WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Najczęstsze błędy młodego sportowca – czy Twoje dziecko też je popełnia?

25 październik 2019

Droga do pierwszego sukcesu sportowego nie jest łatwa – czeka na niej wiele wyrzeczeń, brak czasu dla siebie i dbałość o wszystkie elementy, które prowadzą nas do zwycięstwa. Ale kimże byłby człowiek, który nie stawia przed sobą wyzwań i celów do osiągnięcia? By troszkę ulżyć Ci w codziennych zmaganiach, zebrałam dla Ciebie zestawmust have w aspekcie odżywiania.


Prawidłowe nawyki kluczem do sukcesu

Świadomość istoty prawidłowego żywienia przy podejmowaniu intensywnego wysiłku fizycznego powinna być u młodych sportowców pielęgnowana od początku sportowej kariery. Zadanie to powierza się rodzicom, a także w dużym stopniu trenerom. Zaniedbanie tej kwestii skutkuje kształtowaniem się nieprawidłowych nawyków, które są trudne do modyfikacji w późniejszych latach. Nawyki te dotyczą przede wszystkim nieodpowiednich proporcji głównych składników pokarmowych: węglowodanów, tłuszczów i białek.

Fot 1. Materiał własny | Powstałe przez lata niedobory energetyczno-białkowe powodują zahamowanie tempa dojrzewania i wzrostu u dziecka

Bolączka sportów estetycznych

Restrykcyjne diety stosowane w celu osiągnięcia odpowiedniej sylwetki, szczególnie w sportach estetycznych (np. gimnastyka sportowa, łyżwiarstwo figurowe), nie wpływają pozytywnie na zdrowie. W takich przypadkach organizm jest często niedożywiony, dochodzi do zaburzeń gospodarki hormonalnej oraz przyspieszonego procesu demineralizacji kości. Zespół takich objawów składa się na triadę sportsmenek. Dotyczy ona dziewcząt i kobiet z zaburzeniami miesiączkowania, które utrzymują deficyt kaloryczny. Konsekwencje długotrwałego utrzymywania się niedoborów energetycznych mogą być nieodwracalne i rzutować na stan zdrowia w późniejszych latach życia.

Fot 2. Materiał własny | W takich przypadkach organizm jest często niedożywiony, dochodzi do zaburzeń gospodarki hormonalnej oraz przyspieszonego procesu demineralizacji kości

Co z tą różnorodnością?

Najczęstszym problemem żywieniowym u dzieci i młodzieży jest niewystarczająca konsumpcja warzyw oraz nierzadko owoców. Zalecane 5 porcji dziennie powinno dostarczać około 400 g produktów z tej grupy.Wyniki badań podają, że bardzo niski odsetek dzieci (jedynie 23%) spełnia to założenie. Co więcej, dzieci i młodzież niechętnie zastępują potrawy mięsne rybnymi, które są bogatym źródłem kwasów tłuszczowych omega-3. Mimo że ryby zawierają wiele cennych substancji, ich spożycie jest dalekie od zaleceń 2 porcji (tj. 200 g) tygodniowo.

Zbyt wiele na małej głowie

Należy także zwrócić uwagę na regularność oraz liczbę posiłków w ciągu dnia. Z uwagi na uczestnictwo w zajęciach lekcyjnych oraz pozalekcyjnych młodzi sportowcy często nie przestrzegają zaleceń w tej kwestii, ponieważ brakuje im czasu lub odpowiedniej organizacji planu dnia. 5 podstawowych posiłków każdego dnia jest często zastępowanych wysokokalorycznymi, słonymi przekąskami. Jedynie około 50% młodych ludzi jest świadomych istotności śniadania, pomijanego często nie tylko przez tę grupę wiekową, ale także przez dorosłych (więcej o roli śniadania w tym artykule).

Fot 3. Materiał własny | Jedynie około 50% młodych ludzi jest świadomych istotności śniadania

Czas ma znaczenie!

Istotnym elementem planu żywieniowego są posiłki okołotreningowe. Błędy popełniane w tym zakresie polegają na złym doborze produktów, a także zbyt krótkim odstępie między przyjmowaniem pożywienia a treningiem. Wpływa to na nieprawidłową motorykę przewodu pokarmowego, utrudnia trawienie oraz powoduje u sportowców dyskomfort, na przykład kolkę jelitową. Z drugiej strony na obniżenie wydolności organizmu wpływać będzie całkowity brak posiłku przed treningiem. Jak wynika z badań przeprowadzonych z udziałem pływaków, może to dotyczyć ponad 1/5 zawodników. W takich przypadkach wzrasta ryzyko urazów oraz szybkiej utraty energii do ćwiczeń.

Fot 4. Materiał własny | Istotnym elementem planu żywieniowego są posiłki okołotreningowe

Nawodnienie to podstawa!

Dużym wyzwaniem dla dzieci i młodzieży jest prawidłowe uzupełnianie płynów, utraconych podczas wysiłku fizycznego. Z jednej strony spożywają niewystarczającą ilość wody czy napojów sportowych, co utrudnia utrzymanie odpowiedniego bilansu wodno-elektrolitowego. Z drugiej strony należy zwrócić uwagę na rodzaj spożywanych napojów.

Podawanie dzieciom napojów gazowanych, sztucznie słodzonych, nie będzie niwelowało niedoborów płynów czy elektrolitów, a może zwiększyć ryzyko chorób metabolicznych, między innymi cukrzycy i otyłości.

W przypadku sportów estetycznych zwraca się szczególną uwagę na odpowiednią masę ciała zawodników. Niektórzy trenerzy proponują zmniejszenie ilości wypijanych napojów w celu redukcji masy przed startami. Praktyka ta może prowadzić do obniżenia wydolności młodego organizmu, a także upośledzać czynności życiowe.

Fot 5. Materiał własny | Podawanie dzieciom napojów gazowanych, sztucznie słodzonych, nie będzie niwelowało niedoborów płynów czy elektrolitów

Zadbaj o siebie!

Pamiętaj, że w przypadku młodego organizmu skutki nieprawidłowych zachowań żywieniowych najczęściej nie są widoczne od razu – dadzą o

sobie znać w późniejszym, dorosłym życiu! Dlatego tak ważne jest dbanie o zdrowie, nawet jeśli jesteś w pełni sił. Jak najwcześniej wypracowane prawidłowe nawyki zapewnią Ci dobry start oraz ułatwią codzienne funkcjonowanie.

Autor: Karolina Krok

Bibliografia

Witkoś J., Wróbel P., Wróbel A. Nieregularność cykli miesięcznych wśród dziewcząt trenujących koszykówkę. Irregular menstrual cycles in female basketball players. Ostry Dyżur 2015.

Leonkiewicz M., Gacek M., Frączek B. Wiedza i zachowania żywieniowe młodzieży uprawiającej sport – konieczność edukacji. 2015.

WHO – Regional Committee for Europe. European food and nutrition action plan 2015–2020. Eur. 2014.

Bielaszka A., Grochowska-Niedworok E., Kiciak A. et al. Preferencje żywieniowe dzieci w wieku 7–10 lat. Ann Acad Med Siles. 2014.

Wolnicka K., Jaczewska-Schuetz J., Taraszewska A. Evaluation of nutritive value of

daily food rations consumed by children attending to primary schools in Warsaw. Rocz Panstw Zakl Hig. 2012.

Konieczny S. Kształtowanie się spożycia ryb i przetworów rybnych przez rodziców i dzieci szkół gimnazjalnych w szczecinie. Folia Pomer. Univ. Technol. Stetin. 2010.

Zabrocki R. Ocena zachowań żywieniowych młodzieży uprawiającej sporty wysiłkowe, na przykładzie pływania. 2012.

Gacek M. Spożycie napojów w grupie juniorów młodszych trenujących piłkę nożną – niektóre uwarunkowania osobnicze. Probl Hig Epidemiol. 2013.

Karolina Krok Decathlon Kraków Plaza
Zdrowym odżywianiem interesuje się od szkolnych lat i rozwijam tą pasję na co dzień, przygotowując wartościowe posiłki dla siebie i swoich bliskich. Na co dzień możesz spotkać mnie w Decathlon Kraków Plaza. Zapraszam do dyskusji na żywo oraz mailowo pod adresem karolina.krok@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Zdrowym odżywianiem interesuje się od szkolnych lat i rozwijam tą pasję na co dzień, przygotowując wartościowe posiłki dla siebie i swoich bliskich. Na co dzień możesz spotkać mnie w Decathlon Kraków Plaza. Zapraszam do dyskusji na żywo oraz mailowo pod adresem karolina.krok@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DLA RODZICÓW

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko

Przygotuj swojego piłkarza do powrotu na boisko
DLA RODZICÓW

Sport w ciąży – korzyści

Sport w ciąży – korzyści
DLA RODZICÓW, HULAJNOGI

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

Jaką hulajnogę wybrać dla swojego dziecka?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu