Woda zdrowia doda? - Wszystko dla sportu
top
19 lipca 2018

To stwierdzenie jak najbardziej oddaje całą prawdę o wodzie. Ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia. Niestety wielu z nas pije zbyt mało wody i nawet nie zdaje sobie z tego sprawy, ponieważ sygnały braku odpowiedniej ilości płynów łatwo pomylić z czymś innym. Odwodnienie może wywołać, m.in. ból głowy, a także powodować zły nastrój czy rozdrażnienie. 

Dlaczego picie wody jest ważna dla naszego organizmu?

 

     Woda potrzebna jest do przebiegu wszystkich procesów życiowych naszego organizmu. Do tego stanowi około 60% masy ciała (u mężczyzn) lub 54% (u kobiet) i jest obecna we wszystkich tkankach ludzkiego organizmu. Poza tym bierze udział we wszystkich reakcjach biochemicznych w organizmie. 

 

  Obecność wody jest niezbędna m.in. do:   

– transportu składników odżywczych i produktów przemiany materii, 
– regulacji temperatury ciała, 
– ochrony mózgu, gałki ocznej i rdzenia kręgowego, a u kobiet ciężarnych – również płodu, 
– właściwego przebiegu procesu trawienia, ponieważ ułatwia spożywanie, trawienie i wykorzystanie pożywienia, 
– prawidłowej pracy stawów.

 

decathlon
Fot 1. Materiał własny | Obecność wody jest niezbędna dla naszego organizmu

Po jaką wodę najlepiej sięgać?

 

     Każdego dnia powinniśmy zatem wypijać dwa, a latem nawet trzy i pół litra wody. Wybór zależy od wielu czynników, m.in.: pory roku,  aktywności fizycznej, czy współistniejących chorób, niedoborów składników mineralnych oraz od tego, czy dana woda ma służyć do przygotowania posiłku, czy do ugaszenia pragnienia. 

Niestety ciągle słabo rozróżniamy rodzaje wody. Tak naprawdę najczęściej wymieniamy tylko wodę gazowaną i niegazowaną. Pewnie wielu z Was chciałoby usłyszeć nazwy „najlepszych” wód. Chciałabym Was jednak bardzo serdecznie zachęcić do tego, byście sami znaleźli kilka minut podczas zakupów i przyjrzeli się etykietom umieszczonym na butelkach. Na nich znajdziecie wszystkie informacje o rodzaju wody, stopniu mineralizacji oraz zawartości poszczególnych składników mineralnych. 

 

 

decathlon
Fot 2. Materiał własny | Kranówka” jest bezpieczna i możemy ją pić aby ugasić nasze pragnienie

Czy może pić wodę z kranu?

 

     Wiele osób zadaje mi pytanie, czy może pić wodę z kranu? Jak najbardziej możemy gasić pragnienie nieprzegotowaną „kranówką”, ponieważ jej jakość jest zgodna ze wszystkimi normami unijnymi. „Kranówka” jest więc bezpieczna pod względem mikrobiologicznym i chemicznym, można po nią sięgać bez obaw.

 

Rodzaje wód pitnych

 

Wyróżniamy następujące rodzaje wód:

– wody naturalne źródlane – są wydobywane z krystalicznie czystych źródeł, z płytszych warstw podziemnych. To głównie wody nisko zmineralizowane. Zawierają mniej niż 1000 mg składników mineralnych w litrze, 

– wody naturalne mineralne – pozyskuje się je z odwiertów głębinowych. Mają stały skład chemiczny i są dość bogate w minerały – to wody średnio lub wysoko zmineralizowane. Zawierają co najmniej 1000 mg składników mineralnych w jednym litrze, 

– wody stołowe – otrzymuje się je w wyniku zmieszania naturalnej wody źródlanej lub przefiltrowanej wodociągowej z różnymi składnikami mineralnymi lub z wodą mineralną, 

– naturalne wody lecznicze – pochodzące ze specjalnych źródeł leczniczych. 

 

Poza tym wody dzielimy jeszcze na:

– niskozmineralizowane, których nasycenie minerałami nie przekracza 500 mg na litr, 
– średniozmineralizowane, które mają 500-1500 mg/l minerałów, 
– wysokozmineralizowane, które zawierają ponad 1500 mg/l minerałów.

 

Tylko naturalne wody źródlane o niskim lub średnim nasyceniu minerałami możemy pić codziennie i tylko takie nadają się do przyrządzania posiłków dla małych dzieci, bez żadnych ograniczeń. Z pozostałymi wodami wysokozmineralizowanymi trzeba uważać, ponieważ w niektórych wodach nasycenie składnikami jest na tyle znaczące, że łatwo można doprowadzić do przedawkowania i zaszkodzić zdrowiu.

Na co zwrócić szczególną uwagę?

 

    Szczególną uwagę, na rodzaj wypijanej  wody, powinny zwrócić osoby chorujące na:


– nadciśnienie tętnicze, cukrzycę i serce, którzy złagodzą swoje dolegliwości ograniczając picie wody zawierającej zbyt duże ilości sodu (najlepiej by było go mniej niż 20 mg/l),
– osteoporozę, którzy powinni wybierać wody o wysokiej zawartości wapnia (najlepiej powyżej 150 mg/L),
– nadkwasotę, u których ulgę w tych dolegliwościach przyniesie woda bogata w wodorowęglany,
– niedokwasotę, którzy z kolei powinni wystrzegać się wód o zawartości wodorowęglanów powyżej 600 mg/l.

 

Wodę możemy dostarczyć organizmowi także w postaci innych napojów oraz razem ze spożywanymi produktami i potrawami. Należy jednak pamiętać, że wszystkie napoje słodzone, soki owocowe (także te przygotowywane przez nas w domu) i owoce, mogą zawierać duże ilości cukru. Z tego względu powinniśmy je spożywać dość rozważnie.

 

decathlon
Fot 3. Materiał własny | Wody smakowe nie są zdrowe dla naszego organizmu i bliżej im do słodkich napojów gazowanych

Czy warto pić wody smakowe?

 

     W szczególności uwagę musimy zwrócić na wody smakowe, które uznawane są przez większość społeczeństwa za zdrowe. Niestety wodom smakowym, pod względem składu, bliżej do słodkich napojów gazowanych niż do wody. Co prawda bazą wody smakowej jest woda mineralna bądź źródlana, ale dodatkowo w swoim składzie zawiera ogromne ilości cukru i konserwantów.

Przyjrzyjmy się teraz jednej z popularnych wód smakowych:

– 100 ml tej wody dostarcza 4,6 g cukru, czyli 1 łyżeczkę, 
– w 250 ml napoju (jedna szklanka) znajduje się 11,4 g cukru, czyli trochę ponad 2 łyżeczki, 
– 1,5 l napoju (butelka) dostarcza 69 g cukru, czyli mniej więcej 14 łyżeczek cukru!
To ponad dwukrotnie więcej cukru niż porcja popularnego batona, który zawiera 33 g cukru!  

 

W związku z tym dzieci nie powinny w ogóle pić wody smakowej, a dorośli powinni uważać, ponieważ woda smakowa w dużych ilościach może w równym stopniu przyczynić się do nadwagi i otyłości jak jedzenie słodyczy. Dodatkowo w wodach smakowych można znaleźć szereg konserwantów i przeróżnych aromatów, takich jak: sorbinian potasu, benzoesan sodu, aspartam, czy zawierające (znowu) duże ilości cukru syropy owocowe. A jeśli masz ochotę na wodę z jakimś zdrowym dodatkiem, to możesz nadać jej smak poprzez liście mięty lub sok wyciśnięty z cytryny czy limonki.

 

decathlon
Fot 4. Materiał własny | Wybieraj zawsze wodę, a nie wody smakowe czy słodkie napoje! 


Kilka najważniejszych wskazówek

 
– pamiętaj, by mieć przy zawsze sobie butelkę wody, 
– zarówno woda gazowana, jak i niegazowana korzystnie działają na organizm
– w sklepie wybieraj wodę, która zawiera zarówno dużo składników mineralnych (ponad 1000 mg na litr), jak i mniej (poniżej 1000 mg na litr), w zależności czego potrzebuje Twój organizm, 
– zawarte w wodzie sole mineralne wzmacniają kości oraz poprawiają koncentrację i zapobiegają chorobom układu krążenia, 
– przed rozpoczęciem kuracji wodą leczniczą zasięgnij zawsze porady lekarskiej, 
– leki zawsze popijaj szklanką wody niegazowanej, 
– wybieraj zawsze wodę, a nie wody smakowe czy słodkie napoje! 

 

A Wy, lubicie pić wodę? Pochwalcie się, co najczęściej wybieracie do picia? 🙂

 

Marcelina Karbowiak
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Targówek w Warszawie – chętnie udzielę Wam rad nie tylko na temat sprzętu biegowego, ale również doradzę w kwestiach dietetycznych! Możesz również skontaktować się ze mną mailowo: marcelina.karbowiak@decathlon.com
Zadaj pytanie
Oceń artykuł:
5 (100%) 7 votes