WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Nawadnianie podczas biegania. Przegląd dostępnych akcesoriów

26 sierpień 2019

Pomimo że największy bum aktywności fizycznej przypada na początek roku, kiedy to wiele osób decyduje się na implementację mantry „nowy rok – nowy ja”, oraz wczesną wiosnę, która stanowi ostatni gwizdek, by przygotować swoje ciało na nadchodzące letnie dni, to właśnie latem najwięcej jest osób uprawiających sport w sposób intensywny i ciągły.

Dzieje się tak z bardzo prostego powodu. Po odsianiu osób łapiących chwilową zajawkę w grze pozostają tylko najbardziej zdeterminowani i, jak mogłoby się wydawać, świadomi zawodnicy.

Tymczasem okazuje się, że to właśnie ci zatwardziali atleci częściej popełniają karygodne błędy związane z przygotowaniem się do aktywności fizycznej lub samym jej uprawianiem. Nagminnym błędem wydaje się nieodpowiednie przyjęcie płynów, które w porze piekielnych upałów towarzyszących nam w ostatnich latach może bardzo szybko prowadzić do odwodnienia organizmu.

nawadnianie bieganie

Fot 1. Materiał własny | Zawodowi biegacze nie zawsze dbają o prawidłowe nawadnianie organizmu

Wydawać się to może nielogiczne, ale przecież relatywnie często widzimy powoli drepczącego nowicjusza taszczącego ogromny bidon, którego nie sposób uświadczyć u szczypiorkowej postury biegacza kończącego właśnie trzydziestokilometrową pętlę w samo południe upalnego lipcowego dnia.

Skąd bierze się niechęc do sprzętów do nawadniania?

Niechęć zaawansowanych biegaczy do wszelkiego rodzaju sprzętów ułatwiających nawodnienie jest podyktowana kilkoma powodami. Jednych zwyczajnie drażni trzymanie czegoś w ręku podczas aktywności, inni narzekają na dolegliwości natury gastrycznej po przyjęciu choćby niewielkiej ilości płynu, a jeszcze inni są tak skupieni na wyniku, że każdy dodatkowy gram zabierany ze sobą na trening traktują jak kulę u nogi.

Niezależnie od tego, jakie podejście reprezentuje biegacz, żaden powód nie powinien usprawiedliwiać tak nieodpowiedzialnego zachowania, którego konsekwencje nie tylko mogą być tragiczne, ale i potrafią nadejść nagle bez żadnej zapowiedzi. Ponieważ mam doświadczenie w zmaganiu się z nieodpowiednim nawodnieniem organizmu podczas biegu, postaram się przedstawić kilka opcji pozwalających zadbać o dostępność płynów podczas każdej biegowej aktywności.

nawadnianie bieganie

Fot 2. Materiał własny | MIĘKKI BIDON DO BIEGANIA 

Softflask

Niezwykle popularne w ostatnim czasie, miękkie bidony swoją popularność zawdzięczają przede wszystkim dwóm czynnikom – prostocie i cenie. Softflask (z angielskiego „miękki bidon”) to nic innego jak doskonale znany każdemu bidon, tyle że wykonany z miękkiego materiału, który zmniejsza swoją objętość podczas picia, a po użyciu mieści się swobodnie w kieszeni. W przeciwieństwie do tradycyjnego bidonu dopasowuje się do kształtu dłoni, dzięki czemu nie drażni podczas biegu, a niektóre modele spodenek pozwalają nawet na umieszczenie takiego bidonu w specjalnej kieszonce. Wadą nie do przeskoczenia dla niektórych może się jednak okazać konieczność noszenia takiego bidonu w ręce, przez co nie jest on raczej polecany na wielogodzinne zawody, a przynajmniej nie w takiej właśnie formie. Przy swojej niskiej cenie, mnogości pojemności do wyboru oraz prostocie wykonania i użytkowania softflask stanowi idealną opcję pozwalającą nam na noszenie ze sobą płynu zawsze, kiedy jest nam on potrzebny. Ponadto z łatwością można go napełnić choćby wodą ze strumienia podczas długiego wybiegania w terenie.

nawadnianie bieganie

Fot 3. Materiał własny | Miekki bidon to rozwiązanie, które da Ci dostęp do płynu zawsze, kiedy tego potrzebujesz

Pasy do biegania

Podobnie jak softflaski, pasy występują w wielu rozmiarach i wariantach. Niektóre z nich pozwalają zabrać dwa mniejsze bidony, a inne jeden większy. Niezmienną zasadą jest to, że pozwalają na bieganie z zapasem płynu, zapewniając przy tym wolne ręce. Jest to nieoceniony plus pasów do biegania, który przemówi do osób, dla których trzymanie czegoś w ręce podczas aktywności jest nie do przyjęcia. Dodatkowo paspozwala zazwyczaj na zabranie ze sobą telefonu, dokumentów, żeli, batonów  energetycznych czy choćby gotówki. Taki pas wyposażony w odpowiednie odblaski zapewnia biegaczowi również dodatkową widoczność wieczorową czy nocną porą, a przecież w okresie letnim to właśnie wtedy najchętniej wychodzimy na znajome biegostrady, gdy palące słońce wreszcie znika za horyzontem. Nie każdemu jednak spodoba się wizja zakładania dodatkowego elementu odzienia, gdy w upalne dni już koszulka wydaje się zbytnim obciążeniem. Niemniej jednak, poza funkcją nawadniającą, możliwość zabrania ze sobą kluczy, telefonu czy dokumentów to silny argument przemawiający za pasami biegowymi, dzięki którym wypad za miasto na rozbieganie już nie wydaje się tak problematyczny, no bo przecież wszystko, co musimy mieć ze sobą, możemy upchać do takiego właśnie pasa.

nawadnianie bieganie

Fot 4. Materiał własny | PAS DO BIEGANIA NA BUTELKĘ 

Plecak biegowy

Element wymagany na niemalże każdym długodystansowym biegu trailowym nadaje się równie dobrze na długie niedzielne wybiegania. Taki plecak pozwala zabrać ze sobą naprawdę dużo płynów, ponieważ poza kieszonkami przeznaczonymi na miękkie bidony ma również bukłak z rurką i ustnikiem doprowadzającym płyn bezpośrednio do naszych ust. Jest to rozwiązanie na tyle komfortowe, że wielu biegaczy trailowych decyduje się na niezabieranie softflasków, ponieważ pojemny bukłak (1 lub 2 l w zestawie) zapewnia rezerwę płynu na długie godziny biegania. Plecak umożliwia również zabranie dodatkowych przedmiotów i zależnie od wersji jego pojemność może znacznie się różnić.

nawadnianie bieganie

Fot 4. Materiał własny | PLECAK DO BIEGANIA 5L

Wersja podstawowa 5 l pozwala komfortowo spakować dokumenty, pieniądze, klucze, kilka elementów ubioru oraz żele i batony energetyczne, podczas gdy największa wersja 15 l oferuje ogromną ilość miejsca i osobnych kieszonek, by jak najlepiej pomieścić wszelkie niezbędne rzeczy i wiele więcej. Dodatkowym atutem plecaka jest wewnętrzna kieszeń na dokument itp., chroniąca znajdujące się wewnątrz niej przedmioty przed wodą, oraz wbudowany gwizdek (element również wymagany na zawodach trailowych), który przydać się może do wezwania pomocy. Niestety, największy atut plecaka biegowego stanowi również jego największą wadę. Ponieważ pozwala on pomieścić tak wiele płynów oraz innych przedmiotów, jest on też rozwiązaniem największym i najcięższym. Niemniej jednak plecak umożliwia nie tylko zachowanie wolnych rąk podczas biegu, ale również zabranie ze sobą ubrań na gwałtownie zmieniającą się pogodę, co może być wielce przydatne podczas biegania w górach lub w porach przejściowych.

nawadnianie bieganie

Fot 5. Materiał własny | PLECAK DO BIEGANIA 10 L

Które rozwiązanie jest dla mnie?

Każde z tych rozwiązań jest inne i przeznaczone dla innej grupy odbiorców. Jednych zachwyci prostota miękkiego bidonu, inni docenią wygodę stosowania pasa biegowego, a do jeszcze innych przemówi wielozadaniowość plecaka biegowego. Niezależnie od preferowanej opcji wszystkie te rozwiązania łączy wspólny mianownik, jakim jest możliwość transportu płynów podczas aktywności fizycznej. Warto wybrać system odpowiedni dla siebie i już nigdy nie stać przed koniecznością przerwania treningu z powodu nieodpowiedniego nawodnienia organizmu, z wizją powolnego marszu przez kilka kilometrów, by wrócić do domu.

Marcin Rakowski Decathlon Rybnik
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Rybnik – chętnie doradzę Wam w kwestii sprzętu biegowego, a także przekażę wskazówki treningowe w kwestii biegów terenowych. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: marcin.rakowski@decathlon.com. Do zobaczenia na biegowych ścieżkach!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Rybnik – chętnie doradzę Wam w kwestii sprzętu biegowego, a także przekażę wskazówki treningowe w kwestii biegów terenowych. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: marcin.rakowski@decathlon.com. Do zobaczenia na biegowych ścieżkach!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij