Hamulec rowerowy stanowi obowiązkowy element wyposażenia naszego pojazdu. Hamulce muszą być sprawne, bowiem jest to kwestia nie tylko regulowana przepisami prawa, ale również podyktowana zasadami bezpiecznego poruszania się po drodze. Najczęstszym problemem jest zapowietrzenie hamulców w rowerze. Jak w prosty sposób odpowietrzyć je we własnym zakresie? Jak odpowietrzyć hamulce tarczowe i hamulce hydrauliczne?
Hamulce rowerowe zapowietrzają się na skutek działania pęcherzyków powietrza, które przedostają się do układu. Po czym poznać, że mamy do czynienia z zapowietrzeniem systemu hamulcowego? Pierwszymi oznakami są przede wszystkim:
Zapowietrzone hamulce w rowerze to poważny problem, którego można pozbyć się w krótkim czasie, i to we własnym zakresie, niezależnie czy mamy klasyczne tarczówki, czy hamulce hydrauliczne.
Hamulce w rowerze odpowietrzamy zawsze, gdy tylko zauważymy, że przestają spełniać one swoją podstawową rolę. Niemniej jednak sytuacji, w których musimy podjąć odpowiednie działania, jest więcej. Hamulce zawsze trzeba zalać płynem, gdy kupujemy je w częściach. Także w momencie, gdy chcemy skrócić przewody, hamulce należy odpowietrzyć. Płyn hamulcowy dobrze jest wymienić co jakiś czas, bez względu na to, czy hamulce działają prawidłowo, czy też nie. Powodem jest fakt, iż traci on swoje właściwości wraz z biegiem czasu. Eksperci zalecają, aby wymienić płyn po każdym sezonie zimowym. Jeśli nasz rower przez dłuższy okres czasu był nieużywany, to zanim wybierzemy się nim w trasę, upewnijmy się, że będzie ona bez niespodzianek i wymieńmy płyn hamulcowy.
Rower MTB wymaga okresowego odpowietrzania hamulców. Będą nam do tego potrzebne narzędzia, które można zakupić w sklepie sportowym Decathlon. Co ciekawe, każdy ze sklepów Decathlon posiada dostęp do serwisu rowerowego – jeśli potrzebujesz pomocy, skorzystaj z porady ekspertów, którzy w razie potrzeby pomogą nam odpowietrzyć układ hamulcowy. Z drugiej strony warto wiedzieć, jak zrobić to we własnym zakresie, gdybyśmy kiedyś chcieli w krótkim czasie pozbyć się problemu. Do odpowietrzania będą nam potrzebne:
Choć liczba niezbędnych akcesoriów wydaje się być spora, większość z nich każdy rowerzysta posiada w swoim domu. Jeśli nie, warto je zakupić, bowiem będą potrzebne do okresowego odpowietrzania hamulców w rowerze.
Wiadomo już, w jakie elementy należy się wyposażyć, aby odpowietrzyć hamulce w rowerze. Pozostaje pytanie, jak właściwie to zrobić, aby osiągnąć pożądane efekty? Zacznijmy od przedniego hamulca. Pierwszą, podstawową czynnością, będzie wyjęcie koła z widelca. W zależności od wersji trzeba zdjąć blokadę i wyjąć zawleczkę lub odkręcić niewielką śrubę za pomocą płaskiego wkrętaka albo imbusem, aby wyciągnąć klocki. Należy to uczynić, gdyż kontakt klocków z olejem zwykle kończy się ich wymianą. Następnie okładziny należy zastąpić dystansem. Luzujemy lewą klamkę, tak aby śruba odpowietrznika znajdowała się na górze. Za pomocą klucza imbusowego odkręcamy zaślepkę zbiorniczka z oringiem. W jej miejsce należy umieścić plastikowy lejek. Po zdjęciu gumowego kapturka, należy poluzować śrubę o 1/4 obrotu.
Aby uzupełnić płyn hamulcowy, musimy założyć wężyk na końcówkę układu w zacisku hamulca. Strzykawką z rurką wlewamy ciecz do układu, do momentu aż na górze lejka przestaną wypływać pęcherzyki powietrza. Po zdjęciu strzykawki, należy umieścić w zacisku zbiorniczek na olej. W kolejnym kroku luzujemy znów śrubę przy zacisku – o ¼. Do zbiorniczka lub woreczka powinien spływać olej z pęcherzykami. Gdy poziom oleju spada, powinniśmy go uzupełnić. Następnie zakręcamy śrubę do odpowietrzania przy zacisku oraz zdejmujemy zbiornik. Obracamy klamką o około 30 stopni w lewo i w prawo. Wkładamy zatyczkę do lejka, a zaślepkę z oringiem przykręcamy do klamki. Na koniec pozostaje tylko wyjąć, zamontować klocki z powrotem.
Aby odpowietrzyć hamulce hydrauliczne w rowerze, musimy skupić się na uzupełnieniu płynu hamulcowego z odpowiednią formułą, bez którego układ nie jest w stanie pracować prawidłowo. Niemniej jednak często pojawia się pytanie, jaki właściwie płyn wybrać dla swojego roweru? Otóż zdecydowana większość producentów wykorzystuje płyn DOT, który używany jest również w samochodach. Nie oznacza to jednak, że sprawdzi się on w każdym przypadku.
Niektórzy producenci rowerów rekomendują oleje mineralne, dlatego też zawsze należy zapoznać się z rekomendacjami, jakie dotyczą posiadanego przez nas modelu roweru. W przeciwnym razie wymiana oleju może przynieść więcej szkody, niż pożytku. Informacje na temat tego, jaki olej należy wybierać dla swojego roweru, znajdziemy przede wszystkim w instrukcji obsługi, dołączonej do pojazdu. Pamiętajmy, aby oleje kupować w sprawdzonych, autoryzowanych sklepach rowerowych. Dzięki temu mamy pewność, że nasz układ hamulcowy będzie pracował tak, jak należy.