WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

[Tekst Decatestera] Kinesiotaping - działanie z medycznego punktu widzenia

08 lipiec 2019

Sami przyznacie, że biegacze, którzy mają zaklejone nogi kolorowymi, taśmami wyglądają bardzo profesjonalnie. Ale czy naprawdę kinesiotaping działa, a jeżeli tak to czy jest przeznaczony tylko dla profesjonalnych sportowców?

Postanowiłam trochę pogrzebać w internecie i sprawdzić czy tapy dają nam coś więcej niż dobre samopoczucie.

W jaki sposób działa taping?

 Taśmy w połączeniu z elastycznymi właściwościami skóry sprawiają, że po przyklejeniu tap’u fałd skórny się unosi. Konsekwencją tego jest zwiększenie przestrzeni w tkance podskórnej. W tym miejscu znajduje się wiele receptorów bólowych, które mówiąc kolokwialnie, dostają więcej przestrzeni, przez co nie są drażnione. A to sprawia, że znacznie zmniejszają się nasze dolegliwości bólowe. Dzięki temu zabiegowi oddziela się też powieź, otaczająca mięśnie od skóry, co powoduje spadek ciśnienia krwi oraz lepszą cyrkulację limfy - dzięki czemu stan zapalny ulega redukcji. Mówiąc prosto - mięśnie będą mniej zmęczone i szybciej będą się regenerować. 

Powyższy mechanizm działania został dokładnie zbadany na sportowcach, którzy uzyskiwali lepsze wyniki, stosując kinesiotaping, w porównaniu ze swoimi kolegami, którzy metody tej nie wprowadzali w swój plan treningowy.

kalenji bieganie

Fot 1. Marta Sprawka | Taping przyspieszy regenerację Twoich mięśni

A co na ten temat mówi nauka?

Liczne doniesienia naukowe udowadniają, że taping można stosować, nie tylko w leczeniu zaistniałych już kontuzji, lecz także w ich profilaktyce. Jeżeli chcecie więcej badań naukowych na temat kinesiotapingu, które sprawdzają jego skuteczność odsyłam Was do artykułu „Kinesiotaping a efekt placebo” - tam znajdziecie mnóstwo dowodów na to że taśmy to nie magia tylko prawdziwa medycyna.

Dla kogo jest kinesiotaping?

Koniec tego naukowego udowadniania - mam nadzieje, że jeden akapit dał rade Was przekonać :) Skupmy się teraz na tym dla kogo jest kinesiotaping. Taping jest dla każdego! Nie tylko dla sportowców uprawiających profesjonalnie dyscypliny olimpijskie (co ciekawe pierwszy raz tapowanie zostało oficjalnie zastosowane w 1988 roku podczas Igrzysk Olimpijskich w Seulu), lecz także dla amatorów. Jeżeli jesteś biegaczem amatorem - czyli wychodzisz sobie potruchtać dwa razy w tygodniu, to taśmy są też dla Ciebie. Dzięki nim zmniejszysz ryzyko kontuzji, a łydki nie będą bolały, gdy je przeciążysz.

kalenji bieganie

Fot 2. Marta Sprawka | Abyś miał pewność dobrze naklejonych taśm poproś o pomoc fizjoterapeutę 

Gdzie tapować?

Tapować możemy tak naprawdę każdą część ciała. Jeżeli chodzi o biegaczy to dominują tutaj łydki, kolana ale też, np. stopy (skupiamy się w tym przypadku na rozcięgnie podeszwowym stopy). Pamiętajcie jednak, że aby kinesiotaping zadziałał to taśmy muszą być odpowiednio naklejone - a umiejętności do tego posiadają fizjoterapeuci. Oni też powinni diagnozować różnego rodzaju bóle, występujące podczas biegania, czy też innych aktywności fizycznych - bo najlepsze leczenie to jednak leczenie przyczynowe z poprawnie postawioną diagnozą. Leczenie tylko objawowe może zaprowadzić nas w ślepą uliczkę. Dobry fizjoterapeuta nie zatapuje bolącego miejsca bez wcześniejszego badania palpacyjnego - pamiętaj o tym :).

Kinesiotaping nie tylko w ortopedii i traumatologii

Interesujące jest również inne zastosowanie kinesiotapingu - obecnie taśmy stosujemy nie tylko w ortopedii i traumatologi, lecz także w neurologii, onkologii, położnictwie czy pediatrii. Głodnych wiedzy na ten temat odsyłam do artykułu napisanego przez Panią Hannę Mosiejczuk i wsp. „Kinesiotaping jako interdyscyplinarna metoda terapeutyczna”. 

decathlon kalenji

Fot 3. Marta Sprawka |  Jeśli uczestniczysz w wymagających zawodach tapowanie może okazać się strzałem w dziesiątka, dla szybkie regeneracji Twoich mięśni

 Ja tapuję się tylko na zawody i to takie, które mają bardzo duży kilometraż. W Bieszczadach po 26 km (Ultramaraton Bieszczadzki 2018) moje łydki były w bardzo dobrym stanie - według mnie za dobrym jak na efekt placebo.

Bibliografia:

  1. Kwiatkowska-Zajt J, Rajkowska-Labon E, Skrobot W et al.: Application of KinesioTaping for Treatment of Sports Injuries. Research Yearbook 2007; 13(1):
  2. Bassett K, Lingman S, Ellis R, Lecturer S: The use and treatment efficacy of kinaesthetic taping for musculoskeletal conditions: a systematic review. J Physiother 2010;38(2)
  3. Simoneau G, Degner R, Kramper C et al.: Changes in ankle joint proprioceptionresulting from strips of athletic tape applied over the skin. Ath Train 2007; 32(2)
  4. http://www.medrodzinna.pl/wp-content/uploads/2018/03/mr_2017_304-309.pdf
  5. https://www.pum.edu.pl/__data/assets/pdf_file/0004/112855/PomeranianJLifeSci_62-01_060-066.pdf

A Wy macie jakieś doświadczenie z taśmami - podzielcie swoją opinią w komentarzu :)

AUTOR: Marta Sprawka

blog: https://www.drspraweczka.pl/

instagram: https://www.instagram.com/dr_spraweczka/?hl=en

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, FIZJOTERAPIA

4 ćwiczenia na ból pleców

4 ćwiczenia na ból pleców
FIZJOTERAPIA

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji

Rolowanie - czyli o magicznej regeneracji
FIZJOTERAPIA

Ból pleców - jak sobie z nim radzić?

Ból pleców - jak sobie z nim radzić?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu