WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Po czym poznać, że sport jest stworzony dla Ciebie?

27 listopad 2019
#PORADY

Chciałbyś spróbować nowego sportu, ale wątpisz w swoje możliwości? Wyjaśnimy Ci, dlaczego ostatecznie wylanie siódmych potów będzie dobrym znakiem!


Masz frajdę z uprawiania sportu, ale nie odniosłeś w nim jeszcze żadnych sukcesów? Ciągnie Cię zwłaszcza do jednej dyscypliny, lecz w tym momencie jedyne, co możesz z niej mieć, to pot i bóle mięśni? Mamy dobrą wiadomość: to się zdarza nawet najlepszym. Jeśli więc zadajesz sobie pytanie, czy jakiś sport jest dla Ciebie, dzielimy się naszym zdaniem i doświadczeniem. A wszystko to bez żadnych quizów czy testów osobowości. Jesteśmy tu, by porozmawiać o tym, co ważne: Twoich celach i tym, co sprawia Ci przyjemność.

Fot 1. Materiał własny

Odkrywanie sportu – co mówią sportowcy

„Trenowałem judo przez rok. Zdobyłem żółty pas, ale ostatecznie uznałem, że to zbyt brutalne. Miałem 7 lat” – Thomas, Decathlon. Tak się składa, że naszym zdaniem w uprawianiu sportu chodzi o dobre samopoczucie i radość! Co do mnie – nie licząc mej ukochanej koszykówki, która sprawia, że wkraczam walecznie na boisko i trafiam 2 z 16 wyśmienitych rzutów, robiąc przy okazji 6 zbłąkanych podań – moja sportowa aktywność opiera się raczej na spontaniczności i ciekawości niż na skuteczności i wynikach.

Moje najświeższe odkrycie? Cross trening – 40 minut ćwiczeń o dużej intensywności, a efekt? Spora ilość potu, ale przede wszystkim mnóstwo endorfin na całą resztę dnia. Kolejne odkrycie to futbol amerykański – popołudnie z przyjaciółmi, park i piłka do wykonywania niezbyt przepisowych rzutów z nadzieją na lepsze dni pełne słońca i w oczekiwaniu na zakwasy w kolejnych dniach. Zasadniczo ważne, aby dać pierwszeństwo zabawie i radości, zwłaszcza gdy próbujesz sił w nowej dyscyplinie, wracasz do sportu po przerwie lub zaczynasz go uprawiać po raz pierwszy w życiu. Nie oszukujmy się, nawet jeśli Twój wielki debiut okazał się spektakularny, prawdopodobnie daleko mu było do perfekcji. Pamiętaj więc, że warto czerpać ze sportu nieco dobrodusznej radości. Przy okazji, zanim wyjaśnimy, jak znaleźć odpowiedni dla siebie sport, zostawimy Cię z tą myślą ku refleksji: „Właściwie zawsze, gdy zaczynasz uprawiać jakiś sport, z początku jesteś do niczego” – Justine, Decathlon.

Fot 2. Materiał własny

Jak znaleźć odpowiedni dla siebie sport?

Choć gdy zaczynasz uprawiać jakiś sport, dobre samopoczucie jest celem samym w sobie, to nie jest to cel jedyny. Proponujemy Ci szybkie podsumowanie, byś zyskał jaśniejszy ogląd sytuacji, kiedy przygotowujesz się do podjęcia nowego sportowego wyzwania. Schudnięcie lub przeciwnie – zbudowanie masy, relaks albo rozładowanie emocji, gra z innymi czy też samodzielna aktywność, i to niemal bez żadnego sprzętu… Oto możliwości, jakie otwiera przed Tobą rozpoczęcie przygody z nowym sportem. Aby więc schudnąć, spróbuj biegania, kolarstwa albo boksu.

A skoro już jesteśmy przy wadze, jeśli chcesz wzmocnić mięśnie, czeka Cię trochę dźwigania – skieruj kroki ku siłowni i stosom żeliwnych ciężarów. Aby odreagować, możesz połączyć aktywność z zabawą: wypróbuj body jump lub sporty rakietowe. Z drugiej strony joga czy wędrówki pozwolą Ci się odprężyć. I wreszcie, jeśli chcesz się spotkać z innymi ludźmi, by wspólnie coś przeżyć, wybierz się do klubu lub dołącz do drużyny sportowej! A jeżeli ciągnie Cię do czegoś nowego, lecz nie chcesz nadwyrężać budżetu, to bieganie, chodzenie albo ćwiczenia w domu pozwolą Ci czerpać radość z ruchu przy minimalnym wyposażeniu.

Fot 3. Materiał własny

Wydaje się to oczywiste, ale dobrze jest mieć jasny obraz tego, czego poszukujesz, jeszcze zanim zaczniesz coś robić. Możesz wówczas uniknąć na przykład zaangażowania się w zajęcia z pływania synchronicznego, nie umiejąc pływać „standardowo” (to prawdziwa historia, zakończona latami udziałów w zawodach, a następnie nauczania pływania synchronicznego). Możesz się też uchronić przed przykrymi niespodziankami. „Bieganie i rower – koszmarne połączenie, które niemal skończyło się rozstaniem. Nigdy nie wybieraj sportu w parze, gdy jedno z was ma silnego ducha rywalizacji, a drugie nie!” – Bérangère, Decathlon.

Nowy sport – pierwsze efekty

Teraz gdy wiesz już, jakie sporty masz do wyboru na podstawie swoich celów, porozmawiajmy o efektach. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że te pierwsze będą się nieco różnić od tego, czego byś oczekiwał – witaj, pocie, witajcie, zakwasy!


POCENIE SIĘ JEST DOBRE DLA ZDROWIA!


Choć nie jest to najbardziej elegancki rezultat treningu, pot stanowi doskonały wskaźnik korzyści płynących ze sportu dla Twojego zdrowia! Oczywiście, jeśli odkrywając nową dyscyplinę, jesteś zlany potem po zaledwie dziesięciu minutach, możesz dojść do wniosku, że lepiej Ci wychodzi zbieranie znaczków niż kolarstwo górskie. W rzeczywistości jednak pot jest głównym dowodem zalet uprawiania sportu – Twój organizm reaguje na aktywność fizyczną i usuwa toksyny. To, że kończysz trening cały mokry, nie oznacza, że masz słabą kondycję, lecz świadczy o zdolności Twojego ciała do przystosowania się do uprawiania sportu. I na koniec pamiętaj, że w przepoconej po treningu koszulce wyglądasz jak zawodowiec, a to może nieźle wpłynąć na Twoje morale!

Fot 4. Materiał własny


SPIĘTE MIĘŚNIE I ZAKWASY


Innym bezpośrednim efektem uprawiania sportu jest uczucie napięcia mięśni. Zazwyczaj zaczyna się delikatnie, maksymalne natężenie osiąga dwa dni po treningu, a następnie słabnie. Jeśli chcesz odczuć pełną gamę różnych napięć, szczególnie skuteczne są ruchy ekscentryczne (napinanie mięśni podczas ich rozciągania). Innymi słowy, chodzi o powolne zginanie rąk podczas pompek, zbieganie z góry itp., czyli o spowalnianie ruchu mięśni. To dlatego, gdy masz zakwasy, trudniej Ci jest zejść po schodach, niż po nich wejść. Dobra wiadomość jest taka, że są to wysoce skuteczne ćwiczenia na budowę silnych mięśni! Zasadniczo spięcie mięśni pojawia się wtedy, gdy wykonujesz ruchy lub ćwiczenia, do których Twoje ciało nie przywykło (jak wtedy, gdy z nadejściem wiosny pierwszy raz wychodzisz pograć w futbol amerykański). Bardzo prawdopodobne, że to uczucie będzie Ci radośnie towarzyszyć podczas pierwszych przygód z nowym sportem.

Aby jak najszybciej je złagodzić, zastosuj tych kilka wskazówek:

  • Pamiętaj o rozciąganiu po każdym treningu. Gdy poczujesz napięcie, pozostań przy delikatniejszym stretchingu, by jeszcze bardziej nie obciążać mięśni.
  • Jedz produkty zawierające dużo magnezu (orzechy, rośliny strączkowe) i pij wodę bogatą w sole mineralne.
  • Jeśli nie chcesz czekać, aż dyskomfort ustąpi samoczynnie, spróbuj alternatywnych aktywności i ćwiczeń, skupiających się na innych partiach mięśniowych.

    I wreszcie daj sobie trochę przyjemności – ciepłe kąpiele i masaże to dobry sposób, by przynieść ulgę napiętym mięśniom. Mogą się nawet stać dodatkowym źródłem motywacji do wytrwania przy nowym sporcie. A jeśli nie czujesz spięcia czy sztywności mięśni po sporcie? To dlatego, że Twoje ciało przyzwyczaiło się już do aktywności fizycznej. Może więc pora, by wrócić do judo i dać mu drugą szansę?

Fot 5. Materiał własny

Sport stworzony dla Ciebie to przede wszystkim sport, z którego czerpiesz radość i który odpowiada temu, czego poszukujesz. Jeśli chodzi o niespodzianki i litry potu, cóż, są one często po prostu nieodłącznym elementem zabawy! A jakie są Twoje historie związane z pierwszymi krokami w nowej dyscyplinie? Podziel się swoim sportowym doświadczeniem i daj nam znać, jeśli spodobał Ci się ten artykuł.

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
SPORT W ŻYCIU

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Sport w domu bez (lub prawie bez) sprzętu

Sport w domu bez (lub prawie bez) sprzętu

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu