WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Trening z gumami oporowymi – najlepsze ćwiczenia

20 wrzesień 2021

Trening nie musi być wciąż taki sam, składać się z podobnych aktywności. Dzięki licznym akcesoriom, które możesz wykorzystać w domu czy na powietrzu, jesteś w stanie zaplanować serię ćwiczeń dostosowaną do celu, jaki chcesz zrealizować i go urozmaicić. Uchwyty do pompek, skakanka treningowa czy gumy i taśmy do ćwiczeń to tylko przykładowe rozwiązania, które możesz wykorzystać. Sprawdź, jak przebiega i jakie korzyści może przynieść trening z gumami.

Dlaczego warto ćwiczyć z gumami oporowymi?

Urozmaicenia w aktywności fizycznej są cenne – każde ćwiczenie z czasem przestaje być tak wciągające jak kiedyś, a przecież nie jest powiedziane, że trening na tę samą część ciała zawsze musi przebiegać identycznie.  Trening z gumami oporowymi może być sposobem na zmianę. Dlaczego akurat na to rozwiązanie warto zwrócić uwagę? Popularność takiej aktywności nie jest przypadkowa – gumy są wykorzystywane zarówno w czasie rozgrzewki, jak i przy docelowym treningu. Są również praktykowane w aktywnościach po kontuzji, w celu szybkiego powrotu do wcześniejszej formy.

Nawet krótki trening z gumami wpływa pozytywnie na duże partie mięśni, jak i na mięśnie posturalne. Ćwiczenia z ich zastosowaniem nie są trudne, a mogą w stosunkowo krótkim czasie poprawić mobilność stawów.

Ćwiczenia z taśmą oporową

Za pomocą taśmy oporowej możesz wykonywać ćwiczenia na plecy, barki, ramiona, mięśnie głębokie, klatkę piersiową, jak i na dolną partię ciała. Możesz wybrać aktywności odpowiednie dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Co możesz osiągnąć? M.in. poprawić jędrność skóry, zbudować masę mięśniową, urozmaicić trening, zapewnić sobie lepszą kontrolę napięcia mięśniowego.

Przed rozpoczęciem aktywności pamiętaj o odpowiedniej odzieży. Spodenki do ćwiczeń, buty do treningu czy koszulki fitness zapewnią Ci większy komfort i wygodę w czasie treningu. Dostępne są różne rodzaje gum do ćwiczeń. Jeśli zależy Ci na poprawie sylwetki i kształtowaniu pośladków, to dobrym wyborem mogą być treningi z gumami mini band. Dla sportowców przeznaczone są gumy power band, natomiast na zajęciach fitness znakomicie sprawdzą się taśmy pilates.

kobieta wykonująca składy

Trening z gumami dla mężczyzn

Gumy nie są rozwiązaniem przeznaczonym do ćwiczeń wyłącznie dla kobiet. Jak najbardziej można również zorganizować efektywny trening z gumami dla mężczyzn. Tym jednym elementem możesz zastąpić wiele kosztowych, ciężkich, zajmujących sporo miejsca sprzętów. Oto przykładowe ćwiczenia, które możesz wykonywać z zastosowaniem gum oporowych:

  • Pompki – wystarczy, że przerzucisz gumę przez plecy i chwycisz rękami. Dzięki temu zwiększysz opór w czasie treningu.
  • Przyciąganie gumy do brody – stań w rozkroku, chwyć wąsko gumę i przyciągnij ją do brody, o ile będzie ona na tyle elastyczna, że będzie to możliwe.
  • Wznosy bokiem – to ćwiczenie na barki. Stań na gumie i chwyć ją tak, aby ręce były ułożone wzdłuż ciała i jednocześnie trochę napięte. Następnie zacznij unosić ramiona na wysokość barków.
mężczyzna robiący pompki z gumą oporową

Trening z gumami dla kobiet

Przez wielu trening z gumami uważany jest za idealną aktywność dla kobiet i nie ma co ukrywać, że panie szczególnie chętnie sięgają po takie aktywności. Oto przykładowe ćwiczenia, które mogą się sprawdzić:

  • Unoszenie ramion – stań w lekkim rozkroku na szerokość bioder, a pod stopami umieść gumę. Następnie chwyć ją tak, aby znalazła się za głową, na poziomie barków. Zacznij wykonywać przysiad, przy czym ręce unoś do góry.
  • Wypychanie bioder z pozycji leżącej – obwiąż taśmą nogi na wysokości kolan. Następnie połóż się na plecach, ręce ułóż wzdłuż ciała, a nogi zegnij w kolanach. Zacznij wypychać biodra do góry najbardziej, jak będzie to możliwe.
  • Odwodzenie nogi na stojąco – gumę załóż na nogi na wysokości kostek. Podnieś jedną nogę, a następnie zacznij ją wyciągać w bok, tak, aby maksymalnie naprężyć taśmę. Następnie wróć do pozycji wyjściowej i to samo wykonaj drugą nogą.

Trening z gumami na brzuch

Bardzo dobrym pomysłem jest także wykonywanie treningu z gumami na brzuch. Oto przykładowe ćwiczenia, które mogą przynieść efekt:

  • Podciąganie w pozycji leżącej – zacznij od położenia się na plecach z wyprostowanymi nogami. Następnie wyciągnij nogi pionowo w górę. Jedną stronę taśmy załóż na stopy, a drugą owiń na nadgarstkach. Następnie zacznij się podciągać na tych nadgarstkach do momentu uniesienia barków.
  • Kołyska w siadzie – usiądź i przyciągnij kolana do klatki piersiowej. Gumę załóż na podeszwy stóp, a drugą jej stronę owiń wokół nadgarstków do momentu jej naprężenia. Zacznij odchylać tyłów i prostować nogi – prawie do pozycji leżącej – i następnie wróć do pozycji wyjściowej.

Trening z gumami na ramiona

Możesz również postawić na ćwiczenia z gumą na ręce. Oto przykładowe aktywności, które warto wypróbować:

  • Wyrzut w tył – usiądź i podnieś trochę kolana. Gumę umieść za stopami – naciągnij ją na nich, a drugą stronę przełóż przez głowę i ustaw na wysokości bioder. Chwyć za gumę tak, aby była naprężona i zacznij wykonywać wyrzuty w tył.
  • Rozciąganie tricepsa nad głowę – to ćwiczenie często wykonywane na siłowni z zastosowaniem hantli. Usiądź np. na krześle i umieść jedną część gumy pod mięśniami pośladkowymi. Chwyć za uchwyty i następnie zacznij wyciągać ramiona maksymalnie w górę, aż do momentu ich rozciągnięcia.

Trening z gumami na barki

Oto ciekawe ćwiczenia z gumą na barki, które możesz wykonać m.in. w domu:

  • Wznoszenie do przodu – stań na gumie, stopy ustaw na szerokość barków. Złap uchwyty dłońmi, a następnie zacznij wznosić ramiona do góry bez zginania łokci do wysokości barków.
  • Wznoszenia boczne – stań stopami pośrodku taśmy oporowej. Opuść ramiona i chwyć uchwyty. Zacznij wyciągać ramiona jednocześnie na boki na wysokość barków.

Trening z gumami – efekty ćwiczeń

Efekty treningu z gumami mogą być znakomite. Należą do nich ujędrnienie ciała, zbudowanie masy mięśniowej, utrata zbędnych kilogramów. Atutem stosowania gum jest również urozmaicenie treningów – stanie się on po prostu ciekawszy. 

Podczas treningu nie zapomnij o wygodnych akcesoriach do ćwiczeń:

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
FITNESS

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?
FITNESS

Jak wykonać rozgrzewkę za pomocą gum oporowych?

Jak wykonać rozgrzewkę za pomocą gum oporowych?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu