Solo non stop - samotny rejs dookoła świata

02 maj 2019

W latach 1979-1980 Kapitan Henryk Jaskuła samotnie opłynął ziemię bez zawijania do portów, trasą z Gdyni do Gdyni (wokół Przylądka Dobrej Nadziei, na południe od Australii oraz Nowej Zelandii, wokół Przylądka Horn). Rejs Henryka Jaskuły trwał nieprzerwanie 344 doby i był niebywałym osiągnięciem w światowym żeglarstwie. Dla uczczenia historycznego rejsu Jaskuły, w listopadzie 2019 r. dokładnie w 40 rocznicę jego samotnego rejsu dookoła świata, w jego ślady rusza Rafał Moszczyński. 

Kiedy Moszczyński ma jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie o to, czym jest dla niego przygotowywany właśnie samotny rejs dookoła świata śladem Henryka Jaskuły, nie znajduje jednej konkretnej odpowiedzi na to pytanie. Z jednej strony to szaleństwo, z drugiej efekt znużenia rutyną, z trzeciej prawdziwym wyzwaniem sportowym. Rafał Moszczyński jest na co dzień żeglarzem regatowymw POL125 Sztorm Regatta Team i ma całkiem spore osiągnięcia. Rafał jest dwukrotnym    złotym    medalistą    Mistrzostw    Świata    klasy    Micro    w    dywizji    Cruiser    i    Racer (2011,    2012),  zwycięzcą    regat    oceanicznych    samotników    TRANSATLANTYK    2016 oraz instruktor    żeglarstwa    PZŻ).

Jacht Caravela 950

Na potrzeby rejsy przygotowano specjalnie wyposażoną łódkę – Caravela 950 Racer - będzie pruła fale ponad dwa razy szybciej niż jacht Jaskuły i uwaga: jacht nie będzie miał silnika!

Fot 1. Sztorm Grupa | Na potrzeby rejsy przygotowano specjalnie wyposażoną łódkę – Caravela 950 Racer 

Prace nad jachtem w szkutni trwają już od dwóch lat. Przygotowany na potrzeby rejsu jacht Caravela 950 Racerbędzie miał 9,5 metra długości, 3 metrowy kil z 750 kilogramami balastu gwarantujący bardzo dobre parametry statecznościowe oraz maszt o wysokości 12,20 metra. Jacht rozwija prędkość do 18 węzłów w ślizgu i z pełnym wyposażeniem niezbędnym do podjęcia żeglugi oceanicznej przez 4 – 5 miesięcy będzie ważył mniej niż 3 tony. Jacht Henryka Jaskuły - Dar Przemyśla - zbudowany w 1978 roku w stoczni jachtowej im. Josepha Conrada w Gdańsku ważył ponad cztery razy więcej, bo aż 12 ton!

Całkowita powierzchnia żagli wynosi około 180 m². Jacht Moszczyńskiego będzie dużo lżejsza oraz będzie miała uszczelniony kadłub niż jacht Henryka Jaskuły. Na przykład w sytuacji zrolowania (wywrotki i obrócenia się wokół własnej osi) jacht będzie mógł spokojnie czekać na ratunek, a Moszczyński znajdzie bezpieczne miejsce w luku ewakuacyjnym.

https://www.youtube.com/watch?v=poivNlUS8lg&feature=youtu.be

Caravela 950 Racerbędzie miał nowatorskie rozwiązania techniczne, umożliwiających żeglowanie bardzo szybko, przy jednoczesnej bardzo dużej wytrzymałości konstrukcji kadłuba. Wszystko musi być idealnie wyważone, do żeglugi w pełnym ślizgu przez 150 dni non stop.

Jacht został zaprezentowany podczas tegorocznych targów Wiatr i Woda w Warszawie oraz otrzymał nagrodę Polskiej Izby Przemysłu Jachtowego.

Sprzęt i odzież, zaplecze

Moszczyński podkreśla, że choć w rejsie faktycznie będzie zupełnie sam, na sukces rejsu pracuje wiele osób, w tym kilkanaście osób zespołu brzegowego, czyli ludzi, którzy będą monitorować przebieg rejsu od początku do końca. Zdecydowanie łatwiej być SOLO NON-STOP teraz, czterdzieści lat po samotnym rejsie Jaskuły, choćby z uwagi na przewagę technologiczną oraz dostępną bardzo dobrą techniczną odzież żeglarską.

Partnerami rejsu, którzy wspierają przygotowania do samotnego rejsu dookoła świata jest Sztorm Grupa oraz Tribord by Decathlon.  Rafał Moszczyński będzie płynął w odzieży z kolekcji OCEAN 900.

Fot 2. Materiał własny | Nasz bohater uda się w rejs w kurtce Offshore 900 Tribord by Decathlon

Przygotowania do rejsu można śledzić na stronie >>KLIKNIJ<<

Fot 3. Materiał własny | Przygotowania w toku!

Sztorm Grupa została partnerem i sponsorem projektu samotnego rejsu dookoła świata: SOLO NON-STOP 2019.

To właśnie dzięki Sztorm Grupie indywidualni amatorzy żeglowania także mogą przyczynić się do wsparcia finansowego tego niezwykłego projektu. Wiosną bieżącego roku rozpoczynają się testy jachtu Caravela 950. Każdy, kto ukończył 18 lat może wziąć udział w rejsach testowych jachtu wraz z Kapitanem Rafałem Moszczyńskim i przygotowaniach do rejsu.

Fot 4. Sztorm Grupa | Każdy, kto ukończył 18 lat może wziąć udział w rejsach testowych jachtu

W 150 dni dookoła świata

Projekt SOLO NON-STOP 2019 zakłada pobicie rekordu prędkości samotnej żeglugi Gdynia – Gdynia trasą przez Przylądek Dobrej Nadziei, Przylądek Lewin oraz Przylądek Horn. Celem jest okrążenie Ziemi w 150 dni bez zawijania do portów. 150 dni, jak szacuje Moszczyński i jego zespół, to rozsądna liczba dni.

Fot 5. Sztorm Grupa | Celem jest okrążenie Ziemi w 150 dni bez zawijania do portów!

Jak wynika z wyliczeń, planowaną trasę dałoby się pokonać w 130-140 dni, ale wszystkim bardzo zależy na tym, żeby mieć bezpieczny margines czasu na wypadek nieprzewidzianych okoliczności. 

Niezwykłe wyzwanie żeglarskie

Nie ma dla żeglarza trudniejszego wyzwania niż samotny rejs dookoła świata. Kiedy człowiek znajduje w sobie wewnętrzną motywację i siły, musi także znaleźć przepis na sukces. Rafał Moszczyński mówi, że jego przepis zawiera pięć podstawowych składników: skrupulatnie odmierzone szaleństwo, cenne doświadczenie, spryt, bardzo dobrze przygotowany jacht oraz szczęście.

„Żeglarstwo to dla mnie naturalne środowisko, w którym odnajduję prawdziwą radość i łatwość w realizowaniu kolejnych celów” - mówi Rafał Moszczyński.

Bądź na bieżąco i śledź przygotowania do rejsu! 

Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu