WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

EMS – co to jest? Efekty i działanie elektrostymulacji

18 październik 2021
#PORADY

EMS to skrót od angielskiego electrical muscle stimulation, co oznacza elektryczną stymulację mięśniową. Jest to innowacyjna metoda, która ma działanie leczniczne, rehabilitacyjne, relaksacyjne i nie tylko. Sprawdź, na czym polega EMS i jakie efekty możesz dzięki niemu osiągnąć.  

Na czym polega technika EMS?

Na czym polega technika EMS? Zabieg EMS opiera się na stymulacji wybranych mięśni wykorzystując impulsy elektryczne. Nie jest to absolutnie rozwiązanie nowe – cieszyło się ono popularnością już kilkadziesiąt lat temu, ale wtedy używało się go głównie przy rehabilitacji urazów mięśniowych czy chorobach prowadzących do zaniku mięśni. Elektrostymulacja od lat jest więc stosowana w fizjoterapii, natomiast z czasem znalazła również szersze zastosowanie.

Treningi z wykorzystaniem elektrostymulacji obecnie cieszą się coraz większą popularnością wśród osób mających na celu ujędrnienie ciała, walkę z cellulitem i wzmocnienie mięśni. Dlaczego? Nie wiąże się z bólem, dodatkowo z badań przeprowadzonych na Uniwersytecie w Bayreuth oraz w Niemieckim Uniwersytecie Sportowym w Kolonii wynika, że efektywność treningu EMS jest o około 40 proc. większa w stosunku do standardowego treningu siłowego, stąd też bierze się zainteresowanie nim.

Trening EMS jest szczególnie chętnie wybierany przez osoby zabiegane, którym brakuje czasu na standardowy trening siłowy. Postawienie na taką aktywność ma wiele zalet – opinie o treningu EMS od ćwiczących na całym świecie są bardzo pozytywne. W ramach takiej aktywności wykonuje się głównie bardzo proste ćwiczenia, dlatego powinny sobie z nimi bez większych problemów poradzić nawet te osoby, które nie mają dobrej kondycji.

W 2016 roku opublikowane zostały wyniki badania porównującego efekty treningu HIIT i treningu EMS. Wzięło w nim udział 48 osób, które nie były aktywne fizycznie. Pierwsza grupa wykonywała 2 treningi tygodniowo składające się z 10–13 ćwiczeń po 2 serie, natomiast druga – 3 treningi tygodniowo trwające 20 minut i składające się z 6 ćwiczeń. Po 16 tygodniach okazało się, że efekt w postaci utraty tkanki tłuszczowej w obu przypadkach jest bardzo podobny, natomiast pod względem budowy siły mięśni skuteczniejszy okazał się trening EMS.

Jak działają urządzenia do elektrostymulacji?

Jak już wiesz, elektrostymulacja mięśni może przynieść rozmaite efekty zarówno zdrowotne, jak i estetyczne. Jak to się odbywa? Otóż urządzenia odtwarzają proces zachodzący w czasie dowolnego skurczu. Mięśnie reagują tak samo, jakby były sterowane przez mózg, nie rozpoznają, że jest to polecenie wysłane przez urządzenie. Mięsień może być poddawany różnym rodzajom oddziaływania.

Czy metoda EMS jest bezpieczna dla zdrowia?

Częstą wątpliwością tych, którzy nie mieli do czynienia z techniką EMS, jest kwestia bezpieczeństwa. Czy stymulacja EMS nie jest groźna dla zdrowia? Zdecydowanie nie. Przede wszystkim miej na uwadze to, że metoda jest praktykowana przez rehabilitantów czy fizjoterapeutów w celu przywrócenia do zdrowia osób, które mają problemy mięśniowe. Impulsy nie obciążają stawów.

Przydatna może okazać się wówczas, gdy jesteś po kontuzji. Pamiętaj jednak, że niezbędne jest korzystanie z pomocy fizjoterapeuty, który wybierze dla Ciebie odpowiednie ćwiczenia, biorąc pod uwagę cele, jakie chcesz osiągnąć. Natomiast istnieją przeciwwskazania do stymulacji EMS. Nie decyduj się na nią, jeśli jesteś w ciąży, masz chorobę nowotworową lub rozrusznik serca.

Jakie efekty może dać trening EMS?

To, jak szybko zauważysz rezultaty treningu EMS, uzależnione jest od wielu czynników, a w tym aktualnego stanu zdrowia i kondycji ciała, kwestii genetycznych czy diety, ale ogólnie po kilku tygodniach ćwiczeń możesz zobaczyć zmiany. Stymulacja mięśni prądem pozwala zredukować tkankę tłuszczową i cellulit. Dzięki niej zmniejszysz ewentualne bóle stawów, ujędrnisz skórę. Możesz też zminimalizować problemy związane z kręgosłupem.

Jakie są opinie o treningu EMS?

Opinie ekspertów na temat elektrostymulacji są pozytywne. Treningi EMS są uznawane za bezpieczne, ale specjaliści na całym świecie wskazują na istotną kwestię – konieczność korzystania z tego rozwiązania pod okiem osoby przeszkolonej w tym zakresie. Intensywność korzystania z niej powinna być dopasowana do danej osoby, a nieodpowiednie użytkowanie sprzętu może doprowadzić nawet do poparzenia lub uszkodzenia skóry.

Elektrostymulacja mięśni – czy warto?

EMS to nowoczesna metoda, która umożliwia uzyskanie efektów w stosunkowo krótkim czasie, nie przemęczając jednocześnie organizmu. Sprawdzi się z pewnością jako uzupełnienie klasycznego treningu, usprawni regenerację. Nie obciążając stawów, ułatwi wzrost siły i wytrzymałości mięśni. Jeśli zależy Tobie na poprawie efektywności treningów, warto spróbować.

Czy rozpoczęcie takiego treningu wiąże się z dużym wydatkiem? Niekoniecznie. Np. elektrostymulacja BLUETENS, która ma ponad 100 programów, na 15 różnych partii ciała dostępna jest już za kilkaset złotych. Przed rozpoczęciem korzystania z tego rozwiązania skonsultuj się ekspertem.

Trening EMS – podsumowanie

Usprawnienie regeneracji potreningowej, osiągnięcie lepszej kondycji i masy mięśniowej możesz wspomóc różnymi krokami. Elektrostymulacja mięśni to jedna z dróg, którą warto sprawdzić. Badania przeprowadzone przez naukowców dowodzą skuteczności tej metody i pokazują, że może ona przynieść równie satysfakcjonujące efekty, co trening na siłowni – wszystko jest kwestią wytyczonych celów i doboru odpowiednich ćwiczeń. Metoda jest bezpieczna, ale pamiętaj, że przed rozpoczęciem treningu EMS warto skonsultować się ze specjalistą – trenerem personalnym lub fizjoterapeutą, który zaopiniuje, czy jest to odpowiedni dla Ciebie wybór i doradzi, jakie urządzenie wybrać i jak pracować z elektrostymulacją.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

BIEGANIE, FIZJOTERAPIA

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?

Naciągnięte ścięgno pod kolanem - jakie są objawy i jak je leczyć?
FITNESS, FIZJOTERAPIA

Ćwiczenia na ból pleców i kręgosłup - TOP 4 najlepszych ćwiczeń

Ćwiczenia na ból pleców i kręgosłup - TOP 4 najlepszych ćwiczeń
FIZJOTERAPIA

Naciągnięcie mięśnia łydki – objawy i leczenie

Naciągnięcie mięśnia łydki – objawy i leczenie

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu