WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

W poszukiwaniu motywacji – jak ćwiczyć silną wolę?

06 czerwiec 2019
#PORADY

Silna wola – co to takiego? To wewnętrzna siła człowieka, która pozwala nam podejmować decyzje i realizować pomysły. Jak ćwiczyć silną wolę? Możemy stawiać sobie wyzwania i małymi krokami je realizować. Skąd wziąć motywację do odchudzania i co zrobić, jeśli na drodze do silnej woli stanie pokusa?

Silna wola – co to?

Motywacja to uczucie, impuls, który tak nagle, jak do Ciebie przychodzi, tak też nagle ustępuje i zanika. Może być ona początkiem – bardzo potrzebnym i niezbędnym, ale nadal jedynie początkiem. Są takie momenty, o których wspominam Ci w moich artykułach, kiedy przychodzi do Ciebie właśnie to uczucie mocy, chęci zmiany i podjęcia działania – odczuwasz wtedy motywację, ale niestety jest ona chwilowa. Dlaczego tak się dzieje? Eksperci twierdzą, że w ten sposób jest zbudowany nasz mózg. Nie martw się! To nie oznacza, że tak jest i nic nie możemy z tym zrobić. Zdecydowanie możesz popracować nad swoją siłą woli.

Siła woli to wewnętrzna siła, która pozwala nam podejmować decyzje, a także realizować nasze pomysły. Ludzie, którzy posiadają silną wolę, nie boją się działać w silnej opozycji. Ludzie, którzy nie są zmotywowani do działania, powinni nad sobą popracować. Jak ćwiczyć silną wolę? Np. stawiając się w trudnych sytuacjach, których rozwiązanie wymaga od nas ustalonego lub spontanicznego działania.

Siła wewnętrzna człowieka – dlaczego nam jej brakuje?

Nigdy się do tego nie odnosiłam, ale okazuje się, że to, w jaki sposób działa nasz mózg, jest niezwykle ważne. Ważniejsze niż cokolwiek innego. To, że nad siłą woli musimy pracować, jest pewne. Warto jednak sobie wcześniej uświadomić, dlaczego nam jej brakuje i gdzie leży źródło problemu.

Na samym początku istniał móżdżek, który odpowiadał za nasze najbardziej podstawowe popędy:

  • głód;
  • przetrwanie;
  • rozmnażanie.

Móżdżek jest w głównej mierze odpowiedzialny za emocje czy impulsy, a więc te elementy, które kształtują wewnętrzną siłę człowieka. Z upływem czasu, jak dobrze wiesz, ewoluowaliśmy. Nie oznacza to, że nasz móżdżek zniknął, jednak bardzo często płata nam figle. Na niego ewolucja nałożyła śródmózgowie, a dopiero na nie – korę przedczołową (która odpowiada za kontrolę).

Działa to mniej więcej w ten sposób, że jak już masz mocne postanowienie, żeby nie zjeść dodatkowego ciastka, Twój działający na popędach móżdżek zaczyna się przebijać ze swoimi racjami, myśląc, że bez dodatkowej porcji cukru nie przetrwasz. To zdecydowanie nie napawa optymizmem, ale tak jak Cię zapewniałam – możemy pracować nie tylko nad motywacja do odchudzania, ale również prowadzenia zdrowszego trybu życia.

Jak ćwiczyć silną wolę?

Żeby osiągać sukcesy i nie poddawać się po upływie kilku godzin od wprowadzenia nowego postanowienia, musisz ćwiczyć swoją silną wolę. Najlepiej zacznij od zastanowienia się, dlaczego w ogóle przegrywasz. Co takiego dzieje się w Twojej głowie, co lub kto jest Twoim prawdziwym wrogiem w realizacji postanowień. Pamiętaj, aby nie badać jedynie tej negatywnej części realizacji postanowienia. Ważna jest także obserwacja swoich pozytywnych wyborów.

Ćwiczenie silnej woli to nic innego jak weryfikowanie naszych indywidualnych nawyków. Masz takie pozytywne i negatywne – musisz się nauczyć je rozpoznawać, a w przyszłości zastępować złe – dobrymi. Nic prostszego!

Jak ćwiczyć silną wolę? Poprzez notowanie zarówno naszych planów treningu silnej woli, jak również słabości. Wystarczy, że w notesie zapiszemy:

  1. Jaką mamy zachciankę, nad którą nie potrafimy pracować.
  2. Jaki był nasz pierwotny plan treningu silnej woli.
  3. Co było najtrudniejsze w realizacji postanowienia.
  4. Dlaczego silna wola wcale nie była taka silna.

Pamiętaj: poprzez analizę dobrych i złych wyborów, będziemy lepiej kontrolować pracę nad silną wolą.

Nałogi czy silna wola i zdrowie? Czy możemy ulec słabościom?

W realizacji naszych postanowień warto trzymać się planu. Nie znaczy to jednak, że nie możemy ulec słabościom. Ma je każdy i czasem trudno jest nam nad nimi zapanować, szczególnie jeśli do tej pory prowadziliśmy zupełnie inny tryb życia. Nałogi czy silna wolna i zdrowie? Na te pytanie trudno jest znaleźć jedną odpowiedź. Nałogi, które dotyczą spożywania niezdrowych posiłków, palenia papierosów czy pracowania ponad normę, nie prowadzą do niczego dobrego. Nawet jeśli zrezygnujemy ze złych nawyków i postawimy na trening silnej woli, z czasem do któregoś z nich wrócimy. Im bardziej restrykcyjne zasady wprowadzimy w życie, tym trudniej będzie pracować nad wewnętrzną siłą człowieka. Warto więc stosować zdrowie nawyki sukcesywnie, aby szybko się nie zniechęcić. A jeśli pojawi się słabość, należy ją zaakceptować. W końcu jesteśmy tylko ludźmi.

Trening silnej woli. Chcę – będę!

Chcesz coś zmienić? To bardzo dobrze. Zmiana to nieodłączny element realizacji postanowień. Byłoby jeszcze fajniej, jakbyś powiedział „PRAGNĘ”, ponieważ pragnienie oznacza cele długodystansowe i oczywiście jako samo słowo lepiej wpływa na naszą podświadomość.

Jak to może wyglądać w praktyce? PRAGNĘ być zdrowa, dlatego chcę robić badania kontrolne raz na pół roku.

To założenie wydaje się niezwykle proste. W momencie ustalania postanowień wszystko wygląda dobrze i nie widzisz żadnych zagrożeń. Schody zaczynają się w momencie ich realizowania. Gdy pojawiają się słabości (które udało Ci się wcześniej zidentyfikować), od razu Twój mózg zaczyna je tłumaczyć, znajdując najróżniejsze wymówki.

W przytoczonym wcześniej przykładzie może to wyglądać w następujący sposób: pragnę być zdrowa, ale jak ten jeden raz zjem niezdrowo, to nie będzie to znacząco rzutowało na trening silnej woli. Umiejętne tłumaczenie samemu sobie popełnianych błędów to coś, w czym doszliśmy do perfekcji! W momencie, gdy pojawiają się takie podszepty zła, musisz na początek przypominać sobie o tym, co postawiłeś w miejscu „Chcę”, a jak to nie pomoże, to o tym, co widnieje w miejscu „Pragnę”.

Trening silnej woli. Nie chcę – nie będę.

W momencie wprowadzania nowych postanowień do naszego życia często większe znaczenie ma to, żeby znaleźć rzeczy, których nie chcemy, a w konsekwencji nie będziemy robić. Są one trudniejsze do odnalezienia i musimy włożyć więcej pracy w zidentyfikowanie ich jako złe. Czasami mamy nawyki, które według nas nie niosą za sobą negatywnych skutków. Tutaj może pomóc rozmowa ze znajomymi lub z rodziną – oni prawdopodobnie widzą u nas te negatywne zachowania, z których powinniśmy zrezygnować. „Nie będę” możemy, a nawet powinniśmy połączyć z „Pragnę”. Pragnę być zdrowa, dlatego nie będę jeść słodkich rzeczy.

Podczas ustalania swoich postanowień i planu treningu silnej woli, warto spisać kroki do osiągnięcia celu. Pamiętajmy, aby były one niewielkie. Dzięki temu nie zniechęcimy się w przypadku niepowodzenia. Widząc efekty swojej pracy, łatwo nam będzie podjąć kolejne czynności, by zdobyć np. motywację do odchudzania.

Jeśli mamy plan na to, jak ćwiczyć silną wolę, warto go wprowadzić w życie. Notatki typu:

Pragnę być zdrowa, dlatego…

  • nie będę jeść słodyczy;
  • od poniedziałku do piątku nie będę pić alkoholu;
  • nie będę się kłaść późno spać.

pomogą nam w pracy nad silną wolą. Pamiętajmy o tym, aby przy analizie swoich działań brać pod uwagę zarówno “Będę”, jak i “Nie będę”. Tylko dzięki temu do naszego treningu silnej woli wprowadzimy harmonię.

Jeżeli potrzebujesz więcej inspiracji w kwestii motywacji, niebawem kolejny artykuł, a już dziś możesz zajrzeć do fiszek motywacyjnych Piotra Buckiego, które były dla mnie podłożem do napisania artykułu, który masz przed sobą.

Katarzyna Berta
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień nie spotkasz mnie stacjonarnie, ponieważ pracuje w sklepie internetowym Decathlon, nie mniej jednak zachęcam Cię do kontaktu mailowego. Chętnie porozmawiam z Tobą na tematy związane z motywacją do ćwiczeń i do zdrowego stylu życia. Możemy też wymienić się doświadczeniami z zumba fitness, ponieważ jest to mój sport numer jeden! Czekam na Twoją wiadomość: katarzyna.berta@decathlon.com
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!

Jak zmotywować się do ćwiczeń? TOP 10 wskazówek!
SPORT W ŻYCIU

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym

5 nawyków, które uczynią Twoje życie lepszym
FITNESS, SPORT W ŻYCIU

Sport w domu bez (lub prawie bez) sprzętu

Sport w domu bez (lub prawie bez) sprzętu

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu