WYBIERZ DYSCYPLINĘ SPORTU

Rodzaje i standardy suportów rowerowych

13 July 2021

Czym jest owy tajemniczy suport rowerowy? W dużym uproszczeniu jest to oś połączona z łożyskami, dzięki której korba z pedałami łączy się z ramą roweru. Suport znajduje się w tzw. mufie, czyli otworze na dole ramy pomiędzy korbami.

Suportów jest bardzo wiele i nie każdy pasuje do każdego roweru. Należy mieć świadomość, że powstało wiele różnych standardów. Jest jednak spora szansa, że nasz rower jednak zalicza się do któregoś z bardziej standardowych i jednocześnie mniej uciążliwych rozwiązań.

Suport rowerowy na kwadrat

Tak zwany suport rowerowy „starego typu”. Najstarszy i najczęściej spotykany rodzaj suportu ze względu na swoją prostotę i cenę. Warto tu rozróżnić dwie wersje tego rozwiązania. Wcześniejsza pozwalała na rozebranie całej konstrukcji, co było zdecydowaną zaletą w przypadku serwisowania. Natomiast ze względu na nieszczelność układu jego żywotność była ograniczona. Nowsza odsłona jest już konstrukcją nierozbieralną.  

suport rowerowy na kwadrat shimano

Już po nazwie można domyśleć się, że oś w tym wypadku ma kwadratowy kształt. Montować będziemy do niego korby na kwadrat, natomiast warto zwrócić uwagę, że są dwie wersje ułożenia kwadratowego otworu.

Pierwsza to tradycyjny kwadrat, a drugi wygląda jak karo i potocznie nazywany jest rombem. Do demontażu suportu na kwadrat będzie potrzebny najpierw ściągacz do korb, a potem klucz do suportu. Same śruby do korb najczęściej można odkręcić kluczem imbusowym 8mm. Pamiętajmy, żeby mieć pod ręką również smar do roweru i tzw. klej do gwintów.

Suport rowerowy Octalink/ISIS

Następca suportu na kwadrat, któremu mimo wszystkich zalet nie udało się wyprzeć poprzednika z rynku. Doczekał się też drugiej osłony pod nazwą Octalink V2. Nazwa w obu przypadkach nawiązuje do liczby 8 z łaciny, stąd wielowpust, który będzie na końcach osi, będzie posiadał charakterystyczne 8 zębów. Dodatkowo występują tu 2 łożyska maszynowe, które są sztywniejsze i lepiej się sprawują podczas użytkowania. Z uwagi na chronienie swojego patentu przez Shimano, powstało alternatywne rozwiązanie w postaci suportu ISIS. Narzędzia do demontażu tego systemu są analogiczne jak w wypadku suportu na kwadrat.

Suport rowerowy BSA/PRESSFIT/GXP

Kolejny wynalazek od giganta Shimano zrewolucjonizował sztywność napędów rowerowych. Wszystko dzięki nowej koncepcji, gdzie suport rowerowy zbudowany jest z dwóch zewnętrznie mocowanych łożysk. Łożyska po wkręceniu w mufę suportu poszerzają rozstaw całego układu, dzięki czemu znacząco zwiększa się sztywność podczas użytkowania. Do kompletu będą tu pasowały korby Shimano z wydrążoną osią (ang. hollow axis) o średnicy 24mm. Dzięki pustej osi w korbach Hollowtech II uzyskujemy sztywność, ale i lekkość całego układu. Tutaj do ściągania korby oprócz klucza imbusowego, niezbędny będzie ściągacz do korb Hollowetech II.

suport rowerowy bsa pressfit gxp

Innym wariantem suportu BSA jest technologia Pressfit, która zamiast łożysk wkręcanych w mufę suportu stosuje łożyska wciskane w mufę suportową. Jest to rozwiązanie lżejsze i sztywniejsze, natomiast zazwyczaj największa bolączką użytkowników tego systemu są odgłosy dochodzące z suportu. Sztywno spasowane ze sobą elementy generują charakterystyczny dźwięk trzaskania. Aby poradzić sobie z prawidłowym demontażem i montażem suportów wciskanych, niezbędne będą wybijaki i prasa do wciskania łożysk – bez tego uszkodzenie części mamy prawie gwarantowane.

Inny rowerowy gigant, jakim jest SRAM, również oferuje podobne rozwiązania co Shimano. Suport GXP jest kompatybilny tylko z korbami marki SRAM.

Wymiary w suportach rowerowych

Suporty rowerowe mają różne wymiary. Pierwszą czynnością, jaką będziemy potrzebowali zrobić przy zmianie suportu, to poznanie rozstawu mufy suportowej. Najczęściej spotkamy się ze standardem Brytyjskim (BSA) z wartością 68mm i 73mm, dla których po lewej stronie roweru mamy do czynienia z gwintem prawym, a po stronie prawej (napędowej) mamy do czynienia z gwintem lewym czyli odkręcanym przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Średnica gwintu będzie wynosić 35mm.

gwinty w suporcie rowerowym

Pozostałe wymiary będą dużo rzadziej spotykane. Natomiast warte uwagi będzie jeszcze wymiary włoski 70mm ze średnicą gwintu 36mm oraz wymiar francuski z rozstawem mufy 68mm i średnicą gwintu 35mm. Zarówno standard włoski i francuski oznacza, że z prawej i lewej strony roweru występuje prawy gwint, a zatem przykręcany zgodnie z ruchem wskazówek zegara.

W przypadku łożysk zewnętrznych, jak np. w Hollowtech II, przy wymianie będą nas interesować wymiary gwintu w mufie suportowej, jej rozstaw, a następnie dobór kompatybilnych do tych wymiarów nowych łożysk lub korby z zintegrowaną pusta osią.

Piotr Rybak Decathlon Warszawa Okęcie
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie – chętnie udzielę Wam rad rowerowych – zaczynając od sprzętu, na poradach technicznych kończąc! Uwielbiam jazdę rowerem z sakwami, zacząłem też biegać w terenie. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: [email protected]
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Na co dzień możesz mnie spotkać w sklepie Decathlon Okęcie w Warszawie – chętnie udzielę Wam rad rowerowych – zaczynając od sprzętu, na poradach technicznych kończąc! Uwielbiam jazdę rowerem z sakwami, zacząłem też biegać w terenie. Możesz skontaktować się ze mną mailowo: [email protected]
ZOBACZ WSZYSTKIE ARTYKUŁY
Polub artykuł
Komentarze Chmurka komentarza
Udostępnij
NAJCZĘŚCIEJ CZYTANE ARTYKUŁY

KOLARSTWO MTB, ROWERY MIEJSKIE

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?

Jak dobrać rozmiar kół w rowerze do wzrostu?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?

Trenażer rowerowy — co to jest, jaki wybrać, jak wygląda trening?
KOLARSTWO MTB, KOLARSTWO SZOSOWE, ROWERY MIEJSKIE

Technika jazdy rowerem elektrycznym

Technika jazdy rowerem elektrycznym

ŚLEDŹ
DECATHLONPOLSKA
NA INSTAGRAM

#SprawdzaSiewSporcie #SportzDecathlon #PasjaDoSportu