5 dietetycznych porad na letniego grilla

26 czerwiec 2019

Kiedy dni są długie, a w letnie wieczory dopisuje piękna pogoda, większość z nas lubi zorganizować ucztę na świeżym powietrzu w towarzystwie grilla. Oto 5 prostych i praktycznych porad jak sprawić, aby nie ucierpiało na tym nasze zdrowie.

Jakie wybrać mięso?

Nasz wybór nie zawsze musi paść na ociekające tłuszczem steki, które spożywane w dużych ilościach często bywają średnim wyborem dla naszego zdrowia. W zamian za to zawsze możesz wziąć pod uwagę mięso drobiowe, a jeśli jesteś wyjątkowym miłośnikiem wołowiny wybierz stek bez dużej ilości tłuszczu. Wołowina zawiera wiele cennych aminokwasów, które są budulcem dla naszych mięśni, jednakże spożywanie czerwonego mięsa w dużych ilościach ma wyraźny wpływ na podwyższone ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe.

Fot 1. Materiał własny | Spożywanie czerwonego mięsa w dużych ilościach ma wyraźny wpływ na podwyższone ryzyko zachorowania na choroby sercowo-naczyniowe

Bardzo dobrym wyborem będzie tutaj również ryba. Mięso ryb jest łatwe do strawienia, delikatne, a co najważniejsze – jest cennym źródłem kwasów omega, które odznaczają się pozytywnym wpływem na zdrowie człowieka.

Dobrą alternatywą dla mięsa są również roślinne źródła białka. W tym miejscu warto wymienić grillowaną ciecierzycę, która dobrze i dość mocno przyprawiona smakuje jak… chipsy. Co prawda taka kompozycja przypraw stanowi czasami nie lada wyznanie, ale jeśli uda nam się już osiągnąć mistrzostwo w tej dziedzinie, możemy rozpieszczać nasze kubki smakowe i bez wyrzutów sumienia grzeszyć zdrową przekąską. Poza tym dobrym wyborem jest też grillowane tofu, które również możemy przyprawić wedle naszego uznania i dodać do burgera bądź wykorzystać do stworzenia sałatki.

Warzywa – cenne źródło witamin

Podczas grillowania nie może także zabraknąć warzyw! Możemy je spożywać w wersji grillowanej, a także na surowo. Grillowane ziemniaczki (przyznajcie sami, że już czujecie ten smak :) ), cukinia, bakłażan czy papryka są bardzo dobrym wyborem, ponieważ oprócz walorów smakowych dostarczają również cennych witamin oraz soli mineralnych. Ponadto stanowią źródło błonnika, co ma duże znaczenie podczas trawienia, ponieważ usprawnia on pracę jelit i ma bardzo dobry wpływ na zdrowie.

Warzywa w dużej mierze składają się też z wody, co jest dla nas dodatkowym źródłem płynów – jest to szczególnie ważne, gdy temperatura powietrza jest wysoka. Obecność błonnika pomaga również szybciej osiągnąć sytość, dzięki czemu spożyjemy mniej kalorii, a organizm otrzyma dodatkową dawkę witamin. Poza tym - kto oparłby się sałatce z pachnących pomidorów malinowych i mozzarelli z dodatkiem świeżej bazylii i oliwą z oliwek, która jest znakomitym źródłem kwasów omega?

Nawadnianie

Bardzo ważnym aspektem w letnim okresie jest regularne spożywanie płynów. Odwodnienie to poważne zagrożenie dla naszego organizmu, szczególnie w przypadku dzieci oraz osób starszych, które w mniejszym stopniu odczuwają pragnienie, a skutki odwodnienia są dla nich bardziej dotkliwe. Z tego powodu powinniśmy pamiętać o piciu płynów w dużych ilościach i tutaj najlepiej sprawdzi się woda mineralna – nie sięgajmy po słodkie napoje gazowane, które gaszą uczucie pragnienia tylko pozornie, a są jedynie źródłem cukrów prostych oraz barwników.

Fot 2. Materiał własny | Nie sięgajmy po słodkie napoje gazowane, które gaszą uczucie pragnienia tylko pozornie, a są jedynie źródłem cukrów prostych oraz barwników

Wystrzegajmy się także energetyków, które nie są najlepszymi napojami nawadniającymi. Możemy natomiast wybrać izotonik, który dodatkowo uzupełni nasze straty elektrolitowe. Zachęcam jednak do spożywania wody mineralnej jako płynu numer jeden. Zawsze możemy dodać do niej świeży plasterek limonki czy mięty, przez co woda będzie bardziej orzeźwiająca, a smak nabierze innego charakteru. Jest to również świetna okazja do tego aby uczyć dzieci zdrowych nawyków żywieniowych.

Alkohol

Alkohol bardzo często jest elementem wieczornego biesiadowania, nie mniej jednak należy pamiętać o tym, że jest to napój zdecydowanie odwadniający organizm. Stanowi on również duże źródło „pustych kalorii”, dlatego pamiętajmy o umiarze w jego spożyciu. W dużych ilościach jest także niezdrowy dla serca czy nerek, dlatego jako alternatywę warto wziąć pod uwagę wino.

Fot 3. Materiał własny | Alkohol w dużych ilościach jest szkodliwy. Warto uzbroić się w inne płyny :)

Usprawnia ono proces trawienia, wspaniale komponuje się z jedzeniem, a także zawiera składnik o nazwie Resveratrol. Jest on polifenolem, który zmiata wolne rodniki – skutkiem tego jest, między innymi, zmniejszenie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych czy otyłości, a także wydłużenie życia i mniejsza podatność na nowotwory. Prawdziwymi smakoszami wina są Grecy i to oni właśnie cieszą się bardzo dobrym zdrowiem.

Ruch

Nie zapominajmy o regularnym ruchu! Grillowanie w gronie przyjaciół i rodziny jest przyjemne, o jedzeniu przysmaków nie trzeba nawet wspominać, ale pamiętajmy o tym, że spożyte kalorie prędzej czy później odbiją się na naszej sylwetce.

Fot 4. Materiał własny | Pamiętajmy o tym, że spożyte kalorie prędzej czy później odbiją się na naszej sylwetce

Z tego powodu warto zaproponować bliskim wspólne granie w piłkę czy badmintona. Pomysłów na sport jest mnóstwo, wystarczą jedynie dobre chęci, a dobrą zabawę mamy gwarantowaną :)

Katarzyna Kapica Decathlon Kraków Plaza
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie podpowiem Ci w kwestii dietetyki i zdrowego trybu odżywiania. Uwielbiam fintess, jeżdżę na rolkach, a w wolnych chwilach oglądam mecze... Realu Madryt ? ! Możesz skontaktować się ze mną mailowo: katarzyna.kapica@decathlon.com Masz pytania? Śmiało! ?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Plaza w Krakowie – chętnie podpowiem Ci w kwestii dietetyki i zdrowego trybu odżywiania. Uwielbiam fintess, jeżdżę na rolkach, a w wolnych chwilach oglądam mecze... Realu Madryt ? ! Możesz skontaktować się ze mną mailowo: katarzyna.kapica@decathlon.com Masz pytania? Śmiało! ?
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze
Udostępnij

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu