamin z grupy B, żelaza, wapnia i fosforu.

 

superfood
Fot 2. Materiał własny | Mianem superfood można określić (nie)zwykłą zdrową żywność.

Super, czy nie super?

 

Pobawmy się w wyliczankę i wpiszmy w google słowo klucz: superfood. Wystarczy otworzyć pierwsze 10-15 artykułów i zacząć wyliczanie: bataty, quinoa, kakao, chia, jarmuż, spirulina, imbir, rosół, czosnek, kurkuma, imbir, jagody goji, grzyby, mąka z manioku, dynia, aronia, brokuły, chrzan, czosnek, jagody, sok z brzozy, kasza jaglana, natka pietruszki…

Przykłady można podawać bez końca, znajdując dla tych wszystkich produktów wspólny mianownik – jeszcze parę lat temu nikt nie nazwałby tej żywności mianem „superfood”. Produkty te zostałyby określone po prostu jako zdrowe. W treściach tworzonych w internecie i poradnikach zdrowego żywienia królują przecież głównie warzywa, owoce, grzyby, kasze, nasiona, orzechy oraz soki – naturalne źródła witamin i błonnika znane nam od lat. Nikt nie wymienia wśród #superfood sera żółtego, przetworzonego mięsa, kremów do ciast, burgerów lub zupek w proszku.

 

superfood
Fot 3. Materiał własny | Nie wydawaj pieniędzy na nieprzebadane suplementy nieznanego pochodzenia – wybierz warzywa, owoce, nasiona, które dostępne są w każdym sklepie spożywczym.

A suplementy?

 

Koniecznie z dopiskiem bio, obowiązkowo sproszkowane, najlepiej zamknięte w pięknych, przezroczystych, żelowych kapsułkach. Liofilizowana i sproszkowana żywność w pewnym momencie zrobiła furorę na rynku suplementów diety. Pamiętajmy jednak, że stówkę, którą z nadzieją na lepsze samopoczucie i wyniki przeznaczylibyśmy na sproszkowaną spirulinę, bio guaranę lub bezglutenowe, odtłuszczone kakao równie dobrze możemy przeznaczyć na zakup zdrowej żywności z pobliskiego sklepu lub bazaru. O suplementach diety, tym jakie badania przechodzą i czy w ogóle, przechodzą pisałam już w TYM ARTYKULE

 

Fot 4. Materiał własny | Odżywiajmy się zdrowo, uważając na chwyty marketingowe.

 

Podsumowując – wybierajmy zdrową, nieprzetworzoną żywność. Uważajmy na sprytne chwyty marketingowe oraz nie dajmy się zbałamucić internetowym „specjalistom”, którzy chcą nam wmówić, że ich kolorowe tabletki pełne zdrowotnych wyciągów sprawią, że pozbędziemy się wszystkich chorób i nieprzyjemnych dolegliwości. 😊

 

Życzę powodzenia przy wybieraniu i gotowaniu czegoś super! 😉

Anita Zielonka
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo: anita.zielonka@decathlon.com. Do zobaczenia!
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote