WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Zobacz relację z Zimowego Maratonu Bieszczadzkiego!

08 luty 2019
#PORADY
#SPRZĘT
#RELACJE

Zimowy Maraton Bieszczadzki to niesamowite przeżycie. Można go pokonać na trzech trasach o długościach 10, 23 lub 44 km. Jest trudny, ponieważ bieganie zimą w górach wymaga mocnego przygotowania, ale warto się w nim sprawdzić. Sprawdź relację z V ultramaratonu bieszczadzkiego 2019 i dowiedz się, kiedy odbędzie się Zimowy Maraton Bieszczadzki 2020!

Spis treści:

  1. Czym jest ultramataron bieszczadzki?
  2. V Zimowy Maraton Bieszczadzki – relacja z biegu!
  3. Ultramaraton bieszczadzki 2019 – wyniki
  4. VI Zimowy Maraton Bieszczadzki 2020 – data i dystanse
  5. Jak przygotować się do ultramaratonu bieszczadzkiego?
  6. Co daje udział w Zimowym Maratonie Bieszczadzkim?

Czym jest ultramataron bieszczadzki?

Zimowy Maraton Bieszczadzki należy do biegów szybkich. Pokonuje się go na trzech dystansach: 10, 23 lub 44 km. W przeciwieństwie do biegów rodzinno-rekreacyjnych, tutaj liczy się czas zawodników. Jeśli nie ukończymy biegu przed wyznaczonym maksymalnym czasem, nie zostaniemy zakwalifikowani jako osoby, które dały radę na wybranej przez siebie trasie. A trasy prowadzą stokówkami, drogami leśnymi, częściowo publicznymi oraz niewielki odcinek przebiega szlakami turystycznymi.

Udział w ultramaratonie bieszczadzkim jest płatny, a wysokość opłaty startowej zawsze zależy od długości wybranej trasy oraz czasu zgłoszenia. Im później zgłosimy się do biegu, tym więcej za to zapłacimy. Minimalna opłata wynosi 70 zł, maksymalna 210 zł. Podczas Zimowego Maratonu Bieszczadzkiego prowadzone są kwalifikacje wiekowe. Na każdej trasie znajdują się punkty kontrolne, w których można odpocząć i napić się wody. Zawodnicy są zawsze objęci opieką medyczną oraz opieką GOPR.

Wzięcie udziału w tym maratonie wymaga odpowiedniego przygotowania. Nie jest to start dla amatorów. Dla własnego zdrowia i bezpieczeństwa lepiej zrezygnować z udziału, jeśli nie jesteśmy pewni, czy będziemy w stanie pokonać wybraną trasę. Tym bardziej, że bieganie zimą wymaga znacznie większego przygotowania niż bieganie latem.

V Zimowy Maraton Bieszczadzki – relacja z biegu!

Pomimo ogromnej ilości śniegu jaka spadła w tym roku, ciężki sprzęt leśników pozwolił skutecznie przebić się przez zasypane drogi i stworzyli oni dla zawodników naprawdę komfortowe warunki do ścigania.

Pomimo iż w okresie startu pogoda nie rozpieszczała turystów (brak słońca, mróz i nisko zawieszone chmury) to warunki dla biegaczy, były naprawdę dobre – no może zamiast minus dziesięciu mogło być minus pięć ale poza tym warunki ok.

Na dzień przed startem prognozy numeryczne zapowiadały brak opadów oraz wiatru. Dzięki wcześniejszemu rekonesansowi trasy wiadomo też było, że  największym wyzwaniem będą oblodzone drogi w kierunku Żubraczego, ruszona i luźna warstwa śniegu na wszystkich stokówkach, oraz odcinek pokonywany w kopnym śniegu do Karczmy Brzeziniak (zarówno w dół jak i w górę) i po torach do samej mety. Ze względu na zakładane tempo, profil trasy oraz jej przygotowanie, nie było potrzeby na zabieranie ze sobą większej ilości sprzętu. Tak więc bez kijów, raków i tylko z lekkim plecakiem stanąłem na starcie.

Podstawą wyposażenia były buty. Kalenji MT. Testowane w ostatnich miesiącach na B7D 100 km oraz Zimowym Janosiku. Sprawdziły się po raz kolejny idealnie. Dobra stabilizacja i trzymanie stopy, agresywny bieżnik gwarantujący przyczepność i dość dobre odbicie w luźnej warstwie śniegu. Na nogi założyłem statupy i legginsy do biegania KALENJI KIPRUN. Na górę termika, bluza oraz kurtka do fast hikingu (FH 500 Helium Quechua). Na plecy  Quechua FH 500 Helium 15L. Wspomnę jeszcze iż bardzo dobrze spisały się rękawiczki ze specjalnymi zabezpieczeniami na palce chroniące przed mrozem i wiatrem. Ten sprzęt w zupełności wystarczył do tego, aby trasę pokonać komfortowo. Na odsłoniętych przestrzeniach, gdzie mimo wszystko było chłodniej, wystarczyło zasunąć kurtkę oraz otwory wentylacyjne i już  było ok.

Tegoroczne zmagania na Zimowym Maratonie Bieszczadzkim toczyły się w bardzo miłej atmosferze. Nie zabrakło biegowych pogawędek i wspólnych zdjęć. Za to dołączone do artykułu dziękuję oczywiście Jolancie Błasik Wielgus.

Jeśli chcecie zobaczyć jak wyglądał bieg – zapraszam na film:

Test butów Kalenji MT możecie zobaczyć tu:

Ultramaraton bieszczadzki 2019 – wyniki

Każdy, kto ukończy Zimowy Maraton Bieszczadzki, ma być z czego dumnym – to w końcu ogromny wysiłek! Wszyscy biegacze zawsze otrzymują pamiątkowe medale, ponadto najlepsi mogą liczyć na nagrody pieniężne. Podczas piątego Zimowego Maratonu Bieszczadzkiego najlepszymi okazali się:

  • Patryk Marszałek z Rzeszowa – w kategorii V Zimowa Bieszczadzka Dycha.
  • Janusz Woźniak ze Skołyszyna – w biegu na 23 km.
  • Tomasz Koczwara z Radomyśla Wielkiego – w biegu na 44 km.

VI Zimowy Maraton Bieszczadzki 2020 – data i dystanse

Znane są już szczegóły dotyczące kolejnego ultramaratonu bieszczadzkiego. Termin biegów VI Zimowego maratonu Bieszczadzkiego został wyznaczony na 25 stycznia 2020 r. Biegi odbędą się na trzech dystansach:

  • 10 km. Zawodników obowiązuje limit czasu wynoszący 2 godziny.
  • 23 km. Zawodników obowiązuje limit czasu wynoszący 5 godzin.
  • 44 km. Zawodników obowiązuje limit czasu wynoszący 8 godzin.

Za bieg górski na 10 km opłata startowa wynosi od 70 do 100 zł, w zależności od czasu zgłoszenia, z kolei koszt biegu na trasie 23 km wynosi od 120 zł do 190 zł, a  opłata startowa za trase 44 km wynosi  od 150 zł do 210 zł. Zawodnicy startują o wschodzie słońca, czyli o godz. 7.20. Początek trasy znajduje się w miejscowości Cisna. Biuro Zawodów – dla osób, które chcą odebrać swoje pakiety startowe – będzie zlokalizowane w szkole w Cisnej i otwarte w piątek 24 stycznia 2020 roku w godzinach 16.00-21:00 oraz w sobotę 25 stycznia 2020 roku w godz. 5:00-6:30.

Jak przygotować się do ultramaratonu bieszczadzkiego?

Przygotowania do Zimowego Maratonu Bieszczadzkiego należy zacząć minimum kilka miesięcy przed startem. Należy wykonywać regularne treningi biegowe i wytrzymałościowe, aby zwiększyć pojemność płuc. Warto trenować bieg ciągły II i III zakresu. Ogromne znaczenie ma także odpowiednie dieta, którą najlepiej skonsultować z dietetykiem. Najlepiej jest biegać ok. 4 razy w tygodniu krótkie dystanse po ok.10 km. Wszystko zależy jednak od potrzeb, poziomu wytrenowania oraz trasy, którą chcemy przebiec w Bieszczadach.

Przed wyjazdem w Bieszczady trzeba skompletować odpowiedni strój do biegania zimą. Brak kominiarki lub dopasowanej czapki do biegania (i szalika) oraz rękawiczek sportowych może skutkować niebezpiecznym wychłodzeniem organizmu. Ponadto buty z płaską podeszwą na trasach bieszczadzkich są niedopuszczalne – to w końcu zimowa trasa górska, dlatego buty muszą zapewniać nam dobrą przyczepność, amortyzację oraz ciepło.

Co daje udział w Zimowym Maratonie Bieszczadzkim?

Wzięcie udziału w ultramaratonie bieszczadzkim – i pokonanie wybranej trasy – to przede wszystkim duży prestiż. Trasy w Bieszczadach dla biegaczy nie są łatwe, dlatego każdy, kto sobie z nimi poradzi, może być z siebie naprawdę dumny. Pokonanie Zimowego Maratonu Bieszczadzkiego daje poczucie, że jesteśmy w stanie przełamać własne słabości i ograniczenia, aby osiągnąć wybrany cel. Ponadto poprawia nasza kondycję i wytrzymałość i jest świetnym treningiem mentalnym.

Z korzyści materialnych najlepsi uczestnicy maratonu otrzymają nagrody pieniężne, a wszyscy uczestnicy pamiątkowe medale. Najcenniejsze jest jednak poczucie dumy z samego siebie. Poza tym po biegu warto zostać w Bieszczadach na dłużej – te góry kryją w sobie wiele pięknych tras, chociażby te z listy top 8 miejsc w Bieszczadach.

Autor tekstu:

– Bartosz Konopka miłośnik gór, biegania a w szczególności górskich ultra maratonów. Finiszer na dystansach 100 km, zdobywca korony maratonów polskich, autor videobloga Zwiedzanie Przez Bieganie.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, BIEGANIE W TERENIE

Nawadnianie podczas biegania. Przegląd dostępnych akcesoriów

Nawadnianie podczas biegania. Przegląd dostępnych akcesoriów
BIEGANIE W TERENIE

Test plecaka biegowego Ultra Trail Kalenji 15 L

Test plecaka biegowego Ultra Trail Kalenji 15 L
BIEGANIE W TERENIE

Węglowodany w trakcie biegów ultra

Węglowodany w trakcie biegów ultra

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu