WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Recenzja zegarka Garmin Forerunner 735XT okiem triathlonisty

19 czerwiec 2020
#SPRZĘT

Monitorowanie danych treningowych jest bardzo istotne, jeżeli chcemy poprawiać swoje wyniki na zawodach. Najbardziej popularnym sposobem jest oczywiście stosowanie zegarka treningowego. Jaki zegarek wybrać, jeżeli trenujemy triathlon? Ja zdecydowałem się na Garmin Forerunner 735XT. Lekkość, solidna bateria i funkcjonalność to tylko niektóre zalety modelu Forerunner 735XT! Zapraszam do przeczytania recenzji zegarka Garmin.


Zegarek Garmin Forerunner 735XT mam od kilku miesięcy i uważam, że była to dobra inwestycja. Ponieważ jest to model sprzed kilku lat, jego cena rynkowa jest obecnie niższa, a oferuje on wszystko, czego potrzebuję jako triathlonista do analizy swoich treningów. Dlaczego nie zainwestowałem w coś z wyższej półki? W końcu droższe zegarki do biegania są wykonane z trwalszych materiałów, odpornych na uszkodzenia, a ich bateria będzie działała dłużej (w przypadku modelu 735XT mamy do dyspozycji solidne 16 godzin działania w trybie GPS i do 9 tygodni w trybie zegarka). Są również wyposażone w dodatkowe funkcje jak: pomiar mocy biegowej i rowerowej, żyroskop czy bezpośrednie wsparcie aplikacji sportowych jak Strava, czy TrainingPeaks. Dla mnie ważniejszy był jednak wybór modelu, który prezentuje wysoką jakość i trwałość przy stosunkowo niskiej cenie (jak na oferowane możliwości), a dodatkowe funkcje po prostu nie były mi tak bardzo potrzebne do treningu.

Fot 1. Materiał własny

Korzystanie z aplikacji Garmin Connect Mobile

Mając jakikolwiek sprzęt marki Garmin, warto jest wypróbować działanie dedykowanej aplikacji. Aplikacja Garmin Connect sprawdza się bardzo dobrze, możemy na nią przesyłać dane treningowe prosto z zegarka. Jest darmowa i można ją pobrać przez app store. Po stworzeniu własnego profilu i sparowaniu zegarka z aplikacją mamy dostęp do ciekawych statystyk dziennych, jak: analiza snu, z podziałem na sen płytki i głęboki, bilans kaloryczny, liczba kroków, minuty intensywnej aktywności. Bezpośrednio po zakończeniu aktywności pojawia się komunikat o zalecanej liczbie godzin odpoczynku (ale tą informacją raczej bym się nie sugerował). Menu aplikacji oferuje dostęp do wielu informacji, jak: pułap tlenowy, wskaźnik efektu treningowego, krzywa mocy na rowerze, współczynnik FTP czy próg mleczanowy. Zawsze chętnie sprawdzam swoje wyniki z danej aktywności w aplikacji Connect – oddają bezpośrednio to, co udało się zrealizować na treningu natomiast na Stravie, do której również wysyłam takie dane, występują pewne rozbieżności. Poza tym, w aplikacji Connect, mogę dokładnie przeanalizować swoje interwały z odmierzonymi czasami i tempem niezależnie od tego, czy miałem zaprogramowany w zegarku trening, czy odznaczałem odcinki ręcznie, naciskając prawy dolny przycisk w trakcie aktywności.

Obsługa zegarka 735XT

Z menu głównego zegarka łatwo możemy sprawdzić wykres naszego tętna z ostatnich czterech godzin, podsumowanie naszych dziennych aktywności i powiadomienia (jeżeli połączymy zegarek z telefonem).

Tryb multisportowy w zegarkach Garmin

Wybierając ten model zegarka triathlonowego, przede wszystkim zależało mi na trybie multisportowym. Dostępne są tu takie profile sportowe jak triathlon, a nawet duathlon. Mierząc aktywność przez tryb multisportowy, wystarczy jedno naciśnięcie, aby zmienić dyscyplinę bez konieczności zakończenia aktywności, np. z roweru na bieganie! Ze względu na obecną sytuację jeszcze nie miałem okazji przetestować zegarka w trakcie zawodów triathlonowych, ale używałem go już podczas duathlonu i mogę powiedzieć, że jest to bardzo wygodne rozwiązanie. Strefy zmian też są uwzględnione w trakcie takiej aktywności! Jednym przyciskiem możemy przerzucić zegarek w tryb odliczania czasu w tzw. “T1” bądź w “T2”. Następnie jednym przyciskiem zegarek przechodzi w pomiar kolejnej dyscypliny!

Każdą aktywność i wyświetlane na zegarku 735XT dane możemy spersonalizować na swój sposób. Mamy aż cztery ekrany danych, na których możemy umieścić do 4 pól z różnymi informacjami.

Pływanie z Forerunner 735XT

Wybierając ten model, zależało mi również na pomiarach dotyczących pływania. Co prawda nie mam możliwości sprawdzenia swojego tętna z treningów pływackich (pomiar z nadgarstka w tym modelu jest zablokowany podczas pływania), jednak wciąż mogę uzyskać pewne ciekawe dane. Poza tempem odcinków i częstotliwością ruchów do dyspozycji mamy wskaźnik SWOLF. Jest to wskaźnik efektywności pływania obliczany na podstawie sumy czasu jednej długości basenu i liczby ruchów wykonanych na tej długości. Im mniejszy wynik – tym lepsza efektywność.

Dla mnie jednak największe zastosowanie ma po prostu tempo poszczególnych odcinków. Zegarek czasami błędnie wskazuje przepłyniętą odległość, a wtedy wszystkie inne parametry, jak np. średnie tempo, SWOLF itd. są po prostu nieprzydatne.

Fot 2. Materiał własny

Aktywności rowerowe  

Jeżeli chodzi o trening kolarski na trenażerze (w domu), wykorzystuję zegarek głównie do pomiaru tętna. Pozostałe potrzebne mi parametry, jak moc i kadencja, są dostępne bezpośrednio w aplikacji Zwift po podłączeniu trenażera. Niestety aplikacja Zwift nie odczytuje moich danych z zegarka, jeżeli uruchamiam ją z poziomu smartfona. Na laptopie połączenie bluetooth działa bezproblemowo. Przy treningu na zewnątrz czas aktywności odgrywa główną rolę, dla wielu dobrą motywacją do przyspieszenia jest również średnia prędkość ;), a GPS działa, jak należy.

Bieganie z Forerunner 735XT

W bieganiu świetnie sprawdza się własnoręczne ustawianie treningu na zegarku. Mając określony program interwałowy, po prostu wpisuję długości odcinków i przerw, a zegarek Garmin Forerunner sam powiadamia mnie, kiedy zbliża się rozpoczęcie czy zakończenie danego odcinka. Aktywność rozpoczynam spokojnym biegiem i sam decyduję, kiedy przejść w tryb interwałów jednym przyciskiem. Mogę również bezpośrednio przesyłać zaplanowane przez trenera jednostki z TrainingPeaks (po sparowaniu z Garmin Connect) na zegarek. To znacznie ułatwia sprawę. Dodatkowo, po 6-20 minutach aktywności, zegarek 735XT wyświetla wartość przygotowania wydolnościowego na podstawie analizy tempa, tętna i jego zmienności. Na ekranie pojawia się powiadomienie (można je zawsze wyłączyć), jak zmienia się nasza forma fizyczna. Najbardziej przydatna jest jednak możliwość zaprogramowania interwałów i śledzenia w czasie rzeczywistym naszych czasów i średniego tempa odcinków. Dla sportowców profesjonalny pomiar czasu ma znaczenie!

W poprzednim roku miałem okazję wypróbować ten zegarek do triathlonu w górach. Chodząc po szlakach Tatrzańskiego Parku Narodowego, najchętniej spoglądałem na dane dotyczące wysokości. O ile w normalnym trybie GPS wysokość była podawana względnie dokładnie, tak w trybie UltraTrac (który ma za zadanie oszczędzić baterię) pomiar “skakał” o wiele wartości lub po prostu się zawieszał. Patrząc później na wyniki na Stravie, widziałem, że dane z GPSu również nie były zbyt dokładne. Tryb UltraTrac ma na celu przedłużenie żywotności naszej baterii poprzez chwilowe wyłączanie pomiaru GPS. Koncepcja jest bardzo dobra, ponieważ w górach spędzamy większość dnia, nietrudno jest więc rozładować zegarek. Przed kompletnym rozładowaniem się zegarek automatycznie zapisuje aktywność, jednak naturalnie  tracimy możliwość zapisania kolejnych danych. Wciąż jednak działanie trybu UltraTrac pozostawia wiele do życzenia. Nawet w normalnym trybie pracy GPS bardzo łatwo mogłem dostrzec drobne rozbieżności w pomiarze. Spacerując po portugalskiej plaży, nad Oceanem Atlantyckim wysokościomierz często pokazywał wartości minusowe.

Fot 3. Materiał własny

Pomiar tętna i pułapu tlenowego na zegarku Garmin Forerunner 735XT

Zegarek Garmin Forerunner 735XT  oferuje pomiar tętna z nadgarstka. Ze swojego doświadczenia z tym zegarkiem wiem, że czasami zdarzają się niedokładne pomiary, np. tętno skacze w górę i w dół lub utrzymuje się na nienaturalnie niskim poziomie (110-120 BPM przy dużej intensywności). Na takie sytuacje, pomimo czyszczenia zegarka czy zmiany ręki nie ma reguły. Przy wielu modelach zegarków do triathlonu, jeśli chodzi o pomiar z nadgarstka, są te same problemy. Dokładniejszy pomiar możemy sobie zagwarantować jedynie, dokupując specjalny pas z łącznością Bluetooth czy ANT+.

Pułap tlenowy – jak dokładny jest Forerunner 735XT?

Czy statystyki dotyczące VO2max w zegarku Forerunner 735XT mają racje bytu? Miałem okazję dokładnie przetestować, jak parametr pułapu tlenowego ma się do rzeczywistości. Wykonywałem testy VO2max w uczelnianym laboratorium. Porównując wynik laboratoryjny ze wskazaniami zegarka, można śmiało powiedzieć, że wyniki są zadowalające, a rozbieżności (jak na tak niewielki zasób danych) są niewielkie, na poziomie 2-3 wartości (ml/kg/min). Niedokładności są w tym przypadku nieuniknione – często wykonuję tzw. “zakładkę”, czyli biegam bezpośrednio po treningu rowerowym. Jak można zakładać, tętno podczas biegu jest od razu wyższe niż normalnie. To automatycznie przekłada się na wartości pułapu tlenowego, jakie rozumie zegarek. Biorąc pod uwagę, jak niewiele danych w porównaniu z laboratorium mamy tutaj do dyspozycji, wyniki są jednak naprawdę wiarygodne.

Po 6 miesiącach testów mogę spokojnie polecić triathlonistom używanie zegarka Forerunner 735XT (jeśli zależy Wam na zegarku za przyzwoitą cenę przy oferowanych funkcjach). Model ten możecie kupić na stronie Decathlon.pl .

Dominik Bogdanowicz Decathlon Warszawa Okęcie
Masz pytania dotyczące sprzętu lub treningu triathlonowego? Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może masz ochotę na wspólne uprawianie sportu? Pisz śmiało na adres dominik.bogdanowicz@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie. Do zobaczenia! :-)
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Masz pytania dotyczące sprzętu lub treningu triathlonowego? Chcesz podzielić się swoimi doświadczeniami, a może masz ochotę na wspólne uprawianie sportu? Pisz śmiało na adres dominik.bogdanowicz@decathlon.com lub odwiedź mnie w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie. Do zobaczenia! :-)
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

PŁYWANIE, TRIATHLON

Jak wybrać piankę do pływania?

Jak wybrać piankę do pływania?
PŁYWANIE, TRIATHLON

Jak pływać w jeziorze, kiedy woda jest bardzo zimna?

Jak pływać w jeziorze, kiedy woda jest bardzo zimna?
TRIATHLON

Jakie zawody wybrać na początku przygody z triathlonem?

Jakie zawody wybrać na początku przygody z triathlonem?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu