WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Dlaczego senior powinien zaprzyjaźnić się z jogą?

03 wrzesień 2019

Praktyka jogi przynosi ogromną ilość niezliczonych korzyści bez względu na to, czy mamy lat dwadzieścia, czy też ponad trzy razy więcej. Grupa seniorów jest jednak grupą odbiorców o specyficznych potrzebach. Aby joga mogła przynosić im maksymalne korzyści należy praktykę dobrze dostosować do ich potrzeb.

Szczególnie podczas ćwiczeń pozycji jogi (asan) warto uwzględnić ograniczenia fizyczne. Wraz z wiekem często potęgują się różne patologie zdrowotne, zmniejsza się elastyczność mięśni i stawów, mogą powstawać zwyrodnienia w obrębie układu kostnego, napięcia zbierane przez lata mogą doprowadzić do sztywności wielu struktur i ograniczenia świadomości ciała.

Fot 1. Materiał własny | Łagodna praktyka sprzyja niwelowaniu bólów kręgosłupa i bioder, wspomaga przemianę materii i stopniowo uwalnia ciało od napięć

Odpowiednio dobrane i zmodyfikowane asany przynoszą jednak wciąż ogromne efekty. Często dużo wcześniej niż mogłoby się wydawać. Mięśnie wraz z systematyczną praktyką będą się wzmacniać i uelastyczniać, pozwalając na praktykę pozycji w sposób pełniejszy i przede wszystkim ułatwiając codzienne funkcjonowanie. Również bardzo łagodna praktyka sprzyja niwelowaniu bólów kręgosłupa i bioder, wspomaga przemianę materii i stopniowo uwalnia ciało od napięć.

Warto pamiętać, że joga to nie tylko praktyka asan, ale cała filozofia, w której skład wchodzą również między innymi ćwiczenia oddechowe - pranajama oraz techniki koncentracyjno- medytacyjne- dharana i dhyana. Praktyka ćwiczeń oddechowych i technik koncentracyjno-medytacyjnych przyczyni się do zredukowania zawrotów głowy, bezsenności i napięcia, lepszej świadomości własnego ciała. Ponadto techniki koncentracyjno- medytacyjne wpływają na neuroplastyczność mózgu (zdolność układu nerwowego do zmian,  zdolność tkanki nerwowej  do tworzenia nowych połączeń, mających na celu ich reorganizację, adaptację, zmienność i samonaprawę oraz procesy uczenia się i pamięci). Neuronauka udowadnia, że 50-latek może mieć wydolność mózgową na poziomie 25-latka, jeżeli tylko medytuje przez 15 min dziennie. *

Fot 2. Materiał własny | Neuronauka udowadnia, że 50-latek może mieć wydolność mózgową na poziomie 25-latka

Warto potraktować jogę nie tylko jako formę terapii lub profilaktyki zdrowotnej, ale również jako pewien rodzaj rozrywki. Jest ciekawą, zupełnie odmienną od innych form aktywnością. Ruch i rozluźnienie z praktyką ćwiczeń oddechowych wiążą się z dotlenieniem i uwolnieniem hormonów szczęścia, skutecznie poprawiając stan psychofizyczny praktykujących.

Fot 3. Materiał własny | Ruch i rozluźnienie z praktyką ćwiczeń oddechowych wiążą się z dotlenieniem i uwolnieniem hormonów szczęścia

Oczywiście im większa systematyczność tym większe korzyści można zaobserwować w zdrowiu seniorów. Zajęcia jogi dla seniorów coraz częściej wypełniają grafiki szkół jogi i klubów fitness, co znacząco ułatwia wprowadzenie praktyk jogi do codzienności seniora. Warto korzystać z usług miejsc wyposażonych w różnorakie pomoce do jogi, co zdecydowanie ułatwia praktykę osobom z ograniczeniami fizycznymi.

O rodzajach pomocy stosowanych w jodze oraz korzyściach wynikających z ich stosowania pisałam już w tym poście poście.

Fot 4. Materiał własny | Praca z grupą jogi dla seniorów dają bardzo wiele również nauczycielowi

Zajęcia nie wymagają specjalnego przygotowania przed: wystarczy niekrępujący ruchów strój i pozytywne nastawienie. Wystarczą tylko chęci, aby móc czerpać garściami z korzyści, jakie daje joga.

Na koniec chciałabym wspomnieć, że praca z grupą jogi dla seniorów dają bardzo wiele również nauczycielowi! Uczą uważności, pracy z ograniczeniami, dają ogromną satysfakcję i inspirację! Korzyści czerpią więc obie strony :)

*

Magda Rocławska Decathlon Gdańsk
Na Decablogu postaram się poruszyć wszystkie ważne kwestie, z którymi spotyka się początkująca i regularna joginka. Jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chciałbyś wymienić się ze mną sportowym doświadczeniem pisz na adres: magda.roclawska@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie w Gdańsku!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na Decablogu postaram się poruszyć wszystkie ważne kwestie, z którymi spotyka się początkująca i regularna joginka. Jeśli masz jakieś pytania lub po prostu chciałbyś wymienić się ze mną sportowym doświadczeniem pisz na adres: magda.roclawska@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie w Gdańsku!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

JOGA

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?

Dlaczego warto korzystać z akcesoriów do jogi?
JOGA

Test mat do jogi

Test mat do jogi
JOGA

Jak zacząć uprawiać jogę?

Jak zacząć uprawiać jogę?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu