Siła biegowa w treningu lekkoatlety

15 kwiecień 2019

Jednym z ważniejszych elementów treningu lekkoatlety jest siła biegowa. To rodzaj treningu, który ma za zadanie wzmocnić nasze nogi, poprawić koordynację ruchową i zwiększyć naszą wytrzymałość.

Czym jest siła biegowa?

W skład siły biegowej wchodzą kombinacje skipów, podbiegów, wieloskoków, marszów i podskoków. Jest to trening złożony i różnorodny, dlatego zależy od wielu czynników, takich jak: ukształtowanie terenu, objętość, jaką chcemy wykonać, etap przygotowań, poziom zaawansowania i umiejętności biegacza. Trening siły biegowej polega na powtarzaniu serii skipów, które muszą być wykonywane z uwzględnieniem strony technicznej, z możliwie krótkimi przerwami w truchcie lub marszu.

Fot 1. Aleksandra Kaczmarek | W skład siły biegowej wchodzą kombinacje skipów, podbiegów, wieloskoków, marszów i podskoków

Siła biegowa nie wybacza błędów, dlatego nie jest treningiem dla wszystkich

Jest to bardzo obciążający trening, który źle wykonywany technicznie lub objętościowo może doprowadzić do przeciążeń, które z kolei mogą spowodować poważną kontuzję. Kto zatem nie powinien wykonywać takich treningów? Przede wszystkim osoby, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z bieganiem. Jest to trening trudny technicznie i wymaga wcześniejszego treningu ogólnorozwojowego, który przygotuje nas do siły biegowej. Trening ogólnorozwojowy polecam początkującym, ale i tym, którzy mieli już wcześniej do czynienia z bieganiem. Takim treningiem mogą być ćwiczenia obwodowe na siłowni, które wykonujemy z małym obciążeniem, ale z dużą intensywnością.

Fot 2. Aleksandra Kaczmarek | To bardzo obciążający trening, który źle wykonywany technicznie lub objętościowo może doprowadzić do przeciążeń

Jak zatem dobrać odpowiedni trening siły biegowej do naszych potrzeb?

W Internecie można znaleźć wiele poradników, które pokazują, jak poprawnie wykonać elementy siły biegowej. Dobrym pomysłem będzie wykonywanie takich treningów pod okiem drugiej osoby, która podpowie nam, na co zwrócić uwagę, abyśmy uniknęli złych nawyków, których później trudno się pozbyć. Najlepiej zacząć siłę biegową, ćwicząc na krótkich odcinkach (40-50 m) z pominięciem najbardziej obciążających elementów: wieloskoku i skipu B. Dobrze jest też zacząć od marszu w skipie, który pomoże nam opanować technikę, a jednocześnie nie będzie zbytnio obciążający. Nie należy przesadzać z liczbą powtórzeń! W okresie zimowym, gdy robimy większy kilometraż, możemy pozwolić sobie na trochę większą objętość niż zazwyczaj (1,5-2 km), jednak w sezonie startowym powinniśmy oscylować wokół 1 km.

Fot 3. Aleksandra Kaczmarek | Dobrze jest też zacząć od marszu w skipie, który pomoże nam opanować technikę, a jednocześnie nie będzie zbytnio obciążający. Nie należy przesadzać z liczbą powtórzeń

Gdzie wykonywać siłę biegową?

Unikajmy twardych podłoży! Droga asfaltowa czy chodnik przed domem nie są dobrymi miejscami do wykonywania tego typu treningu. Najlepszym miejscem będą parki, lasy ze zróżnicowanym ukształtowaniem terenu, które urozmaici nasze treningi. Jeśli chcemy wykonać siłę biegową na płaskiej i w miarę równej nawierzchni, polecam boisko na stadionie lekkoatletycznym.

Jakie rezultaty przynosi trening siły biegowej?

- poprawia wytrzymałość,

- zwiększa dynamikę i sprawność ruchową,

- wydłuża krok biegowy,

- wzmacnia mięśnie,

- przyczynia się do bardziej ekonomicznego biegania.

Nie czekaj, spróbuj! :)

Aleksandra Kaczmarek Decathlon Franowo
Na Decablogu postaram się poruszyć wszystkie ważne kwestie, z którymi spotyka się początkujący lekkoatleta. Jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chciałbyś wymienić się ze mną biegowym doświadczeniem pisz na adres: aleksandra.kaczmarek@decathlon.com lub odwiedź mnie na Franowie!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na Decablogu postaram się poruszyć wszystkie ważne kwestie, z którymi spotyka się początkujący lekkoatleta. Jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chciałbyś wymienić się ze mną biegowym doświadczeniem pisz na adres: aleksandra.kaczmarek@decathlon.com lub odwiedź mnie na Franowie!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu