WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Domowe sposoby na odporność: 4 skuteczne sposoby!

15 listopad 2018
#TEMATY OKOŁOSPORTOWE

Wraz z nadejściem coraz krótszych, chłodniejszych dni, czujemy się zmęczeni, ospali, a nawet chorzy. Jak możemy w tym czasie zadbać o wzmocnienie odporności i poczuć się lepiej? Zacznijmy od zmiany diety. Zdrowe nawyki żywieniowe pomogą nam czuć się lekko. Na poprawę odporności dobry jest również sport. Nie zapominajmy też o naturalnych sposobach na odporność. Co do nich należy?

Dieta na odporność

Okres jesienno-zimowy wiąże się ze spadkiem kondycji oraz odporności. Jeśli chcemy o nie zadbać, warto zacząć od zmiany nawyków żywieniowych. W swoją dietę powinniśmy wprowadzić posiłki bogate w witaminy i mikroskładniki. Nasze jadłospisy powinny obfitować w warzywa i owoce, szczególnie te świeże i sezonowe.

Co na odporność prosto z lodówki czy spiżarni? Warto sięgnąć po:

  • Śniadanie: ciepłe musli na mleku lub jogurcie z dodatkiem jabłek, cynamonu i orzechów;
  • Drugie śniadanie: koktajl owocowo-warzywny;
  • Obiad: krem z dyni, kurczak w ziołach w towarzystwie kaszy pęczak i burczaków;
  • Podwieczorek: grzanki z konfiturą śliwkową;
  • Kolacja: placki z cukini.

To warzywa, które stanowią ogromną skarbnicę witamin, składników odżywczych czy błonnika, który korzystnie wpływa na wzmocnienie odporności.

W diecie na odporność powinny znaleźć się również owoce. Swoją uwagę warto skierować w stronę gruszek, śliwek czy jabłek. Owoce te możemy jeść w postaci nieprzetworzonej lub przetworzonej (np. soki, konfitury).

Podniesienie odporności zapewni nam również regularność posiłków. Pamiętajmy, aby jeść ich ok. 4-5 dziennie, w podobnych odstępach czasowych. Pierwszy posiłek - śniadanie, powinien dostarczyć nam energii na cały dzień. Z kolei kolacja nie powinna obciążać naszego żołądka. Przykładowy jadłospis w diecie na odporność?

  • Śniadanie: ciepłe musli na mleku lub jogurcie z dodatkiem jabłek, cynamonu i orzechów;
  • Drugie śniadanie: koktajl owocowo-warzywny;
  • Obiad: krem z dyni, kurczak w ziołach w towarzystwie kaszy pęczak i burczaków;
  • Podwieczorek: grzanki z konfiturą śliwkową;
  • Kolacja: placki z cukini.

Pamiętajmy, aby zwrócić uwagę na wszelkie sportowe mity żywieniowe. Ich praktykowanie może sprawić, że nasz plan poprawy odporności nie powiedzie się.

Domowe sposoby na odporność, czyli co?

Jak wzmocnić odporność organizmu domowymi sposobami? Wystarczy skorzystać z naturalnych metod podniesienia odporności, które praktykują nasze mamy czy babcie. Wykorzystywane w naturalnych sposobach na wzmocnienie odporności składniki, bogate są w witaminy i antyoksydanty.

  1. Herbata z miodem i cytryną - rozgrzewa organizm, dostarcza witaminy C, a polifenole pochodzące z herbaty wspomagają organizm w walce z wirusami. Większość herbat: czarna, zielona, czerwona, biała oraz napary z suszonych owoców i ziół będą naszymi sprzymierzeńcami w jesienne dni. Pełne są wspomnianych wcześniej polifenolii, przeciwutleniaczy czy witamin. Obniżają poziom cholesteroli całkowitego lub tanin, które wykazują działanie antymutagenne.
  2. Ciepła woda z łyżeczką miodu, sokiem z połówki cytryny - wypita na czczo pobudzi nasz żołądek i metabolizm.
  3. Cebula i czosnek - najpopularniejsze naturalne antybiotyki. Wspomagają układ odpornościowy, działają bakteriobójczo, wpływają na wzmocnienie odporności. Jeśli nie potrafimy jeść ich na surowo, warto przemycić je w sałatkach, obiadach czy na kanapkach.
  4. Hartowanie organizmu – chociaż dla wielu osób branie naprzemiennie ciepłego i zimnego prysznicu może wydawać się nieprzyjemne, warto spróbować. Zabieg ten usprawnia mechanizm termoregulacji, pobudza organizm i dodaje energii. „Kuracja kontrastowa”, dzięki zwężaniu i rozszerzeniu naczyń krwionośnych, wspomaga krążenie krwi i metabolizm komórek.
  5. Wysypianie się - przemęczony organizm to organizm podatny na infekcje. Dorosły człowiek potrzebuje około 8 godzin snu na dobę. Nasze ciało musi mieć czas, by się zregenerować i zrelaksować. Szybki tryb życia wcale w tym nie pomaga. Zrezygnujmy więc z kolejnej kawy i zarwanej nad zaległościami nocki, aby się wyspać i poprawić odporność.

Podniesienie odporności a sport

Mówi się, że „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Chcąc zachować zdrowie, a także zadbać o podniesioną odporność organizmu, nie możemy zapominać o uprawianiu sportu. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) rekomenduje aktywność fizyczną w wymiarze 30 minut dziennie. Czasem wystarczy więc intensywny spacer lub krótka przejażdżka na rowerze, by przyczynić się do wzmocnienia odporności organizmu.

Nie każdy lubi ćwiczyć na zewnątrz. W sezonie zimowym możemy więc korzystać z zamkniętych obiektów lub ćwiczyć w domu. Trening zrobiony we własnym pokoju to jeden z domowych sposobów na odporność. Pamiętajmy, że do podstawowego treningu nie potrzebujemy specjalistycznego sprzętu, a plany treningowe często znajdziemy za darmo online. Wystarczy tylko siła woli.

Suplementy na odporność

Dawkowanie leków na odporność to jeden z błędów, który popełniamy. Zażywając lekarstwa, osłabiamy organizm i niszczymy naturalną florę bakteryjną organizmu. Jeśli chcemy poprawić stan naszego zdrowia i samopoczucia, warto wziąć pod uwagę suplementy na odporność.

Jednym z kluczowych jest witamina D3. Powinna być ona spożywana w ilości 1000-2000 jednostek na dobę u osób dorosłych. Witamina D3 produkowana jest u człowieka w skórze, pod wpływem światła słonecznego. W związku z położeniem geograficznym Polski oraz faktem, że w od września do kwietnia nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie odpowiedniej ekspozycji na słońcu, wszyscy jesteśmy narażeni na zbyt niską produkcję witaminy D3. Skutkami niedoboru tego składnika są takie choroby jak: krzywica u dzieci, większe ryzyko otyłości i chorób układu krążenia, cukrzycy czy nowotworów.

Jak wzmocnić odporność dziecka? Również możemy mu podać witaminę D3, jednak w mniejszej dawce dobowej. U dzieci zaleca się spożycie nie więcej niż 600-1000 jednostek. Możemy również podać dziecku tran. Występuje on zarówno w wersji płynnej, jak i tabletkach.

Pamiętajmy, że mamy odporność wrodzoną i nabytą. Wrodzona to ta, którą otrzymujemy zaraz po narodzinach. To pierwsza linia obrony nowo narodzonego organizmu. Odporność nabytą otrzymujemy z kolei wraz z kontaktem z drobnoustrojami czy bakteriami, w dalszym etapie życia, np. przechodząc różnego rodzaju choroby. W celu zahartowania organizmu, warto jest sięgać po szczepionki na odporność. Sprawiają one, że układ odpornościowy uczy się, jak wytworzyć barierę ochronną na konkretne zarazki.

Anita Zielonka Decathlon Bielsko-Biała
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Bielsko-Biała. Chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Bielsko-Biała. Chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DIETETYKA

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!

Dieta dla seniora -w zdrowym ciele, zdrowy duch!
DIETETYKA

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!
DIETETYKA

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu