Trening w upalne dni? TOP 5 porad! - Wszystko dla sportu
top
5 lipca 2019
32

Do uprawiania sportu nie ma złej pogody, zwłaszcza dla tych, którzy uprawiają go bardziej profesjonalnie. Jednak przy styczności z ciężkimi warunkami atmosferycznymi, warto stosować się do kilku zasad, aby trening przyniósł nam pożądane efekty.

 

W kolarstwie, choć nie tyko… przy nadmiernych temperaturach dodatnich, warto zwrócić uwagę na kilka poniższych podpunktów.

Najważniejsze zdrowie

 

Oczywiste jest to, że jeśli trenujesz, to nie masz ku temu przeciwwskazań zdrowotnych. Najlepiej być jednak na bieżąco z informacją o swoim stanie zdrowia, szczególnie dotyczy to układu krążenia. Choćby najmniejsze problemy z tym układem, całkowicie eliminują możliwość treningu w upale. W takim wypadku najlepiej odpuścić trening lub zamienić go na mniej intensywny ruch. Nie zapominajcie o pulsometrach, one będą pierwszymi wskaźnikami, że coś się dzieje.

 

decathlon kolarstwo
Fot 1. Materiał własny | Regularnie badaj swój organizm, pomoże Ci to w dobrze treningu i jego intensywności

 

Dobry strój na upalny nastrój!

 

Bardzo ważny jest dobrze dobrany strój do upalnych treningów kolarskich. Najlepiej się sprawdzi lekka i cienka tkanina o jasnych odcieniach. Pod kaskiem warto mieć czapeczkę, która uratuje od udaru cieplnego i będzie częściowo wchłaniać pot, najlepiej z daszkiem, żeby częściowo ochronić twarz i oczy. Bardzo dobrym akcesorium będą rękawiczki, dzięki którym można będzie usuwać nadmiar potu. Na stopach specjalne, bardzo dobrze wentylowane skarpety oraz przewiewne buty, które mogą być o pół, a nawet o rozmiar większe, zapobiega to bowiem szybkiemu występowaniu obrzęków.

 

decathlon kolarstwo
Fot 2. Materiał własny | Systematycznie nawadniaj organizm, najlepiej co 15-20 minut

Więcej płynów

 

Podczas upałów organizm traci dużo wody, minerałów i elektrolitów, a jeśli dodać do tego trening, to wzrasta szybkość, z jaką się traci te cenne związk. Powoduje to odczuwalną utratę sił. Żeby temu zapobiec, trzeba kontrolować wodno-mineralny balans, spożywając napoje izotoniczne oraz wodę, nie tylko, kiedy już „zasuszy”, lecz także co jakiś czas, najlepiej z częstotliwością co 15-20 minut. Warto zaopatrzyć się w więcej zwykłej wody, żeby schłodzić organizm od zewnątrz.

 

decathlon kolarstwo
For 3. Materiał własny | Zaplanuj trasę w taki sposób, abyś znalazł chwilę wytchnienia, np. w lesie czy parku

Planowanie trasy

 

Nie każdy zawodowiec, a tym bardziej niezawodowiec, ma za sobą na treningu wóz techniczny z litrami wody, ze specjalnym ochładzającym sprzętem, dlatego warto przed treningiem zbadać punkty, gdzie można będzie uzupełnić zapasy H2O, a także obrać trasę, na której możemy spotkać więcej miejsc zacienionych.

 

Na koniec dwie ciekawostki 🙂

 

#1 – kobiety łatwiej adoptują się do upalnych i wilgotnych warunków niż mężczyźni.

#2 – jeśli zaczynacie trenować już w temperaturach 30+, to w ciągu tygodnia, we krwi zwiększy się objętość plazmy, dzięki której organizm będzie się schładzał, a mięśni nie ucierpią na ilości dostarczanej do nich krwi.

 

Lubisz trenować w upalne dni? A może decydujesz się wtedy na szklankę zimnej wody i klimatyzowane pomieszczenia?

Dajcie znać w komentarzach jakie są Wasze sposoby na trening w upalne dni 🙂

Dzmitry Prudnikau
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Jelenia Góra – chętnie podpowiem nie tylko na temat sprzętu kolarskiego, ale również doradzę nieco w kwestii treningu. Z zawodu trener kolarstwa i dziennikarz. Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: dzmitry.prudnikau@decathlon.com. Do zobaczenia na trasach kolarskich!
Zadaj pytanie

Udostępnij:
Oceń artykuł:
5 (100%) 1 vote