WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Motywacja do treningu – 5 sposobów na motywację treningową

23 sierpień 2021

Wielu z nas zastanawia się, jak zmotywować się do treningu, jak tę motywację utrzymać i co robić, żeby mieć chęci do ćwiczeń fizycznych. Czasami wystarczy nam mały impuls, drobna rzecz, która sprawia, że zrywamy się do działania i nic nie jest w stanie nam przeszkodzić. Innym razem potrzebna jest solidna dawka zachęty i pracy na wzbudzeniem w sobie motywacji do treningu na nowo. Jest wiele sposobów na motywację treningową, ale dzisiaj przedstawię Ci moje top 5.

1.  Motywacja do treningu poprzez zabawę

Tak, dokładnie – baw się sportem. Fundamentalnym warunkiem, żeby aktywność fizyczna mogła nam towarzyszyć tak długo jak chcemy i potrzebujemy jest czerpanie z niej radości i satysfakcji. Nie będziesz mieć żadnej frajdy z ćwiczeń, jeżeli będziesz się do nich zmuszał lub wybierał aktywność, która jest dla Ciebie męczarnią.  Wybierz sport, który sprawia Ci przyjemność, poczucie zadowolenia i wywołuje uśmiech na Twojej twarzy. Dzięki temu, że trenujesz w taki sposób jak lubisz chętniej planujesz kolejne treningi i masz większą ochotę do ćwiczeń. W takim wypadku nie musisz się już zmuszać do tego, czego szczerze nie lubisz.

Wolisz się nie przywiązywać do jednej dyscypliny sportowej? Miksuj, zmieniaj, szukaj, odkrywaj nowe! Jednego dnia wychodzisz na rower, innego idziesz na siłownię, w kolejny biegasz? Super! W ten sposób treningowa nuda nie jest Ci groźna. Nauka nowych umiejętności, ruchów, stawianie przed sobą wyzwań (jak np. lepszy czas na km, wytrzymanie w pozycji plank 30 sekund dłużej) – wszystko to, co sprawia, że się rozwijasz jest jednocześnie motywacją do osiągnięcia swoich celów i przesuwania swoich fizycznych (i mentalnych) granic. Motywacja do treningu przez zabawę i stawianie sobie nowych granic jest jedną ze skuteczniejszych metod.

Sprawdź: Gumy i taśmy do ćwiczeń w sklepie Decathlon

2. Motywacja do treningu poprzez zapisywanie

Ale co takiego warto zapisywać? Przede wszystkim określ swój cel – to do czego dążysz w swoim treningowym życiu. Co chcesz osiągnąć? W jakim czasie? Kiedy? Nazwij konkretnie to, co jest dla Ciebie ważne. Podium na zawodach? Wykonać cały trening bez robienia przerw? Bardziej wyrzeźbiona sylwetka? Zapisz to! Dlaczego to takie ważne? Już sam proces przelewania swoich postanowień na papier uruchamia w nas wyobrażenia osiągnięcia tego celu. Co więcej, takie zapisywanie podobne jest trochę do tworzenia umowy z samym sobą, w ten sposób nadajesz również większą wartość swojemu celowi – uznajesz, że to czego pragniesz jest dla Ciebie ważne i warto podjąć wysiłek żeby do niego dojść.

Dobrze jest także zanotować datę, która będzie oznaczać czas w jakim planujesz osiągnąć swoje założenia. Ustalenie terminu może stanowić dla Ciebie również dobry punkt odniesienia w monitorowaniu postępów i w określeniu jak blisko lub daleko jesteś od realizacji celu. Wracaj do swoich zapisków, kiedy czujesz, że tracisz chęci do działania. Dzięki temu przypomnisz sobie, dlaczego zacząłeś i dokąd zmierzasz na tej drodze.

3. Motywacja do treningu poprzez wyzwania

Kolejnymi sposobami na utrzymanie motywacji do treningów jest podejmowanie wyzwań czy  rywalizacja z innymi (lub sobą). W Internecie roi się od różnego rodzaju wyzwań. Wiele znanych w social mediach trenerów i trenerek oferuje „challenge” i tym samym zachęca swoich odbiorców do ćwiczeń. Ma to swoje plusy. Możesz wziąć udział kiedy tylko zechcesz, często możesz liczyć na wsparcie innych osób, które także się go podjęły. Zwykle wiesz ile czasu trwa cała akcja oraz to, czego możesz się spodziewać po jej zakończeniu.

Podejmowanie sportowej rywalizacji może być także świetnym bodźcem do treningów. Wielu z nas nic tak nie popycha do działania jak chęć pokonania przeciwnika lub udowodnienia samemu sobie, że stać mnie na więcej niż ostatnim razem.

Wiele sportowych aplikacji ma funkcję rywalizacji z innymi uczestnikami sportu. Nawet zegarki sportowe pozwalają na branie udziału w wirtualnych wyścigach! Jeśli tylko poszukujesz nowych bodźców, dawki adrenaliny, dreszczyku emocji czy zwyczajnie potrzebujesz obudzić w sobie na nowo pasję do ćwiczeń to z pewnością warto spróbować swoich sił na tym polu.

Sprawdź: Maty do ćwiczeń w sklepie internetowym Decathlon

4. Motywacja do treningu poprzez wspólny trening

Co takiego ma w sobie trenowanie z innymi, że warto tego spróbować? Przede wszystkim trening w towarzystwie może stanowić świetną odmianę w planie treningowym i dać wiele radości (patrz punkt 1). Członkowie grupy potrafią motywować się nawzajem w gorszych momentach w trakcie aktywności fizycznej. Jedna osoba dla drugiej może stanowić motywację do ćwiczeń. Dodatkowo w grupie (lub z partnerem treningowym) uruchamia się też czynnik rywalizacyjny.

Z doświadczenia wiem, że trenowanie w towarzystwie potrafi wyzwolić dodatkowe podkłady energii i kontynuować ćwiczenia mimo krążących w głowie myśli, żeby odpuścić i zrezygnować. Poza tym, kiedy bierzesz udział w treningach danej dyscypliny sportowej (np. boks, triathlon, pilates) masz poczucie bycia we wspólnocie ludzi, które łączą podobne cele i pasja. Wtedy tworzy się przestrzeń w której czujesz się dobrze, wymieniasz się z innymi swoimi doświadczeniami i wątpliwościami, dyskutujesz… Sam zobacz ile takie treningi niosą ze sobą korzyści i motywacji do ćwiczeń!

5. Motywacja do treningu poprzez inspiracje

Gdzie szukać inspiracji do treningu? Czasami nic tak nie rozbudza motywacji jak poznanie historii sportowców, których podziwiasz, którzy budzą w Tobie uznanie. Sięgnij po biografie legend sportu lub po prostu po historie osób, które tak jak Ty pasjonują się jakąś dyscypliną sportu. Może bardziej (niż książki) motywacyjne okażą się filmy – niekoniecznie muszą być oparte na faktach. Chodzi o to, żebyś po obejrzeniu poczuł się zachęcony, a Twoja motywacja „odświeżona”.

W social mediach także nie brakuje profili znanych i mniej znanych osób, które codziennie dzielą się swoją pasją do sportu i motywują innych do regularnego ruchu. W utrzymaniu motywacji przydatne są również motywacyjne cytaty czy sentencje. Znajdź swoje motto i umieść go w widocznym miejscu, abyś zawsze mógł wrócić do myślami do tego, co dla Ciebie ważne i dlaczego nie warto rezygnować w drodze do celu.

Sprawdź: akcesoria do ćwiczeń Decathlon, które pomogą Ci prawidłowo wykonywać wyznaczone treningi!

Gabriela Bialic
Jestem psychologiem, a niebawem psychologiem sportu. Sport jest ze mną przez całe życie, a od kilku lat trenuję amatorsko bieganie długodystansowe. Z połączenia pasji do biegania i psychologii sportu tworzę treści, które w łatwy i przyjemny sposób pokazują, że sport to nie tylko praca ciała, ale również gimnastyka dla głowy!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Jestem psychologiem, a niebawem psychologiem sportu. Sport jest ze mną przez całe życie, a od kilku lat trenuję amatorsko bieganie długodystansowe. Z połączenia pasji do biegania i psychologii sportu tworzę treści, które w łatwy i przyjemny sposób pokazują, że sport to nie tylko praca ciała, ale również gimnastyka dla głowy!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

CROSS TRENING, FITNESS

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?

Jak używać kółka do ćwiczeń mięśni brzucha?
FITNESS

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?

Mini-stepper: dlaczego jest skuteczny?
FITNESS

Jak wykonać rozgrzewkę za pomocą gum oporowych?

Jak wykonać rozgrzewkę za pomocą gum oporowych?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu