WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Trening funkcjonalny – co to jest? Opis i korzyści

02 wrzesień 2021

Pojęcie treningu funkcjonalnego jest coraz częściej stosowane, ale nie zawsze w takich przypadkach, gdy faktycznie jest on realizowany. Kiedy mowa o takiej aktywności, kto powinien się nią zainteresować i na czym ona właściwie polega? Co mówi definicja treningu funkcjonalnego?

Na czym polega trening funkcjonalny?

Pojęcie treningu funkcjonalnego pojawiło się ponad 20 lat temu, a obecnie jest coraz częściej wykorzystywane. Czy jednak aby na pewno stosowane jest ono poprawnie? Otóż w przypadku treningu funkcjonalnego chodzi o ćwiczenia, które są ukierunkowane na usprawnienie czynności wykonywanych na co dzień. Znajdują również zastosowanie w przygotowaniu motorycznym trenującego do wybranej dyscypliny sportowej. W treningu funkcjonalnym nie pracujemy nad jednym mięśniem w izolacji, a dobieramy takie ruchy, w których pracuje całe ciało.

Najprostszym rodzajem treningu funkcjonalnego jest chodzenie. Podczas takiej aktywności nie chodzi o rozbudowę masy mięśniowej, lecz o zwiększenie siły, poprawę motoryki. Elementami takiego treningu mogą być czynności, które wykonujesz na co dzień, takie jak np. unoszenie przedmiotów czy wchodzenie po schodach. Zatem może Ci się wydawać, że ćwiczenia w ramach treningu funkcjonalnego muszą być bardzo łatwe, bo przecież to czynności, które doskonale znasz. Nie do końca jednak tak jest. Kluczową rolę odgrywają tutaj intensywność oraz często dodatkowe obciążenie.

para ćwicząca z kettlebell

Jak wygląda trening funkcjonalny?

Ćwiczenia realizowane w ramach treningu funkcjonalnego mogą być wyzwaniem dla wielu osób. Za początki powstania tego rodzaju aktywności uważa się rehabilitację. Po wypadkach i różnych zdarzeniach często mamy problem z wykonywaniem najprostszych czynności życiowych. Przywracanie sobie tych możliwości polega na powtarzaniu owych czynności i stopniowym zwiększaniu intensywności.

Taki trening dzieli się na sesje, w czasie których wykonujemy określoną ilość powtórzeń danego ćwiczenia. Do treningu funkcjonalnego nie jest potrzebny sprzęt taki jak atlas do ćwiczeń, czy drążek do podciągania, stąd możesz go wykonać bez wychodzenia z domu.

Jakie ćwiczenia w ramach treningu funkcjonalnego?

Pamiętaj o układaniu planu treningowego, mając na uwadze swoje możliwości, stan zdrowia, przebyte urazy. Zanim przejdziesz do docelowej aktywności, poświęć kilka minut na rozgrzewkę. Podczas treningu funkcjonalnego możesz podejmować takie ćwiczenia jak:

  • przysiady z obciążeniem nad głową,
  • zwykłe przysiady,
  • przysiady w wykroku,
  • skręty tułowia z przenoszeniem piłki lekarskiej,
  • plank,
  • wchodzenie po schodach z hantlami.

Ćwiczenia wykonuj w seriach trwających po 45 lub 90 sekund. Kiedy skończysz jedną serię, to płynnie, po krótkiej przerwie na nawodnienie się i wyrównanie oddechu, przejdź do kolejnej.

kobieta wykonująca składy

Jakie są zalety treningu funkcjonalnego?

Postawienie na taką aktywność może Ci przynieść wiele korzyści. Niekwestionowaną zaletą treningu funkcjonalnego jest wzmocnienie mięśni, a w tym tych, które odpowiadają za utrzymanie prawidłowej postawy. Zwiększysz gibkość, przyśpieszysz metabolizm i ogólną wydolność organizmu. Polepszysz koordynację ruchową, Twoja sylwetka będzie wyglądać atrakcyjnie. Taką aktywnością pozytywnie wpłyniesz na układ krążenia, mając pod kontrolą rozbudowę masy mięśniowej. To powoduje, że taka forma treningu może być znakomitym pomysłem w przypadku kobiet, które chcą mieć smukłą sylwetkę, ale nie zależy im na efektownych mięśniach.

Trening ten nie jest jednak pozbawiony wad. Jego intensywność powoduje, że może być bardzo męczący, szczególnie na początkowym etapie. Poza tym bardzo duże znaczenie ma prawidłowa technika – niewłaściwe wykonywanie ćwiczeń może doprowadzić do kontuzji. Nie jest Ci teoretycznie potrzebny sprzęt do treningu siłowego, ale mając go, możesz robić jeszcze ciekawsze ćwiczenia. Natomiast warto zainwestować w odzież sportową, w tym w koszulki fitness i inne elementy, dzięki którym będzie Ci wygodniej podczas aktywności.

Trening funkcjonalny na siłowni

Czy trening funkcjonalny na siłowni jest dobrym pomysłem? Jak najbardziej i cieszy się on sporym zainteresowaniem bywalców takich miejsc. W tym przypadku znaczenie ma tempo i liczba powtórzeń, a nie obciążenie. To bardzo dobry pomysł wtedy, jeśli nie chcesz dźwigać dużych ciężarów, a zależy Ci na poprawieniu ogólnej sprawności ciała.

Na siłowni trening funkcjonalny ma najczęściej postać zajęć, w czasie których wykonuje się wspomniane ćwiczenia zgodnie z planem dla tej formy aktywności. Możesz oczywiście ćwiczyć ze sprzętem i bez niego.

Trening funkcjonalny – efekty

Efekty treningu funkcjonalnego to jednocześnie największe zalety tej formy aktywności. Polepszysz wydolność, uzyskasz lepszą koordynację ciała, zmniejszysz ryzyko urazów podczas wykonywania codziennych czynności, poprawisz krążenie krwi, będziesz cieszyć się atrakcyjniejszą sylwetką. Po jakim czasie osiągniesz dużą zmianę? Wszystko zależy od Twojej systematyczności – jeśli o nią zadbasz, to już po kilku tygodniach efekty mogą być łatwo zauważalne.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS

Odkryj kolekcję fitness Moniki Kołakowskiej

Odkryj kolekcję fitness Moniki Kołakowskiej
FITNESS

Trening oporowy – poznaj najważniejsze zasady

Trening oporowy – poznaj najważniejsze zasady
FITNESS

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia rozgrzewkowe

Rozgrzewka przed treningiem — najlepsze ćwiczenia rozgrzewkowe

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu