WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Jaki rower górski (MTB) wybrać i kupić?

09 May 2022
#PORADY

Dni stają się coraz dłuższe, temperatura za oknem coraz wyższa, przyroda budzi się do życie – wiosna w pełni! Czyż to nie idealny czas, aby aktywnie spędzić czas w lesie, wybrać się na rowerową wycieczkę lub trening, odetchnąć świeżym powietrzem i posłuchać śpiewu ptaków. Kolarstwo górskie nam na to wszystko pozwala, więc nie zastanawiaj się długo i wsiadaj na rower! 🙂

Z poniższego artykułu dowiesz się, jaki rower górski wybrać, co na należy zwrócić uwagę, aby czerpać z jazdy jak najwięcej frajdy 🙂

Co to jest rower górski?

Zacznijmy od podstaw, czym tak właściwie charakteryzuje się rower górski? Na pierwszy rzut oka, w porównaniu z innymi typami rowerów, można zauważyć szerokie opony z bieżnikiem. Pozwalają one na dobrą przyczepność na leśnych ścieżkach, aby jazda była pewna i bezpieczna. W lesie napotkać możemy sporo przeszkód, takich jak korzenie, kamienie, błoto, piasek, czy też kałuże po deszczach, więc opona musi być szeroka, aby dobrze poradzić sobie w tak różnorodnym terenie.

Kolejną rzeczą charakteryzującą rower górski jest przedni amortyzator, zazwyczaj o skoku od 80-120mm. Jego zadaniami jest tłumienie drgań, dla większego komfortu podczas jazdy oraz pewności prowadzenia roweru poprzez ciągły styk przedniego koła z podłożem.

Jak sama nazwa wskazuje, rower górski służy do jazdy po różnego rodzaju wzniesieniach. Następną ważną kwestią wyróżniającą rower górski jest szeroki zakres przełożeń, który pozwala na komfortową jazdę po płaskich odcinkach oraz podjazdy pod strome górki. Daje nam to olbrzymią uniwersalność podczas jazdy po różnego rodzaju trasach, dlatego rower górski jest najczęściej wybieranym rowerem przez większość osób.

Rodzaje rowerów górskich

Na przestrzeni ostatnich lat kolarstwo górskie przeszło olbrzymią metamorfozę. Wyodrębniło się wiele gałęzi MTB, w której każda charakteryzuje się zupełnie inaczej zaprojektowanym rowerem. Wymienię tylko kilka z nich, bo o rodzajach rowerów górskich napisać można oddzielny obszerny artykuł.

Największą grupą rowerów MTB są rowery turystyczne. Charakteryzują się one komfortową geometrią, jak na rowery sportowe, wygodną pozycją za kierownicą, miejscem do montażu błotników, stopki, czy też bagażnika. Rower te służą na weekendowe wycieczki z całą rodziną i ich zadaniem jest dawać jak najwięcej radości i komfortu z jazdy po leśnych ścieżkach.

Rowery cross country (XC) są przeznaczone do treningów, startu w zawodach i nastawione są na osiągi, sztywność i pewność prowadzenia. Zastosowane są w nich technologie, które mają za zadanie pozwolić użytkownikowi na szybkie i pewne pokonanie przeszkód, rowery są zdecydowanie lżejsze (9,5-12kg), aby łatwiej podjeżdżać pod wzniesienia. Trasy XC charakteryzują się dużą ilością podjazdów i stromych zjazdów, dlatego dla pewność prowadznia na zjazdach oraz coraz trudniejszych trasach XC, wielu zawodników decyduje się na rowery z pełnym zawieszeniem (full suspension), aby łatwiej pokonać techniczne ścieżki. Rowery tylko z przednim amortyzatorem (hardtail) będą lżejsze, co jest zaletą przy podjazdach, ale przy zjazdach potrzebują większych umiejętności kolarza.

Rowery all mountain (AM) to rowery przeznaczone do zjazdów po technicznych ścieżkach, czy jazdy po górach i służą do zabawy na szlakach. Charakteryzują się większym skokiem amortyzatorów, zazwyczaj są to rowery z pełnym zawieszeniem, geometrią, która pozwala na bardziej agresywną jazdę i standardem stała się opuszczana sztyca. Jest to element, który pozwala w czasie zjazdów na obniżenie wysokości siodełka z manetki na kierownicy, aby kolarz mógł wychylić się za siodełko i obniżyć środek ciężkości i bezpiecznie zjechać po najbardziej stromych szlakach.

Damskie rowery górskie charakteryzują się krótszym mostkiem, damskim siodełkiem, klamkami hamulcowymi bliżej kierownicy oraz bardziej miękką sprężyną w amortyzatorze. Elementy te dostosowane są do kobiecej budowy ciała, aby zagwarantować jeszcze większy komfort podczas jazdy.

Coraz większą popularnością cieszą się również rowery górskie ze wspomaganiem elektrycznym, które pozwalają na pokonywanie dłuższych odległości, większej ilości wzniesień, dotrzymywaniem tempa bardziej wytrenowanym kolarzom, ale najważniejszą kwestią jest dawanie radości z jazdy. Polecam wypożyczyć rower elektryczny na Decathlon Rent i przekonać się, że na takim rowerze również można się zmęczyć na leśnych ścieżkach.

Ile kosztuje rower górski?

Ceny rowerów górskich rozpoczynają się od 1000zł. Są to zazwyczaj modele, przeznaczone do rekreacyjnej, weekendowej jazdy z rodziną. Wraz ze wzrostem ceny otrzymujemy rowery, które będą lżejsze, wyposażone w bardziej precyzyjnie pracujący w trudniejszym terenie osprzęt oraz z mocniejszymi hamulcami, lepiej radzącymi sobie w ciężkich warunkach. Rowery górskie turystyczne zazwyczaj możemy znaleźć w przedziale cenowym od 1000-4000zł.

Rowery górskie przeznaczony do startu w maratonach MTB, czy też wyścigach XC rozpoczynają się od 4000zł. Zastosowany osprzęt i technologie gwarantują niższą wagę i większą sztywność roweru, co przekłada się na bardziej efektywną jazdę po trudnych leśnych ścieżkach. W tym budżecie otrzymamy rower na aluminiowej ramie, który będzie dobrą bazą do rozpoczęcia przygody z XC. Rowery na ramach wykonanych z włókna węglowego, charakteryzują się niższą masą, która zdecydowanie będzie dużym atutem podczas podjazdów. Ceny rowerów na ramach z karbonu rozpoczynają się od 7000zl. Będą one dobrą bazą do dalszych modyfikacji i przeznaczone są dla osób, które poszukują lekkiego roweru do treningów i startu w zawodach.

Rower górski do rekreacyjnej jazdy

Rower górski do 2000 zł

W tym przedziale cenowym znajdziemy rowery przeznaczone do rekreacyjnej jazdy. Waga rowerów będzie oscylować w okolicy 14-15,6kg. Wszystkie rowery będą zbudowane na aluminiowej ramie. Możemy już znaleźć rowery z hamulcami tarczowymi mechanicznymi, do których warto dopłacić w porównaniu z v-breakami, ponieważ charakteryzują się one większą siła hamowania i są bardziej odporne na deszczowe warunki pogodowe. W ofercie Decathlon w tym budżecie otrzymamy duży wybór modeli od marki Rockrider i Romet.

Rockrider ST 100 1249zł

Model wyposażony jest koła 27,5”, które bardzo dobrze sprawują się do rekreacyjnej jazdy, są bardziej zwrotne i lżejsze w porównaniu z kołami 29”. Jeżeli nie jeździmy po trudnym terenie, bardziej polecam do turystyki koła 27,5”. W najmniejszym rozmiarze XS (140-154cm) znajdziemy koła 26 cali. Rockrider ST 100 posiada amortyzator o skoku 80mm, hamulce typu v-break, 21 przełożeń (napęd 3-7) obsługiwanych przez manetki obrotowe. Waga roweru: 15,6kg.

ROCKRIDER VTT ST 100 GRIS 27,5

Rockrider ST 120 1599zl

Zbudowany jest na tej samej ramie, co model ST 100. Głównymi różnicami są mechaniczne hamulce tarczowe, napęd 1×9 obsługiwany przez manetkę cynglową, którą zdecydowanie wygodniej zmienia się przełożenia. Rower wyposażony jest w kasetę 11-36 zamiast wolnobiegu, która gwarantuje większy zakres przełożeń. Zaletami napędów jednorzędowych są prostsza obsługa, nie powtarzają nam się przełożenia oraz cały napęd obsługujemy jedynie jedną manetką. Coraz więcej producentów w rowerach górskich decyduje się na takie rozwiązania. Rockrider ST 120 waży 15,3kg.

ROCKRIDER VTT ST 120 NOIR BLEU 27,5

Rockrider ST 530 1999zł

Model zbudowany jest na ramie CGF (Comfort Geometry Frame), która jest lżejsza i bardziej nastawiona na wygodę użytkownika. Dużym plusem w tym modelu, jest możliwość podniesienia kierownicy do 3cm, aby dostosować jak najwygodniejszą pozycję. Rower w porównaniu z poprzednikami będzie wyposażony w amortyzator o skoku 100mm. Kolejnym ważnym elementem jest napęd. Tylna 9 rzędowa kaseta o zakresie przełożeń 11-42 pozwoli podjechać nam pod naprawdę strome wzniesienia. Zastosowana została tu również przerzutka tylna ze sprzęgłem, która utwardza pracę napędu w trudniejszym terenie i dba o precyzję działania. Waga roweru wynosi 14kg.

ROCKRIDER VTT ST 530 MDB NOIR JAUNE 27,5

Rower górski do 3000 zł

W tym przedziale cenowym otrzymamy już lżejsze i lepiej wyposażone rowery, które przy odpowiednim dbaniu o sprzęt służyć będą latami. W tym segmencie zaczynają pojawiać się również rowery na kołach 29” o bardziej sportowej geometrii, które mogą służyć nie tylko na wycieczki, ale również do zabawy na leśnych ścieżkach.

Rockrider EXPL 500 29” 2199zł

Nowy obiecujący model w ofercie Decathlon. Osprzęt bardzo podobny jak w modelu ST 530. Głównymi różnicami są koła 29” (27,5” w rozmiarze S), rama o bardziej sportowej geometrii z niższą główką ramy oraz zastosowano hydrauliczne hamulce tarczowe o większej sile hamowania i lepszej modulacji. Waga 14,85kg.

ROCKRIDER VTT EXPLORE 500 NOIR 29

Rockrider ST 540 V2 2499zł

Największymi zaletami modelu jest napęd 1×10 z bardzo dużym zakresem przełożeń na kasecie 11-48, co pozwoli na ambitną turystyczną jazdę po największych wzniesieniach. Dodatkowo zastosowano amortyzator z blokadą skoku, który pozwoli na utwardzenie podczas jazdy po płaskich ścieżkach, co przekłada się na bardziej efektywną jazdę. Atutem są również hydrauliczne hamulce tarczowe. Waga 13,8kg.

ROCKRIDER VTT ST 540 V2 BLEU 27,5

Rockrider EXPL 520 29” 2599zł

Bliźniaczy model Rockrider’a EXPL 500 z napędem o półkę wyżej i co najważniejsze z suportem z łożyskami zewnętrznymi i korbą z przelotową, drążoną osią o większej średnicy, który gwarantuje większą sztywność całego napędu przy mocniejszym pedałowaniu. 10 rzędowy kaset 11-48 zapewnia spory zakres przełożeń, a za precyzję zmiany biegów odpowiedzialna jest przerzutka ze sprzęgłem Microshift Advent X. Waga 14,5kg.

ROCKRIDER VTT EXPLORE 520 GRIS ROUGE 29_ PE22

Rockrider ST 530S 2699zł

Pierwszy rower z pełną amortyzacją w zestawieniu. Zaletą tylnego amortyzatora jest komfort podczas jazdy po leśnych ścieżkach. Model z literą S jest co do osprzętu odpowiednikiem modelu Rockrider ST 530. Główne różnice możemy zobaczyć w konstrukcji ramy, skoku amortyzatorów (120mm przód i tył) oraz występują hydrauliczne hamulce tarczowe. Jeżeli szukasz komfortu w rowerze MTB, jest to ciekawa opcja. Waga 15,5kg.

ROCKRIDER VTT ST 530 S NOIR ROUGE 27,5

Rower górski do 4000 zł

Przedział cenowy, w którym dostaniemy już dobry rower turystyczny, w którym zastosowane technologie wyraźnie przenikają z wyższych modeli do kolarstwa zaawansowanego. Rowery będą już zdecydowanie lżejsze, amortyzacja pozwoli na lepsze tłumienie drgań i bardziej precyzyjną pracę. Ofertę Rockrider’a w tym budżecie mocno uzupełniają modele rowerów Romet.

Rockrider EXPL 540 29” 3499zł

Nowość od Rockrider’a. Długo wyczekiwany model, który pełnymi garściami czerpie z segmentu XC, ale nie zapomina o ścieżkowym i turystycznym charakterze. Jak cała seria EXPL rower wyposażony został w 29” koła. Napęd Shimano Deore 1×10 z kasetą 11-46 da sobie radę nawet w najtrudniejszym terenie. Warto wspomnieć o zastosowanych technologiach, takich jak sztywne osie BOOST( przelotowa osie w kołach o większym rozstawie i średnicy, które odpowiedzialne są za sztywność i pewność prowadzenia). Za tłumienie drgań odpowiedzialny jest powietrzny amortyzator X-Fusion RC32 o skoku 120mm i o 32mm goleniach dla większej sztywności. Jeden z najciekawszych modeli do turystyki oferowany przez Rockrider’a. Waga 12,8kg.

ROCKRIDER VTT EXPLORE 540 BLEU NOIR 29

Rower górski do jazdy zaawansowanej

Rower górski do 5000 zł

Przejdźmy do segmentu rowerów XC. W tym przedziale cenowym otrzymamy rower na aluminiowej ramie, na którym będziemy mogli rozpocząć naszą przygodę z pierwszymi startami w maratonach i trasach cross country. Geometria nastawiona jest na osiągi i jest bardziej sportowa. Standardem są koła 29 cali. Do 5000zł w ofercie Decathlon możemy znaleźć również spory wybór rowerów Romet z serii Mustang.

Rockrider XC 100 4399zł

Model zbudowany jest na identycznej ramie, co wyższe modele XC 120 i XC 500. Rama wykonana jest z potrójnie cieniowanego aluminium i waży jedyni 1,5kg. Sztywne osie BOOST, taperowana główka ramy oraz drążona oś korby, czyli elementy gwarantujące większą sztywność, to standard w rowerach XC od Rockrider’a. Napęd Shimano Deore 1×11 z kasetą 11-51 oraz powietrzny amortyzator Manitou Markhor o skoku 100mm pozwala na pewne pokonywanie trudnych trasach. Koła przystosowane są pod system bezdętkowy. Waga 12,3kg.

ROCKRIDER MTB XC 100 RR 29_ PE21

Rowery górskie powyżej 5000 zł

W tym przedziale znajdziemy już rowery typowo skonfigurowane pod amatorskie zawody XC, w których liczy się każdy gram. Nie ma górnej granicy cenowej rowerów MTB, jak to żartobliwie mówią zawodnicy o cenie swoich maszyn podczas zawodów – The sky is the limit 🙂

Rockrider XC 120 5199zł

Bliźniaczy model do XC 100. Największymi różnicami jest napęd, ponieważ mamy zastosowaną tu 12 rzędową grupę od amerykańskiego producenta – SRAM NX Eagle z kasetą 11-50. Za amortyzację odpowiada Rock Shox Recon o skoku 100mm, którego nie trzeba nikomu przedstawiać. Waga 12kg.

ROCKRIDER VTT XC 120 RR NX EAGLE

Rockrider XC 500 5999zł

Przechodzimy do jednego z najpopularniejszych aluminiowych rowerów do XC od Rockrider’a. Model charakteryzuje się najlepszym stosunkiem oferowanego osprzętu do ceny wśród całej oferty. Dobrze znany i lubiany Rock Shox Reba, SRAM GX Eagle mówią same za siebie. Precyzja i pewność prowadzenia na najwyższym poziomie. Za hamowanie odpowiedzialne są SRAM Level T z tarczą 180mm z przodu i 160mm z tyłu. Z takim zestawem nic tylko trenować na leśnych ścieżkach. Waga 11,5kg.

ROCKRIDER VTT ROCKRIDER XC 500 29

Rockrider XC 100S 6599zł

Aluminiowy rower full suspension przeznaczony na wymagające trasy XC. Wyposażony jest w dwa amortyzatory o skoku 120mm, które dobrze poradzą sobie na zjazdach i podczas pokonywania przeszkód. Rower z pełnym zawieszeniem wybacza więcej błędów i daje więcej frajdy z jazdy. Napęd w tym modelu to 12 rzędowa grupa SRAM NX Eagle. Waga 13,5kg.

ROCKRIDER VTT ROCKRIDER XC 100 S 29

Rockrider Race 740 6899zł

Obiecująca nowość w ofercie Rockrider’a – karbonowy hardtail zbudowany z myślą o wyścigach. Na pokładzie znajdziemy amortyzator Rock Shox Recon, napęd 1×12 SRAM GX/NX. Ciekawa do rozważenia propozycja i bardzo dobra baza do dalszych modyfikacji. I do tego ten kolor i beżowe opony 🙂 Waga 11,6kg.

ROCKRIDER VTT RACE 740 RR NX_GX EAGLE PE22

Rockrider XC 900 8799zł

Najwyższy model karbonowego hardtaila w stałej ofercie. Piórkowa waga 10,5kg pozwala z łatwością podjechać najbardziej strome wzniesienia. Za napęd odpowiedzialna jest pełna grupa SRAM GX Eagle z kasetą 10-52, która gwarantuje olbrzymi zakres przełożeń i precyzyjną pracę w trudnym terenie. Amortyzator Rock Shox Reba zaskakuje czułością pracy, sztywnością i lekkością. Dużym atutem jest zastosowanie kół Mavic Crossmax na prostych szprychach, które są sztywne i wytrzymałe. Wyścigowa maszyna do najtrudniejszych zadań.

ROCKRIDER VTT ROCKRIDER XC 900 29_ CARBONE ROUGE

Rockrider XC 500S 9099zł

Przedni trójkąt ramy wykonany jest z włókna węglowego, tylny z aluminium dla większej wytrzymałości. Rama zastosowana została w modelach XC 500S i XC 900S. Skok amortyzatorów 120mm stał się już standardem w XC. Za napęd odpowiada SRAM NX Eagle, który poradzi sobie bez większych trudności w wymagającym terenie. Wyścigowa klasyka, czyli opony Vittoria Barzo i Mercal w wersji Tubeless Ready z beżowym bokiem dodają stylistyki do i tak świetnie wyglądającego roweru. Waga 12,6kg.

ROCKRIDER VTT XC 500 S RR NX_GX EAGLE PE22

Rockrider XC 900S 10999zł

Najwyższy model roweru full suspension dostępny w stałej ofercie Rockrider’a. Biała rama ze złotymi dodatkami, beżowe opony… Projektanci postarali się, aby model robił wrażenie. Oprócz wizualnych wrażeń, nie zapominajmy o topowym oprzęcie. Napęd SRAM GX Eagle z kasetą 10-52, amortyzator Rock Shox Reba RL 120mm, koła Mavic CROSSMAX to naprawdę mocna konfiguracja i jedna z lepszych propozycji na rynku rowerowym. Ciekawymi dodatkami są również karbonowa sztyca i mostek o kącie -20 stopni gwarantujący dobry docisk przedniego koła nawet na najbardziej stromych podjazdach. Waga 12kg.

ROCKRIDER VTT XC 900 S RR GX EAGLE PE22

Jaki rozmiar ramy wybrać w rowerze górskim?

Wybór ramy w rowerze górskim najlepiej opierać na rozmiarówce przeznaczonej przez producenta. W większości przypadków będzie to odpowiedni dobór, natomiast należy też pamiętać, że każdy z nas ma inną długość nóg i rąk, więc będąc na granicy rozmiarów najlepiej przymierzyć się do dwóch ram, aby wybrać rozmiar, który będzie dla nas najbardziej odpowiedni. Przy wyborze ramy należy zwrócić uwagę na przekrok, czyli długość naszej nogi, aby stając nad ramą podczas zsiadania móc to zrobić komfortowo. Będąc na granicy dwóch rozmiarów i decydując się na mniejszy, należy zwrócić uwagę, czy długość sztycy podsiodłowej będzie wystarczająca do długości naszej nogi. Aby wyregulować siodełko, kolano powinno być lekko ugięte, kiedy stopa oparta jest na pedale znajdującym się w dolnym położeniu. Pomiędzy rozmiarami ram zazwyczaj będzie 2-3cm różnicy w długości rury górnej i rury podsiodłowej. Większa rama będzie charakteryzowała się również wyższą główką ramy, co przekłada się na bardziej komfortową pozycję podczas jazdy.

Rozmiarówka dla większości modeli Rockrider:

XS: od 140 cm do 154 cm;

S: od 155 cm do 164 cm;

M: od 165 cm do 174 cm;

L: od 175 cm do 184 cm;

XL: od 185 cm do 200 cm.

Jaki rozmiar kół wybrać w rowerze górskim?

Na rynku możemy spotkać 3 rozmiary kół w rowerach górskich – 26”, 27,5” oraz 29”. Rozmiar 26” spotykany jest coraz rzadziej, głównie w modelach juniorskich. Są one lekkie i zwrotne, natomiast ich wadą jest trudność w pokonywaniu przeszkód. Producenci decydują się w nowych rowerach na montaż kół koła 27,5” lub 29”.

Koła 27,5” to kompromis między kołami 26” i 29”. Stosowane są głównie w modelach do turystycznej jazdy, ponieważ są lżejsze i bardziej zwrotne. Przy turystyce na leśnych ścieżkach bez dużej ilości technicznych przeszkód będzie to optymalny wybór. Zdecydowanie łatwiej pokonują nierówności w porównaniu z kołami 26”.

Koła 29” przeznaczone są dla osób, które startują w zawodach oraz jeżdżą po trudnym terenie z dużą ilością przeszkód. Charakteryzują się dobrą przyczepnością, większa stabilnością w ciężkim terenie i łatwością w pokonywaniu przeszkód. Stały się standardem w rowerach wyścigowych oraz w rowerach przeznaczonych do zabawy na leśnych ścieżkach.

Wybór roweru górskiego – podsumowanie w pigułce

Jak widać wybór roweru górskiego, który będzie najbardziej odpowiedni do naszych potrzeb, nie jest wcale taką łatwą sprawą. Należy dobrze zastanowić się jakie będzie główne przeznaczenie roweru, w jakim terenie będzie jeździł, czy poszukujemy rowery do turystycznej jazdy o wygodnej geometrii, czy roweru do ścigania o geometrii nastawionej na osiągi. Po odpowiedzeniu sobie na wszystkie pytania, zdecydowanie łatwiej dobrać odpowiedni jednoślad.

W razie pytań zapraszam do kontaktu,
Do zobaczenia na szlakach!
Radosław Łabędzki
Lider Sportu Kolarstwo Górskie
Decathlon Rumia

Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, ROWERY MIEJSKIE

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE

Trenażer interaktywny — kto powinien go wybrać?

Trenażer interaktywny — kto powinien go wybrać?

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu