Jak wybrać bieżnię? Część 1 - amortyzacja dla każdego - Wszystko dla sportu
top
23 kwietnia 2018

Zastanawiasz się nad wyborem bieżni? Nie wiesz na co zwrócić uwagę? Czy rzeczywiście im większa amortyzacja, tym lepiej? Postaram się odpowiedzieć na wszystkie te pytania!

 

     Elementami, na które powinniśmy zwrócić uwagę, decydując się na zakup bieżni, są m.in. amortyzacja, długość i szerokość pasa biegowego, moc silnika, dodatkowe funkcje.

Dzisiaj skupimy się na amortyzacji. Bardzo często można znaleźć informacje, że amortyzacja jest uzależniona od liczby elastomerów – im więcej, tym lepiej.  Ale czy tylko one są ważne? Tak, jak na treningi i plany treningowe powinniśmy patrzyć całościowo, nie skupiać się tylko i wyłącznie na jednej partii mięśniowej, tak samo jest z amortyzacją w bieżni.

Amortyzacja amortyzacji nie równa. Powinniśmy rozbić ją na trzy aspekty:

  • Pochłanianie wstrząsów
  • Odbicie i dynamika
  • Sztywność konstrukcji

Pewnego razu sprawdzałam swoje możliwości – dałam radę pobiec na maksymalnej prędkości bieżni Domyos Intense Run – 22km/h. Jednak ostatnio testowałam inną bieżnię (prototyp) i na 16km/h stwierdziłam, że biegło mi się porównywalnie do 22km/h na poprzedniej.

Bieżnia Intense Run by Domyos
Fot 1. Materiał własny | Bieżnia Intense Run by Domyos.

 

Jak to możliwe?

Pochłanianie wstrząsów

 

     W butach do biegania producenci wykorzystują różne technologie. Cel jest jeden – jak najlepsza amortyzacja. Może być to wkładka pod piętą z pianki eva, elementy wypełnione powietrzem lub elementy żelowe. Dzięki temu, gdy nasza stopa ląduje na ziemi, siła uderzenia jaką przejmie kończyna, jest zminimalizowana. W bieżni taką rolę odgrywają elastomery.

 

Elastomer to rodzaj tworzywa sztucznego (zalicza się do nich guma), z którego wykonane są elementy odpowiadające za amortyzację w bieżni. Są parzyście rozmieszczone po obu stronach pasa biegowego, pod konstrukcją. W niektorych modelach są widoczne z boku jako okrągłe elementy, ale mogą być też schowane i można je dojrzeć dopiero po podniesieniu bieżni.

 

Nie każdy elastomer wygląda identycznie – są zarówno okrągłe, jak i prostokątne, a także jeden może być bardziej elastyczny niż drugi, dlatego nie zawsze liczba gra tutaj kluczową rolę.

Odbicie i dynamika

 

     Skakałeś kiedyś na basenie ze słupka startowego? A może byłeś w parku trampolin? Albo oglądałeś konkurencję olimpijską – skoki do wody?

 

Skoczek ma do wyboru trampoliny na dwóch wysokościach i trzy wieże. Skacząc z wieży, musi korzystać wyłącznie z własnych możliwości wybicia się (podobnie jak skacząc na zawodach pływackich ze słupka), natomiast jeśli kiedykolwiek skakałeś na trampolinie, wiesz, że wygląda to zupełnie inaczej. Możesz się wybić wyżej, ale z kolei biegłbyś wolniej po takiej powierzchni.

 

Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie złotego środka. Odpowiednia elastyczność we właściwych miejscach, zapewni nam najlepsze wybicie.

Sztywność konstrukcji

 

     But do biegania może być stosunkowo sztywny, a jednocześnie dynamiczny, gwarantujący dobre wybicie i z dużą amortyzacją. Podobnie jest z bieżnią – może świetnie absorbować wstrząsy, mieć bardzo dobrą dynamikę, ale niezależnie od tych parametrów, może być bardziej lub mniej sztywna.

 

Za tę cechę odpowiada przede wszystkim materiał, z którego jest wykonana dolna część bieżni. Może być to sklejka z obudową (na przykład stalową czy aluminiową), a może być też połączeniem wielu różnych materiałów. Twardsza bieżnia będzie na pewno szybsza, natomiast może być nie w pełni komfortowa dla początkującego i osób, które będą głównie biegać z mniejszą prędkością lub też będą maszerować.

 

Czyli co wybrać?

 

     Czytając opis bieżni w internecie, nie jesteś w stanie stwierdzić czy będzie ona odpowiednia dla ciebie. Jeśli producent poda ci amortyzację w ilości gwiazdek, zastanów się, w jaki sposób ustalił tę skalę, do czego się porównywał.

Jaka amortyzacja będzie dla ciebie odpowiednia? Przetestuj jak najwięcej, to przybliżysz się do odpowiedzi. Nie jest powiedziane, że dobra bieżnia powinna mieć ogromną amortyzację.

Pamiętaj, że potem możesz przerzucić się na bieganie w terenie albo pójść na zwyczajny spacer. Jeśli odzwyczaisz organizm od naturalnych zachowań, robiąc wszystko za niego, przy najprostszej czynności złapiesz kontuzję. Warto też zapytać o poradę sprzedawcę w sklepie, ponieważ najlepiej będzie znał swój sprzęt.

Dominika Niemyska
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszwie – chętnie doradzę Wam w w kwestii kilku sportów: kolarstwa, triathlonu, sportów wodnych i sportów siłowych. Ponadto, interesuję się też fizjoterapią i jestem trenerem personalnym. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: dominika.niemyska@decathlon.com. Do zobaczenia!
Zadaj pytanie
Oceń artykuł: