WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Biegi ekstremalne - Runmageddon, Las Masakras, Bieg Katorżnika… Jak się do nich przygotować?

21 kwiecień 2020
#PORADY

Jak przygotować się do Runmageddonu, Las Masakras i innych biegów ekstremalnych? Na czym polegają biegi survivalowe z przeszkodami? Biegi wytrzymałościowe z przeszkodami cieszą się coraz większą popularnością. Polegają na pokonaniu wyznaczonej trasy biegiem oraz zmierzeniu się z nietypowymi elementami otoczenia. Może to być wspinaczka po linie, czołganie się w tunelu pełnym błota czy skok przez ogniste obręcze. Co takiego jest w biegach survivalowych, że biegacze chcą się w nich sprawdzać? Jakie biegu ekstremalne są najpopularniejsze w Polsce?


Czym są biegi ekstremalne?

Biegi survivalowe, nazywane także wytrzymałościowymi, to najtrudniejsze z biegów zorganizowanych. Polegają na pokonaniu określonej odległości, zazwyczaj ok. 10 km w określonym czasie. Na trasie biegu znajdują się przeszkody. Mogą to być elementy zmuszające uczestników do czołgania się w błocie, podnoszenia ciężarów, przełamywania własnych słabości i barier psychicznych. Biegi ekstremalne nie są dla każdego. Nawet jeśli ktoś jest zawodowym biegaczem i wie, jak przygotować się do maratonu, to w czasie przygotowanie do biegu survivalowego musi postawić nie tylko na technikę biegu. Tutaj liczy się ogólna wytrzymałość i kondycja.

W Polsce do najpopularniejszych biegów ekstremalnych należą:

  • Runmageddon (ekstremalny bieg z przeszkodami, takimi jak: bieg z kłodą drewna na plecach, przejście basenu z lodem itp., różne trasy – odległości),
  • Las Masakras (ekstremalny bieg z przeszkodami, trasy różnej długości – od 08. km do 8 km),
  • Bieg Katorżnika (mocno ekstremalny bieg z przeszkodami na 10 km),
  • Barbarian Race (ekstremalny bieg z przeszkodami),
  • Tytan Run (ekstremalny bieg z przeszkodami),
  • Vikings Run (bieg z przeszkodami, który łączy bieganie z pływaniem wpław lub pływaniem kajakiem).

Każdy z tych biegów odbywa się cyklicznie w różnych miastach. Niektóre mają wieloletnią tradycję (np. Runmageddon), inne dopiero zyskują na popularności. Jednak biegaczy ekstremalnych nie brakuje. Coraz więcej osób chce wziąć udział w biegu wytrzymałościowym, który sprawdza nie tylko ich siłę fizyczną, ale i psychiczną.

Fot 1. Materiał własny

Las Masakras, Runmageddon – jak się przygotować do tych i innych biegów?

Tzw. zwykłe biegi skupiają się głównie na sile nóg i wydolności płuc. Biegi survivalowe wymagają wytrenowania całego ciała. Co warto ćwiczyć, aby przygotować się do startu w biegu ekstremalnym?

  • zwykły bieg wraz z podbiegami,
  • mięśnie ramion i rąk (np. ćwiczenia na drążkach),
  • wspinanie się na linie,
  • pływanie,
  • podnoszenie ciężarów,
  • przysiady,
  • pompki.

Najlepszym przygotowaniem jest łączenie jednostek treningowych z różnych zakresów. Trzeba postawić na wybiegania, treningi siłowe, treningi wydolnościowe. Z pewnością dobrze sprawdzi się w tym standardowy crossfit. Wiele siłowni w Polsce oferuje zorganizowane treningi dedykowane pod przygotowanie do Runmageddonu oraz inne biegi ekstremalne. Aby dobrze przygotować się do startu, należy zacząć regularnie ćwiczyć minimum sześć miesięcy przed zawodami.

Oczywiście można wystartować bez specjalnych przygotowań, ale musimy się liczyć z tym, że jeśli opadniemy z sił na trasie, to nie zdobędziemy medalu z ukończony bieg. W większości biegów survivalowych istnieje opcja pominięcia jednej lub kilku przeszkód, które są dla nas zbyt wymagające (fizycznie lub psychicznie). Wtedy zawodnik otrzymuje “karę”, jaką jest az reguły kilkakrotnie wykonanie komendy “padnij-powstań”.

Fot 2. Materiał własny

Jak ubrać się do biegu survivalowego?

Ubiór w biegach ekstremalnych jest niezwykle istotny. Tak samo jak w zwykłych biegach należy postawić na wygodę i funkcjonalność stroju, ale trzeba jeszcze zadbać o zabezpieczenie rąk i skóry przed otarciami. Buty do biegania muszą być wytrzymałe i posiadać konstrukcję chroniąca biegacza przed skręceniem kostki i innymi urazami nóg. Niezależnie od pogody koszulka biegacza musi mieć długi rękaw oraz musi być przylegająca. Jeśli jest gorąco, należy wybrać przewiewne, ale wytrzymałe tkaniny. Spodnie- najlepiej przylegające legginsy – także powinny być długie i nieco grubsze. W ten sposób minimalizujemy otarcia, których można nabawić się podczas przedzierania się przez chaszcze bądź czołgania.

Oprócz standardowego wyposażenia warto zabrać ze sobą:

  • rękawiczki (na Runmageddon i inne biegi ekstremalne najlepiej wybrać najprostsze które po prostu będą ułatwiać chwytanie rzeczy),
  • ochraniacze na kolana,
  • ochraniacze na łokcie,
  • tejpy na kostki.

Dobrze się sprawni także bielizna funkcjonalna (termoaktywna) podczas chłodniejszych dni. Warto się nastawić na to, że większość rzeczy po biegu ekstremalnym może nie nadawać się do ponownego użycia.

Fot 3. Materiał własny

Czy warto startować w biegach ekstremalnych?

Większośc osób kojarzy zdjęcia uczestników biegów survivalowych, na których zawodnicy są umazani błotem, dźwigają kłody albo w inny sposób dokonują nadludzkiego wysiłku. Na każdym z tych zdjęć – mimo sytuacji – zawodnicy starają się uśmiechać (jeśli mają na to siłę). Osoby, które wzięły udział w jakimkolwiek biegu ekstremalnym, z reguły określają to jako niesamowite przeżycie oraz chcą je powtórzyć.

Biegi z przeszkodami nie są tak bezpieczne jak zwykłe biegi, ale kontuzja można nam się zdarzyć nawet podczas lekkiego treningu. Odpowiednie przygotowanie oraz realna ocena własnych możliwości sprawią, że wzięcie udziału w biegu ekstremalnym będzie o wiele bezpieczniejsze. Poza tym organizatorzy zawsze dokładają wszelkich starań, aby biegaczom nie stało się nic poważnego. Biegi survivalowe pozwalają się sprawdzić pod względem fizycznym i psychicznym. Są jeszcze większym wyzwaniem od maratonu, więc nie brakuje chętnych, aby przebiec trasę Runmageddonu czy Las Masakras.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, BIEGANIE W TERENIE

Nawadnianie podczas biegania. Przegląd dostępnych akcesoriów

Nawadnianie podczas biegania. Przegląd dostępnych akcesoriów
BIEGANIE W TERENIE

ABC biegacza trailowego

ABC biegacza trailowego
BIEGANIE W TERENIE

Test plecaka biegowego Ultra Trail Kalenji 15 L

Test plecaka biegowego Ultra Trail Kalenji 15 L

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu