WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Suplementacja w Hashimoto

06 sierpień 2021

Choroba Hashimoto to coraz częściej przewijający się temat, niestety trudno jest trafić na rzetelne źródła informacji związane z tą jednostką chorobową. Jako dietetyk chciałabym podzielić się z Wami zdobytą wiedzą i rozwiać wszelkie wątpliwości związane z niedoczynnością tarczycy.

Co to jest Hashimoto?

Nazwa tego schorzenia zrodziła się w 1912r. kiedy to pewien chirurg Hakaru Hashimoto zaobserwował charakterystyczne nacieki limfocytarne oraz włóknienie  gruczołów  tarczowych pobranych od 4 kobiet. Zapalenie tarczycy typu Hashimoto jest aktualnie jedną z najczęstszych przyczyn niedoczynności tarczycy i należy do grup chorób autoimmunologicznych. Dochodzi do produkcji przeciwciał przez układ odpornościowy przeciwko peroksydazie tarczycowej (anty-TPO) oraz przeciw tyreoglobulinie (anty-TG), które powodują powstanie nacieków limfocytarnych na gruczole, a także zaniku komórek pęcherzykowych.

Do najczęstszych objawów Hashimoto należą przede wszystkim zwiększenie masy ciała, obrzęki wokół oczu, szorstka, sucha i zimna skóra, problemy z zaparciami oraz parestezje, czyli niewłaściwe odczuwanie bodźców, określane jako drętwienie czy mrowienie. Oprócz leczenia farmakologicznego u osób z chorobami tarczycy, w tym Hashimoto zaleca się stosowanie dietoterapii w celu zmniejszenia objawów choroby, niedoborów oraz utrzymania odpowiedniej masy ciała.

Odpowiednia dieta w Hashimoto – dlaczego taka istotna?

Leczenia farmakologiczne jest bardzo ważnym elementem postępowania przy chorobie Hashimoto. Jednakże odpowiednio zbilansowana dieta zawierająca istotne składniki odżywcze wykorzystywane do syntezy hormonów tarczycy oraz unikanie produktów zaburzających ich aktywność jest kluczowa. Dodatkowo zmniejsza ryzyko wystąpienia często współistniejących zaburzeń czy chorób: insulinooporności, cukrzycy, nadwagi czy nieprawidłowego lipidogramu.

Prawidłowa dieta chorego powinna opierać się na zasadach zdrowego odżywiania, uwzględniając regularne spożywanie posiłków (4-5), odpowiednie nawodnienie oraz aktywność fizyczną. Ze względu na obecny stan zapalny rozwijający się w organizmie, powinno zastosować się dietę o charakterze przeciwzapalnym.

Posiłki w diecie Hashimoto – na co zwrócić uwagę?

Białko – osoby chorujące na schorzenia tarczycy powinny go spożywać na poziomie 15-20% zapotrzebowania energetycznego. Szczególne znaczenie ma białko pełnowartościowe ze względu na zawartość aminokwasu egzogennego –tyrozyny.

Tłuszcze – spożywane w granicach 25-30% dziennej energii. Warto zaopatrzyć swój jadłospis w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega-3, występujące w olejach roślinnych i tłustych rybach, które mają działanie przeciwzapalne oraz mogą wpływać korzystnie na stan zrogowaciałej i suchej skóry.

Węglowodany – powinny stanowić min. 50% zapotrzebowania dziennego. Lepszym wyborem będą produkty bogate w błonnik, o niskim indeksie glikemicznym.

Goitrogeny – substancje wolotwórcze znajdujące się w soi i jej produktach, a także warzywach krzyżowych, kapustnych, takich jak kalafior, brukselka, jarmuż. Goitrogeny zmniejszają przyswajalność oraz utrudniają wchłanianie jodu. Nie należy jednak rezygnować z ich spożywania, ale warto zwrócić szczególną uwagę na sposób przygotowania, gdyż poddanie ich obróbce termicznej zmniejszy zawartość procentową tych substancji.

Jod – w tarczycy znajduje się go ok. 70-80%. Jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tego gruczołu, gdyż przede wszystkim bierze udział w syntezie hormonów tarczycy, a jego niedobór powoduje wzrost stężenia hormonu tyreotropowego (TSH), co z kolei powoduje obniżenie stężenia tyroksyny i trijodotyroniny, natomiast nadmiar u chorych na Hashimoto może nasilać odpowiedź zapalną ze strony układu odpornościowego. Najlepszym źródłem tego składnika jest żywność pochodzenia morskiego – ryby, skorupiaki i mięczaki.

Żelazo – istotny mikroskładnik dla osób chorujących na niedoczynność tarczycy, ponieważ jest składnikiem enzymu – tarczycowej peroksydazy jodującej, jego deficyt prowadzi do zmniejszenia syntezy hormonów w osoczu.  Aby zwiększyć przyswajalność żelaza niehemowego (występującego w produktach roślinnych) warto wzbogacić swój talerz o żywność zawierającą witaminę C (dodając np. natkę pietruszki, czerwoną paprykę, kiszoną kapustę). Głównym źródłem żelaza są mięso, jaja (żółtko), suche nasiona roślin strączkowych, dynia i otręby.

Selen – jest magazynowany w tarczycy. Ma wpływ na jej metabolizm, dzięki czemu tarczyca funkcjonuje prawidłowo. Dodatkowo posiada właściwości przeciwzapalne oraz reguluje układ odpornościowy. U osób chorujących na Hashimoto stwierdzono niższy poziom selenu niż u zdrowych, stąd warto zwrócić uwagę na dostarczanie tego składnika w codziennej diecie. Selen dobrze przyswaja się z produktów pochodzenia morskiego – skorupiaki i ryby oraz roślinnego – czosnek, pszenica, kukurydza, grzyby, nasiona roślin strączkowych.

Cynk – pierwiastek występujący w przestrzeni komórkowej każdej żywej komórki. Jest niezbędny do syntezy oraz prawidłowego funkcjonowania tyroksyny, stanowi składnik białek trijodotyroniny, dlatego jego deficyt może stanowić rozwój niedoczynności tarczycy. Żywność zawierająca ten składnik mineralny to m.in. zarodki pszenne, otręby, mąka pszenna i żytnia, kasza gryczana, nasiona grochu, jaja (żółtko).

Witamina D – składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Jako, że posiada właściwości immunomodulujące ma wpływ na choroby tarczycy na tle autoimmunologicznym, w tym Hashimoto. Do źródeł pokarmowych należą przede wszystkim ryby, oleje roślinne, a w mniejszej ilości produkty mleczne (masło). Niedobór tej witaminy może powodować zaburzenia jelitowej absorpcji wapnia, zatem powinno się rozważyć dodatkową suplementację.

Autor: Dietetyk Magdalena Niedźwiedzka

Literatura

  1. Dieta w chorobach tarczycy, P. Tuchendler, Z. Zdrojewicz, 2017
  2. Zalecenia dietetyczne w niedoczynności tarczycy przy współwystępowaniu choroby Hashimoto, E. Zakrzewska, M. Zegan, E. Michota-Katulska, 2015
  3. Składniki pokarmowe istotne w niedoczynności tarczycy, H.Stolińska, D. Wolańska, 2012
  4. Znaczenie selenu w leczeniu choroby Hashimoto, P. Zagrodzki, J. Kryczyk, 2014
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, DIETETYKA

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?

Suplementy dla biegaczy - które z nich są najskuteczniejsze?
DIETETYKA

Jeść, by schudnąć

Jeść, by schudnąć
DIETETYKA, SPORT W ŻYCIU

Ćwiczenia podczas okresu - podpowiadamy jak trenować i co jeść

Ćwiczenia podczas okresu - podpowiadamy jak trenować i co jeść

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu