WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Co jeść w upalne dni? Przepisy na lato

17 czerwiec 2019

Temperatury za oknem nie rozpieszczają. Każdy powinien nosić przy sobie butelkę wody mineralnej. Czy możemy zrobić coś jeszcze dla naszego sposobu odżywiania w okresie upalnych dni, gdy spadający z nieba żar sprawia, że każdemu funkcjonuje się nieco trudniej?

Jeść trzeba

Wysokie temperatury często wiążą się z utratą apetytu. Nie powinniśmy jednak spowalniać naszego metabolizmu i omijać posiłków. Niech odstępy pomiędzy nimi będą równe, zaś same dania odżywcze, lekkie i łatwo strawne. Dbajmy o zawartość składników odżywczych w naszych posiłkach, szczególnie jeśli nasza dieta musi być bezglutenowa lub pomijać laktozę.

Co pić w upalne dni?

Przy obecnych temperaturach trudno nie wspomnieć o ważnej roli nawadniania się. Woda mineralna (lepsza niż źródlana!), niesłodzone herbaty, kompoty, mrożona kawa – wszystkie chwyty dozwolone. No dobrze, może prawie wszystkie – słodkie, kolorowe i gazowane napoje ze sklepowych lodówek nie powinny kusić nas swoim widokiem.

Niech bidon z wodą stanie się naszym nieodłącznym przyjacielem. Jeżeli nie chcemy tracić pieniędzy na kolejne plastikowe butelki wody – dobrym rozwiązaniem są bidony z filtrem, które możemy na bieżąco uzupełniać „kranówką”. O niezwykle ważnej roli systematycznego nawadniania się, w szczególności podczas uprawiania sportów, pisałam w artykule dotyczącym napojów dla sportowców.

Zdrowe przekąski

Jogurty, kefiry, zsiadłe mleko z dodatkiem sezonowych owoców – truskawek, wiśni, czereśni, jagód. Przygotowane w ten sposób koktajle będą nie tylko świetnym źródłem witamin, ale i przyniosą nam ochłodę. Dobrym rozwiązaniem na obiad zamiast ciepłej zupy są chłodniki. Internet pełen jest pysznych i inspirujących przepisów na letnie, chłodne zupki. Półpłynna forma posiłków nie obciąży naszego żołądka, nie powinniśmy więc czuć się ospali i bez energii.

Lato to prawdziwy raj dla fanów świeżych owoców i warzyw. Warto odwiedzić pobliski „bazarek” i zaopatrzyć się w przepyszne arbuzy, winogrona, brzoskwinie, nektarynki i wiele innych. Owoce mogą posłużyć nam jako „samodzielna” przekąska, ale także stać się elementem bardziej skomplikowanych i pysznych przepisów, takich jak smoothie, koktajli, sałatek owocowych czy serników na zimno.

Obiad w upalne dni. Na co uważać?

Co jeść w upalne dni, aby dostarczyć organizmowi dużo energii? Wystarczy pamiętać o warzywach i owocach, których pozytywne właściwości doceniane są od wieków. Czego należy unikać tworząc przepisy na lato? Słodyczy, cukierków, ciast, fast foodów i produktów z torebki. Pełne ulepszaczy, dodatków, często dodatku cukru oraz tłuszczów trans. W upalne dni po spożyciu takich „ciężkich” posiłków będziemy czuć się jeszcze bardziej ospale, niż w optymalnych temperaturach.

Ukochane w okresie upałów lody także nie są najlepszym rozwiązaniem. Oczywiście możemy po nie sięgnąć okazyjnie, ale nie codziennie przy usprawiedliwianiu sumienia wysoką temperaturą. Przynoszą tylko chwilowe uczucie schłodzenia, tworzone są z cukru, jajek oraz śmietanki – niosąc ze sobą całkiem niezłą bombę kaloryczną. Organizm w trakcie miesiączki mocno się o nią domaga, dlatego za wczas warto wiedzieć, co spożywać podczas okresu i jaki trening wykonać, aby nie obciążyć przy tym organizmu.

Co jeść w upalne dni z grilla?

Okres letni to sezon grillowy. Ruszt ugina się zwykle od kiełbasy, kaszanki czy karczku. Do tego piwo przelewa się przez nasz organizm litrami. Nie jest to zdrowe połączenie, a już na pewno nie wtedy, gdy towarzyszy nam przez kilka letnich miesięcy. Zatem co jeść w upalne dni z grilla, aby nie obciążyć żołądka, a dodatkowo nie przytyć?

Alternatywą dla ociekającego tłuszczem mięsa będzie papryka, cukinia, bakłażan, szaszłyki z chudym mięsem (kurczak lub indyk). Warto poświęcić czas na przygotowanie lekkiej sałatki, która dopełni nasz posiłek. Najłatwiej będzie zmieszać pomidora, ogórka, sałatę lodową, ser fetę, olej i przyprawy.

Co pić w upalne dni do grilla? Zamiast piwa możemy postawić na cydr jabłkowy lub lemoniadę. Ważne, aby była ona robiona samodzielnie i bez dodatku cukrów. Podstawą każdego letniego posiłku jest woda.

Obiad na upalne dni bez gotowania - czy to możliwe?

Lato to nie tylko czas, kiedy nie chce nam się za bardzo jeść, ale także pracować czy gotować. Wysokie temperatury wysysają z nas energię, a ciężkie posiłki nie są mile widziane przez nas organizm. Pamiętajmy, że możemy zrobić obiad na upalne dni bez gotowania. Jak to możliwe? Wystarczy, że postawimy na chłodniki, czyli zupy na zimno. Nie dość, że robi się je szybko, to jeszcze nas ochłodzą.

Co jeszcze warto jeść w upalne dni? Warto postawić na dania jednogarnkowe czy przygotowywane na jednej blaszce piekarnika. Wystarczy, że posiekamy bataty, pierś z kurczaka i warzywa, całość przyprawimy i położymy na posmarowaną wcześniej blachę. Całość wkładamy do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika i pieczemy pół godziny. To najszybszy obiad.

Możemy również zrobić gulasz warzywny. Choć wymaga użycia kuchenki, przygotowuje się właściwie sam. Wystarczy, że posiekamy wcześniej wszystkie składniki i pozwolimy im się dusić na wolnym ogniu.

Na obiad w upalne dni bez gotowania sprawdzi się także sałatka. Jeśli ma stanowić główny posiłek, powinna składać się z bogatych w witaminy, minerały i oksydanty warzywa czy owoce. Może być wzbogacona serem feta, kurczakiem czy indykiem. Sałatka jest pierwszym krokiem do wprowadzenia w swoje życie diety oczyszczającej. Warto ją praktykować szczególnie po okresie niezdrowego odżywiania spowodowanego np. szybkim trybem życia.

Brakuje Ci motywacji do prowadzenia zdrowego trybu życia? Wyznacz sobie małe cele. Odstaw niezdrowe jedzenie (lato jest do tego najlepszym okresem, ponieważ naturalnie nie chcemy spożywać ciężkich posiłków). Zacznij treningi. Nie musisz od razu iść na siłownię czy korzystać z usług trenera personalnego. Wystarczy, że zaczniesz spacerować lub biegać. Już 30 minut spaceru dziennie korzystnie wpłynie na nasz organizm.

Anita Zielonka Decathlon Bielsko-Biała
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Bielsko-Biała. Chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Bielsko-Biała. Chętnie porozmawiam z Tobą na temat diety i zdrowego odżywiania się. Zwiedzam Kraków na rowerze, biegam na siłowni, a zimą uwielbiam jeździć na łyżwach. Jeżeli masz jakieś pytania, możesz skontaktować się ze mną mailowo. Do zobaczenia!
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

DIETETYKA

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!

Trenujesz regularnie? Sprawdź jak się odżywiać!
DIETETYKA

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?

Błonnik pokarmowy - co warto o nim wiedzieć?
DIETETYKA

Jeść, by schudnąć

Jeść, by schudnąć

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu